صفحه اصلي > اخبار 
 


  چاپ        ارسال به دوست

آنچه باید درباره شاخص توده بدنی خود بدانید

 متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: از آنجا که شاخص BMI ارتباط مستقیمی با قد و وزن دارد، با کاهش وزن می‌توانید شاخص توده بدنی خود را کاهش داده و در نتیجه خود را در گروهی قرار دهید که در معرض کمترین خطر سلامتی هستند.



دکتر گلبن سهراب در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به این که bmiمخفف Body Mass Indexبه معنی شاخص توده بدنی است اظهار کرد: BMIیک معیار برای سنجش و اندازه گیری چربی بدن بر اساس قد و وزن هر فرد است.

 


 

وی افزود: شاخص توده بدنی نشان دهنده میزان چربی بدن است، افراد با دانستن بی ام آی بدنشان می توانند ذهنیتی نسبی از وضعیت جسمی شان بدست آورند و در صورت نیاز به درمان و حفظ سلامتی تصمیم بگیرند.

 

این متخصص تغذیه با اشاره به نحوه محاسبه توده بدنی توضیح داد: محاسبه bmiیعنی وزن خود را بر حسب کیلوگرم بر مجذور قدتان بر حسب متر تقسیم کنید، عددی که بدست می آید بی ام آی bmiنام دارد، به طور مثال شاخص توده بدنی فردی با  قد۱۷۰ سانتیمتر (۱.۷ متر) و وزن۵۸ کیلوگرم، ۲۰ است.

 

این متخصص تغذیهادامه داد: چنانچه BMIزیر ۱۸,۵باشد فرد باید با مراجعه به پزشک در مورد پایین بودن وزن خود مشورت کند و در صورتی که مشکل خاصی وجود ندارد به کمک یک متخصص تغذیه وزن خود را تا حد بازه ایده آل افزایش دهد.

 

وی افزود: اگر شاخص توده بدنی فردی کمتر از  ۱۸.۵ باشد، شخص دچار کاهش وزن و چنانچه بین ۱۸.۵ و ۲۴.۹ باشد، شخص در بازه وزن سالم قرار دارد.

 

دکتر گلبن ادامه داد: چنانچه شاخص توده بدنی بین ۲۵ و ۲۹.۹ باشد شخص دچار اضافه وزن است. شاخص بین ۳۰ و ۳۴.۹ نیز بیانگر این موضوع است که شخص چاق و بالای ۳۵ نیز چاقی مفرط محسوب می شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به این که خود چاقی نیز می تواند باعث بروز بیماری شود گفت: در واقع چاقی حتی اگر خودش بیماری نباشد، در شکل گیری طیف وسیعی از بیماری ها نقش پررنگی دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: با چاق تر شدن، احتمال ابتلاء به برخی بیماری ها نیز افزایش پیدا می کند، سکته و بیماری های قلبی، فشار خون بالا، دیابت، انواع سرطان ها، بیماری کیسه ی صفرا و سنگ صفرا و یا اختلال در خواب از جمله بیماری های مرتبط با چاقی هستند.

 

این متخصص تغذیه با اشاره به روش های مختلف کاهش وزن ادامه داد: فقط با غذا نخوردن به وزن ایده آل نمی رسیم، هم‌چنين رژیم غذایی بايد از ویتامین‌ها و املاح غنی باشد تا بدن بتواند با توانمندی در کاهش وزن موفق شود.

 

دکتر گلبن در ادامه تاكيد كرد: در صورتی که در رفتارهای تغذیه‌ای افراد تغییر ایجاد نشود نمی‌توان وزن را کم کرد.

 

وی با بیان این که برای موفق شدن در کاهش وزن باید یک برنامه صحیح زیر نظر متخصص تغذیه داشت گفت: این برنامه باید شامل تعیین مقدار کاهش وزن مناسب در یک بازه زمان منطقی باشد در بسیاری از موارد رژیم های سفت و سخت به دلیل فشار زیاد گرسنگی با شکست مواجه می شوند.

 

استفاده از راهکار مناسب و پیروی از رژیم غذایی صحیح و در نهایت تغییر سبک زندگی یکی از مهمترین توصیه های دکتر گلبن برای کاهش وزن بود.

 

این متخصص تغذیه ادامه داد:نداشتن صبر و حوصله کافی و عجله در کاهش وزن ازعمده دلایل شکست در رژیم غذایی محسوب می‌شود، رژیم غذایی به معنای تغییر در عادات خوردن است که این تغییر بدون داشتن یک انگیزه قوی میسر نخواهد بود.

 

انتهای پیام/

 


کدخبرنگار:۷۷۰۱س.ق


١٣:٤٠ - سه شنبه ١٨ خرداد ١٤٠٠    /    عدد : ١٠٥٢٨١    /    تعداد نمایش : ١٦١٧