پست الکترونیک آکادمیک و مزیت هایی که باید بدانیم
مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به منظور برقراری ارتباط امن، پر سرعت و با نشانی معتبر علمی و آکادمیک، دسترسی به سامانه پست الکترونیک سازمانی با دامنه @sbmu.ac.ir را برای ذینفعان دانشگاه فراهم نموده است. با نحوه ایجاد این پست الکترونیکی آشنا شوید.
مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به منظور برقراری ارتباط امن، پر سرعت و با نشانی معتبر علمی و آکادمیک، دسترسی به سامانه پست الکترونیک سازمانی با دامنه @sbmu.ac.ir را برای ذینفعان دانشگاه فراهم نموده است. با نحوه ایجاد این پست الکترونیکی آشنا شوید.
در این خدمت ، کاربران این سامانه می توانند دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اعضای هیات علمی و همچنین کارمندان و بخش های مختلف دانشگاه باشند که می توانند به پست الکترونیکی با دسته بندی کاربر حقوقی و حقیقی دسترسی داشته باشند.
مزیت استفاده از این سامانه در اختیار داشتن پست الکترونیکی رسمی دانشگاهی جهت ارجاع و ارسال پایان نامه ها و مقالات به مراجع بین المللی و همچنین داشتن وجهه دانشگاهی مورد نیاز و قبول مراکز آموزشی خواهد بود.
از سوی دیگر کاربرد این پست الکترونیکی برای کارمندان، ارسال و دریافت فایل هایی با حجم بالا و نامه ها و پیوست هایی است که نمی توان آن ها را به وسیله سامانه اتوماسیون اداری به دلیل کند شدن سرویس ارسال کرد. در این حالت ، نخستین گزینه ای که به ذهن می رسد، استفاده از پست الکترونیکی های شخصی و یا استفاده از برنامه هایی چون تلگرام است. این درحالی است که استفاده از این برنامه ها به دلیل حفاظت از اطلاعات خاص، چندان مورد تایید نخواهد بود.
همچنین برای دسترسی به برخی خدمات داخلی دانشگاه از جمله ارسال پست الکترونیک های گروهی به اساتید و دانشجویان و همچنین استفاده از سامانه هایی چون VPN دانشگاه باید از این پست الکترونیکی داخلی استفاده کرد. کاربران در استفاده از این سیستم هیچگونه محدودیتی در مقایسه با استفاده از پست الکترونیکی های معمولی نداشته و به راحتی می توانند کلیه امور خود را پیگیری کنند.
چگونه یک پست الکترونیک آکادمیک ایجاد کنیم؟
دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مدیران بخش های مختلف دانشگاه می توانند با مراجعه به نشانی WEBMAIL.SBMU.AC.IR به سامانه پست الکترونیکی درون دانشگاهی وارد شوند.
کاربران با ورود به این صفحه و پس از انتخاب زبان مورد نظر خود، با فشردن گزینه ی ثبت نام وارد صفحه جدیدی می شوند که در آن نوع کاربری خود را اعم از دانشجو، هیات علمی/کارمند و پست الکترونیکی حقوقی مشخص می نمایند.
پس از این مرحله است که کاربران حقیقی (دانشجو / هیات علمی) با ورود کد ملی و شماره دانشجویی یا شماره شناسنامه اقدام به ارسال اطلاعات جهت ثبت نام نمایند.
متقاضیان پست الکترونیکی حقوقی نیز می بایست پس از تکمیل اطلاعات در سیستم، اقدام به ارسال تیکت توسط مدیران بخش ها به مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق سامانه تیکتینگ جهت تایید اطلاعات خود نمایند.
پس از تایید اطلاعات از سوی مدیریت آمار و فناوری اطلاعات، پست الکترونیکی به متقاضی ارسال می گردد که نشانگر تایید اطلاعات و قابلیت بهره برداری از پست الکترونیکی خواهد بود. این پست الکترونیکی حاوی کدکاربری پست الکترونیکی داخلی می باشد.
کاربران می توانند با استفاده از کدکاربری و رمز عبور ، به پست الکترونیکی خود از طریق نشانی WEBMAIL.SBMU.AC.IR دسترسی پیدا کنند.
کاربرانی که به هر دلیل کد کاربری خود را فراموش کرده اند نیز می توانند با ارسال ایمیل به آدرس SUPPORT@SBMU.AC.IR و تکمیل اطلاعات درخواستی و ارسال فایل اسکن کارت دانشجویی/ عضویت هیأت علمی و یا مدارک خواسته شده، اقدام به بازیابی کد کاربری خود نمایند. دارندگان پست الکترونیکی حقوقی نیز که با این مشکل مواجه می شوند با ارسال تیکت از طریق رابط IT خود می توانند به رفع این مشکل اقدام نمایند.
همچنین کاربرانی که رمز عبور خود را فراموش کرده اند، به دو طریق میتوانند اطلاعات خود را بازیابی کنند. پس از یک بار اشتباه وارد کردن رمز عبور، با فشردن بازیابی رمز عبور، به یک سوال امنیتی که در مرحله ثبت نام اولیه به آن پاسخ داده اند، می توانند رمز عبور جدیدی را تعیین و به وسیله ی آن به پست الکترونیکی خود دسترسی پیدا کنند. راه دیگر نیز معرفی ایمیل دوم در زمان ثبت نام می باشد که با معرفی آن می توان اطلاعات مربوطه را از طریق این ایمیل دوم بازیابی کرد.
همچنین متقاضیان ارسال پست الکترونیکی های انبوه، پس از هماهنگی از طریق مکاتبه با مدیریت آمار و فناوری اطلاعات برای ایجاد mailing listT، با مراجعه به نشانی MAILINGLIST.SBMU.AC.IR و در اختیار قرار دادن آدرس پست الکترونیکی های مدنظرشان به صورت فایل اکسل به مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات، اقدام به ارسال پست الکترونیکی هایی با تعداد متقاضی بالا نمایند.
شایان ذکر است که برای دسترسی به این پست الکترونیکی می توان از سیستمهای عامل اندروید و IOS (به جز نسخه 10) نیز استفاده کرد.
این پست الکترونیکی قابلیت اتصال به برنامه های out look و thunderbird را نیز داراست.