صفحه اصلي > اخبار 
 


  چاپ        ارسال به دوست

کتاب "رسانه ها در بحران کرونا" منتشر شد

 

کتاب "رسانه ها در بحران کرونا"  مروری بر شش وبینار تخصصی با محوریت رسانه و کرونا  توسط روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی منتشر شد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی sbmu، این کتاب توسط مژگان جزی زاده کریمی، مهدی شاکری و سایر همکاران تالیف شده است.

کتاب حاضر با همکاری همکاران روابط عمومی دانشگاه (مهدی شاکری، یاسمن قاسمی، زهره خسروی خواه، مژده رنجبر، سعیده عباسی، سمیه قلیچی، نازنین قاضی سعیدی، اعظم خسروی خواه، زهرا حسنی، مهدی نجفی، ساحله صفری، اکبر بدرخانی) زیر نظر مژگان جزی زاده کریمی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تهیه شده و انتشار یافته است.

در مقدمه کتاب مذکور عنوان شده است: با ظهور و شــیوع بیماری کرونا از اواخر ســال 2019 میلادی، بحرانی بی سابقه در جهان رقم خورد و شــرایط اجتماعی و اقتصادی جوامع معاصر را به شدت تحتتأثیر قرارداد. این دگرگونی باعث گسترش وابستگی انسان به تکنولوژی،تغییر سبک زندگی، نوعی درآمد  خاص و حتی نوعی فعالیت محیطی و فیزیکی خاص شد.

بسیاری از متخصصان، این بحران را به مثابه یک تجربه گرانبها و تلخ و تلنگری با بهای سنگین قلمداد می کنند و برخی دیگر نیز آن را موتــورمحرک "تکنولوژی" می شناسند.

ابزاری که بسیاری از صنایع وخدمات همواره دربرابر باور، رسوخ و نفوذ آن مقاومت می کردند اما با ظهورکرونا این شــناخت به سرعت رخ داد. به نحوی که توســعه فناوریها و مکانیزه شدن فرایندهایی که به ســالها زمان نیاز داشت، درعرض چند ماه به ثمر نشست و جوامع مختلف به ویژه کشــورهای درحال توسعه را با یک سبک زندگی آمیخته با تکنولوژی روبرو کرد.

بشر در سالهای اخیر بحرانهای زیاد طبیعی و یا انسان ساخت نظیر جنگ، سیل،زلزله، طوفان را تجربه کرده است اما ویژگی متفاوت بحران کرونا نسبت به سایر بحرانها؛ ماهیت زیستی، عمق، شدت و وسعت آن بود. به بیان دیگر با پدیده ای غیرملموس روبرو هستیم  وعمق فاجعه به صورت فیزیکی ظهور و بروز ندارد و ازهمه مهمتر زمانبر است.

گاهی فازاولیه شــدیدترین و ســنگین ترین رخدادها با بالاترین میزان تلفات، بسته به جنس بحران، فقط چند ثانیه یا حتی چند روز طول می کشد، اما بحران زیستی کرونا ماههاست که جهان را درگیر کرده و به تعبیر برخی تا سالها نیز ادامه پیدا می کند؛ بنابراین نوع مقابله و مدیریت آن بسیار دشوار و اثرات و تبعات آن به شدت سنگین خواهد بود.

بیماری کووید 19 مجموعه ای از ناشناخته هاست، هنوز نتوانسته ایم رفتار ویروس کوویدـ 19 را به طوردقیق رصد و درآینده پیش بینی کنیم! نمی دانیم انسان به عنوان نخستین و مهمترین مقابله گر و قربانی بیماری، تا کجا طاقت این حجم ازتغییر و انطباق را دارد!  تا کجا می تواند سبک زندگی که ســالها به آن عادت کرده را در کسری ازماه و ســال تغییر دهد! چرا که در اصل بشر با تغییرات مخالفت می کند و این چالشهایی است که درآینده دغدغه های عجیبی را شکل می دهد.

علاوه بر تحولاتی کــه در حوزه آموزش، اقتصاد، ارتباطات جمعی و ســرگرمی ها رخ داد، مسیر رسانه و ارتباطات نیز وارد فصل ویژه ای ازمصرف شد که به دنبال آن، مراجعه افسار گسیخته مردم و افزایش تولید ومصرف محتوا در پلتفرم های رسانه ای، پدیده ای تحت عنوان اینفودمی را تعریف کرد.

از سوی دیگر اضافه باراطلاعاتی  در جریان اینفودمی  بسیاری ازفعالان و کارشناسان حوزه ارتباطات وحتی سلامت را به فکر فرو برده است کهدر آینده با انسانی که این چنین با فضای رسانه آشنا یا به نوعی آشتی کرده است، چگونه باید رفتار کنند. مصرف کنندگانی که تا پیش ازاین بحران، طیف بسیار محدودتری را شامل می شدند و اکنون تمام رده های سنی، شغلی و فرهنگی را دربر می گیرد.

تمام این دگرگونیها وچالشها، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی ستاد عملیات مقابله با بیماری کرونا درکلانشهر تهران را بر آن داشــت با برگزاری سلســله وبینارهایی به بررسی موضوعات مبتلا به و مشترک  بین حوزه سلامت و ارتباطات بپردازد تا در ادامه مسیر بر مفاهیم و اصول رســانه و روزنامه نگاری در حوزه سلامت مسلط شــده و بدانیم متخصصان و فعالان عرصه ارتباطات چه نقشی دربحرانها می توانند ایفا کنند، تاکنون چگونه عمل کرده اند و دررفتار حرفه ای شان چه تغییراتی باید ایجاد کنند؟

برای مدیریت تغییرات باید بر جریان اتفاقات سوار شد و همواره یک گام جلوتر حرکت کرد، بنابراین در این مجموعه سعی شده است ضمن مرور اتفاقات و تجربیات گذشته درخصوص تبعات و تغییرات بحران، آینده پژوهی کنیم و بر اساس آن مدیریت رفتارمان رادر اختیار گرفته و بتوانیم ابتدا در مقابل بیماری وسپس تبعات مختلف آن بهترین رویکرد و سیاست را در پیش بگیریم.

در شش وبینار مذکور  که  خلاصه مکتوب آن را در کتاب عنوان شده مطالعه می کنید، در کنار هر متخصص حوزه رســانه و ارتباطات، یک متخصص وکارشناس حوزه سلامت نیز حضور داشتند تا ابعاد گفت وگو عمیقتر و ارایه راه حلها به صورت دقیقتر صورت پذیرد.

کتاب مذکور دارای 112صفحه و مشتمل بر شش فصل است که  فصل اول به وبینار مصرف گرایی رسانه ای دربحران، فرصتها و چالشها با تمرکز بر پاندمی کرونا اختصاص دارد. در فصل دوم نیز اصول روزنامه نگاری علم با نگاهی بر بحران کرونا بررسی شده است.

رسانه و مسئولیت اجتماعی با نگاهی بر کرونا، وبینار بررسی نحوه پوشش اخبار کرونا در ایران ، بررسی تطبیقی نحوه پوشش اخبار کرونا در ایران و جهان و وبینار نقش رسانه ها در سبک زندگی آمیخته با کرونا  از عناوین فصول سوم تا ششم این مجموعه است.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

 


١٢:٥٢ - دوشنبه ١١ مرداد ١٤٠٠    /    عدد : ١٠٦٨٤٨    /    تعداد نمایش : ٢٣١