صفحه اصلي > اخبار 
 


  چاپ        ارسال به دوست

رمز موفقیت در آزمون های بورد از زبان رتبه های برتر/ علاقه؛ لازمه تحصیل در رشته هایی که با جان مردم سر و کار دارد

موفقیت در آزمون های بورد تخصص و فوق تخصص پزشکی رویای مشترک بسیاری از علاقه مندان به حوزه علوم پزشکی است و بسیاری از فراگیران از این آزمون ها به عنوان سخت ترین آزمون های دوران تحصیل خود یاد می کنند.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نتایج شصت و هشتمین دوره آزمون دانشنامه تخصصی پزشکی و سی و پنجمین دوره آزمون دانشنامه فوق تخصصی پزشکی، اوایل مهرماه منتشر شد که نشان از ارتقای میزان کسب رتبه های 5 درصد و 10 درصد بورد تخصصی و فوق تخصصی دانشگاه داشت.
 
 
بر اساس گفته معاون آموزشی دانشگاه، سال گذشته میزان قبولی ها در اکثر رشته ها علی رغم شیب صعودی ملایم تر، همچنان از میانگین کشوری بالاتر گزارش شده بود و این روند صعودی، در آزمون های دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی سال 1400 شتاب بیشتری را در پیش گرفت؛ ۶۹ نفر از دستیاران دانشگاه موفق به کسب رتبه های برتر پنج و ۱۰ درصدی شدند، ۳۲ دستیار تخصصی و شش دستیار فوق تخصصی رتبه های پنج درصد و ۲۸ دستیار تخصصی و سه دستیار فوق تخصصی رتبه های ۱۰ درصدی را کسب کردند.
 
 
همچنین با توجه به نتایج اولین دوره رتبه بندی رعد (رتبه بندی علمی دانشگاه های علوم پزشکی) با محوریت آموزش که توسط وزارت بهداشت انجام شد، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رتبه دوم را از آن خود کرد و این ارتقای جایگاه آموزشی نسبت به نتایج سال گذشته سامانه راد ( نظام سابق رتبه بندی آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی) مرهون تلاش دستیاران، اساتید و مدیران گروه ها بوده است.
 
 
رتبه های برتر آزمون های دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی سال 1400 نیز فرآیند آموزش تئوری و بالینی در دانشگاه را یکی از مهمترین عوامل موفقیت در این آزمون ها دانستند. دکتر بنفشه صادقی برگزیده پنج درصد بورد تخصصی سال 1400، رشته اطفال، اساتید این حوزه را با انگیزه و علاقه مند به آموزش خواند و گفت: آموزش بر بالین بیمار درک و فهم مطالب را آسان تر می کند و امیدواریم همواره اساتید به این مهم توجه داشته باشند.
 
 
دکتر محبوبه میرزایی رتبه اول آزمون دانشنامه فوق تخصصی کلیه کودکان نیز با تاکید بر اهمیت این موضوع، پاسخگویی به بخش عظیمی از سوالات آزمون را با بررسی مورد به مورد بیماران در بالین امکان پذیر خواند. 
 
دکتر مریم گل محمدی برگزیده 5 درصد بورد تخصصی رشته داخلی، مطالعه بر بالین بیمار را فرصتی برای تسلط بر مفاهیم، به ویژه در دوره دستیاری که با توجه به حجم کاری و کشیک ها، فرصت مطالعه کمتر است، اعلام کرد و آن را نه تنها برای موفقیت در آزمون بلکه برای ترسیم آینده شغلی بهتر موثر دانست.
 
 
به گفته شیرین زارع شریفی رتبه سوم بورد تخصصی پوست، در گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پژوهش و آموزش تئوری در کنار بالین قوی مسیر این موفقیت را هموارتر و انگیزه و هدف مشخص، قبولی در این آزمون را امکان پذیر می کند.
 
 
دکتر زهرا قمی رتبه اول آزمون دانشنامه تخصصی رادیولوژی، در این راستا با اشاره به ضرورت انجام برنامه ریزی، به ویژه با شروع سال چهارم دستیاری، عنوان کرد: سال آخر نیاز به تمرکز بیشتری برای مرور آموزش ها دارد که با برنامه ریزی و اختصاص زمان و انرژی لازم، آمادگی برای شرکت در آزمون کسب می شود.
 
 
بر اساس پیشنهاد دارنده رتبه اول آزمون دانشنامه تخصصی جراحی عمومی، نقش بهره گیری از تجارب برگزیدگان آزمون های دوره های قبل نیز بسیار اهمیت دارد.
 
