صفحه اصلي > اخبار 
 


  چاپ        ارسال به دوست

راهکارهای دقیقه نودی برای کاهش استرس کنکوری‌ها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در آستانه بزرگترین رویداد علمی در کشور، راهکارهایی را برای کاهش استرس داوطلبان در این روزهای پایانی ارایه داد.  
دکتر سیدمهدی صمیمی اردستانی روانپزشک در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر کنکور به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین عوامل استرس‌زا در دانش آموزان تلقی می شود، بیان کرد: با رونق برپایی انواع کلاس‌های فوق برنامه و آزمون‌های متنوع، اهمیت توانمندسازی دانش آموزان چندبرابر شده است که به طور طبیعی این افزایش اهمیت، استرس بسیاری را به همراه دارد.
 
 
وی در ادامه گفت: بخشی از این استرس را می توان به عنوان انگیزه‌ای برای تلاش، مفید و لازم دانست، اما هرچه استرس و اضطراب بیش از حد معمول باشد، منجر به کاهش بازدهی خواهد شد. 
 
 
دکتر صمیمی، ارایه توصیه و راهکار موثر برای کاهش استرسی که ریشه سه یا چهار ساله دارد، آن هم در این روزهای پایانی را دشوار دانست و افزود: به طور کلی خانواده ها و دانش آموزان باید پیش از این ها برای کنترل استرس های بی مورد اقدام کنند و حتی در صورت نیاز راه های درمان دارویی را طبق دستور پزشک پیش بگیرند.
 
 
متخصص اعصاب و روان تصریح کرد: پرهیز از مطالعات درسی، داشتن خواب کافی، دوری از فضای دیجیتال و اخبار و شایعات، انجام ورزش و نرمش و برقراری تماس با دوستان و خانواده و صحبت درخصوص مطالب غیرمرتبط با کنکور راهکارهایی جزیی برای کاهش استرس روزهای پایانی پیش از کنکور است.
 
 
وی افزود: داوطلبان باید سعی کنند در روزهای پایانی کمتر سراغ مطالب درسی بروند، چراکه مطالعات این روزها مطلبی به دانش آن ها اضافه نمی کند و فقط تنش آن‌ها را بیشتر می کند.
 
 
به گفته دکتر صمیمی، داشتن خواب کافی و مناسب در کاهش استرس و اضطراب نقشی اساسی دارد.
 
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: توصیه می شود در روزهای پایانی کمتر از فضای مجازی استفاده و از اخباری که ممکن است شایعاتی را به دنبال داشته باشد، دوری شود. از طرفی انجام بازی های کامپیوتری، استفاده از موبایل و لپ تاپ نیز باید به حداقل برسد و برقراری ارتباط با دوستان و خانواده و صحبت کردن از مسائلی غیر از کنکور، جایگزین آن شود.
 
 
دکتر صمیمی انجام ورزش های ملایم که فشار زیادی به بدن نمی آوردند را در کاهش استرس موثر دانست و گفت: اگر تحرک و ورزش از برنامه های روتین دانش آموزان است، به همان منوال ادامه دهند، اما اگر عادت به ورزش ندارند، نرمش های سبک انجام دهند تا گام مهمی در کنترل استرس خود بردارند.
 
 
متخصص اعصاب و روان در پایان، با تاکید بر لزوم تمرکز بر روی هدف و توجه نکردن به نظرات و باورهای اطرافیان، اظهار کرد: عدم موفقیت هیچگاه خوشایند نیست و البته طبق اصول فرهنگی و باوررهای مردم، کنکور یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه‌های دستیابی به هدف‌هاست، اما این عدم موفقیت ممکن است واکنش‌هایی را از سوی دوستان و آشنایان به همراه داشته باشد که داوطلبان باید این واکنش ها را نادیده بگیرند و فقط روی هدف خود تمرکز داشته باشند.
 
 
انتهای پیام/
کد خبرنگار: 7702 ی.ق
 


١٢:٢٧ - چهارشنبه ٨ تير ١٤٠١    /    عدد : ١١٨٢٤١    /    تعداد نمایش : ٢٣٤