دکتر سیدپرویز رضایی در این خصوص ادامه داد: مشاوره گرفتن از افراد موفق دوره های پیش برای کسب آمادگی روحی شرکت در این آزمون نیز نقش پررنگی ایفا می کند. بنده نیز از این ظرفیت بهره گرفتم و بالغ بر دو  بار در ماه با یکی از برگزیدگان آزمون دوره قبل صحبت می کردم، این اقدام، باور را در من ایجاد کرد که موفقیت در آزمون بورد در دسترس است و منجر به افزایش اعتماد به نفس من شد.
 
 
وی با بیان نگرانی هایی که در این مسیر تجربه کرده است، افزود: تحصیل در رشته ای همچون جراحی عمومی، به علت دشواری و حجم آموزش ها با چالش هایی همراه است که به طور حتم دستیاران علاقه مند به این حوزه می توانند با مدیریت کشیک ها، این موانع را پشت سر گذارند. بهتر است سال اول و دوم دوره دستیاری بخش عمده ای از تمرکز خود را بر مدیریت فراگیری آموزش های بالینی در بیمارستان معطوف کنند و سال سوم و چهارم، به ویژه شش ماه آخر، از تغییر شرایط کاری و افزایش ساعات مطالعه، بهره کافی را ببرند.
 
از سوی دیگر به گفته دکتر مائده کریمیان دارنده رتبه چهارم آزمون دانشنامه تخصصی رشته داخلی، تعداد کم کلاس های تئوری یکی از چالش های حوزه آموزشی دوره دستیاری است و دکتر سینا همایی برگزیده 10 درصد بورد تخصصی همین رشته نیز مشکلات معیشتی را مهمترین موانع ارتقای سطح آموزشی دستیاران اعلام کرد.
 
 
مانعی که طی چند ماه اخیر به عنوان یکی از مهمترین دغدغه های وزارت بهداشت در دست رسیدگی بود و تصمیم هایی نیز اتخاذ شد. در آیین تجلیل از برگزیدگان آزمون دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی دانشگاه، دکتر ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت و دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه از تدوین بسته های معیشتی و صنفی خبر دادند و از سوی دیگر در نهایت اواخر آبان ماه، خبر افزایش حقوق دستیاران، به صورت رسمی از سوی وزارت بهداشت اعلام شد.
 
بر اساس این اطلاعیه، سایر تمهیدات و تسهیلات در جهت اصلاح ساختار و کیفیت آموزش دستیاری کشور در حال انجام است. 
 
اما فارغ از تمام چالش هایی که بر سر راه دستیاران برای ارتقای جایگاه آموزشی و پژوهشی وجود دارد، علاقه به کسب علم در مسیر خدمت رسانی، به تنهایی می تواند انگیزه ای قوی برای مبارزه با موانع کسب موفقیت در آزمون بورد باشد و این ادعا را دکتر دکتر گل آذین شاه بداغ برگزیده 5 درصد بورد تخصصی اطفال هم تایید کرد.
 
 
دکتر محمد مرادمند برگزیده 10 درصد بورد تخصصی رشته جراحی عمومی نیز با ابراز تاسف از انصراف ناشی از سختی کار برخی از متقاضیان تحصیل در این رشته، عنوان کرد: افرادی که در ابتدا این رشته را انتخاب می کند، اما پس از فعالیت در محیط بیمارستان، از انتخاب خود پشیمان می شوند، فرصت ارایه آموزش به علاقه مندان واقعی آن را از بین می برند. رشته جراحی، سخت ولی شیرین است و پیشنهاد من به متقاضیان این است که با علاقه وارد این رشته و هر رشته دیگری که با سلامت مردم سروکار دارد، شوند.
 
بی شک، سپیدپوشانی که برای حفظ سلامت مردم تلاش می کنند سرمایه های بی بدیل سیستم بهداشتی محسوب می شوند و پاندمی کرونا طی دو سال اخیر بحرانی بود که بر ارزش این سرمایه تاکید کرد، بنابراین تامین رفاه و حداقل های معیشتی از ضرورت های حمایت و پشتیبانی از این قشر و مهمتر از آن، مانعی برای افزایش مهاجرت آنها محسوب می شود.
 
 
انتهای پیام/
کد خبرنگار: 7702 ی.ق
 


١٢:٣٣ - سه شنبه ٢ آذر ١٤٠٠    /    عدد : ١١٠٤٢١    /    تعداد نمایش : ٣١٥