اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/02/16 - 07:44
  • بازدید : 581
  • تعداد بازدید : 523
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

تقدیر از فرایندها و اساتید برتر دانشگاه در همایش کشوری آموزش علوم پزشکی

در بیست و پنجمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و اختتامیه هفدهمین جشنواره شهید مطهری و ششمین جشنواره دانشجویی ایده های نو آورانه آموزشی از فرایند برتر و اساتید برتر دانشگاه تقدیر شد.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله مطهری و تبریک روز معلم اظهار داشت: نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و دنیا پیشتاز است و افتخاری بزرگ رقم زده است.

 

وی با بیان این که روند آموزش علوم پزشکی در دنیا در سال ۲۰۲۴ تاکید بر آموزش بالینی مبتنی بر جامعه بوده است، افزود: ادغام هوش مصنوعی و تکنولوژی نوین در حال حاضر در جهان مطرح و جمهوری اسلامی ایران نیز در این زمینه، کارهای بزرگی انجام داده است.

 

دکتر عین اللهی با بیان اینکه روش تدریس در گذشته به صورت سنتی استاد محور و جزوه محور بود، با تاکید بر نقش مهم دانشجویان، از دانشجویان فعال به عنوان یکی از مهمترین ارکان آموزش یاد کرد و گفت: در حال حاضر آموزش‌ها در علوم پزشکی بر اساس مسئله و حل مسئله در جریان است و فراتر از استانداردها عمل کرده و می کنیم.

 

وی دستاوردهای علوم پزشکی و حوزه سلامت را موجب افتخار ملی و بین المللی دانست و گفت: یکی‌ از دلایل موفقیت نظام سلامت ادغام آموزش و درمان در سال ۱۳۶۵ است چرا که آموزش را متناسب با نیاز بهداشت و درمان جامعه قرار داده و توانسته ایم تحولی در آموزش و درمان ایجاد کنیم.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه رشد کمی و کیفی در حوزه آموزش پزشکی را به موازات یکدیگر پیش می‌بریم، افزود: در رشد کمی افزایش تعداد ظرفیت خدمات‌ سلامت، تماس دانشجو با جامعه، حضور دانشجویان در فیلد ارائه خدمات، توسعه مراکز آموزش پزشکی و حل مشکل خدمات توسط هیات های علمی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

 

دکتر عین اللهی توسعه پژوهش‌های کاربردی، افزایش دو برابری شرکت دانش بنیان و انجام پژوهش برای رفع نیازهای مردم را از جمله اقداماتی برشمرد که در بخش کیفی نظام سلامت انجام شده است.

 

وزیر بهداشت با اشاره به ضرورت مشارکت بیشتر دانشجویان در عرصه های خدماتی و تحقیقاتی، یادآور شد: تمرکز ما استفاده از آزمایشگاه های مهارتی و شبیه سازها در علوم پزشکی، استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی و مهارت های آموزشی از راه دور است.

 

وی گفت: توانمندسازی اساتید، اعضای هیئت علمی و بکارگیری روش های نوین سنجش و ارزیابی از جمله مواردی است که باید در آموزش علوم پزشکی تجلی پیدا کند.

 

دکتر عین اللهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تشکیل شورای عالی کرامت در وزارت بهداشت، گفت: حفظ کرامت بیمار از سوی دانشجویان علوم پزشکی و نیروهای حوزه سلامت همواره مورد تاکید ما بوده و خواهد بود.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اهمیت مرجعیت علمی کشورمان در رشته های علوم پزشکی، یادآور شد: فعالیت گسترده شرکت‌های دانش بنیان در جهت پاسخگویی به نیاز جامعه و تحول در بهره مندی از ظرفیت نخبگان، تجاری سازی تحقیقات و تکمیل زنجیره علم و فناوری بخشی از ابزارهای رسیدن به این مرجعیت است. 

 

وی از تحصیل ۲۲۸ هزار ۶۹۷ دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی کشور به عنوان یکی از نقاط قوت نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران یاد کرد و افزود: خوشبختانه در دولت مردمی و در راستای تحقق عدالت در سلامت، در حوزه آموزشی ۲۶۰ هزار متر مربع فضای فیزیکی به ظرفیت کشور اضافه شده و امسال برنامه ما تامین نیازهای آموزشی دانشگاه هاست.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دیگر دستاوردهای دولت مردمی آیت الله رئیسی اشاره و خاطرنشان کرد: در این دوره، ۴ دانشکده علوم پزشکی، ۱۳ مجتمع عالی پزشکی، ۸ دانشکده پرستاری و ۴ دانشکده داروسازی ایجاد شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه هوشمندسازی باید در همه دانشگاه های علوم پزشکی مورد توجه قرار گیرد، به تصویب آیین نامه دستیاری اشاره کرد و گفت: تعیین و تعدیل علمی میزان کشیک شب برای کلیه دستیاران مدنظر قرار گرفته‌ است و از سوی دیگر ارائه تسهیلات و بیمه پایه و تکمیلی در خصوص دستیاران تقویت شده است‌.

 

وی با بیان اینکه بومی سازی منابع علمی را شروع کرده ایم، گفت: باید موضوعات نوظهور و میان رشته ای مورد توجه قرار گیرد. همچنین پیاده سازی فناوری جدید و نوین در آموزش پزشکی و رسیدن به مرجعیت علمی مدنظر ما قرار دارد.

 

توسعه زیرساختها و توجه به تکنولوژیهای نوین در آموزش پزشکی

 

دکتر ابوالفضل باقری فرد رییس همایش آموزش علوم پزشکی و معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در این مراسم گفت: اگر امروز در حوزه های علوم پزشکی سر آمد هستیم به برکت وجود اساتید است، باید انگیزه دانشجویان  را افزایش دهیم .ایجاد انگیزه با آموزش مرتبط است.

 

وی افزود: ما در حوزه آموزش علوم پزشکی عدالت و بهره وری را دنبال می کنیم. تکریم اساتید از اولویت های ما است، توسعه زیرساخت های آموزشی در دستور کار امسال وزارت بهداشت قرار دارد که اقدامات عملی را در روزهای آتی در دانشگاه علوم پزشکی شاهد خواهید بود.

 

دکتر باقری فرد ادامه داد:  وظیفه ما این است که باید در ساز و کار خودمان به آموزش های نوین و تکنولوژی های نوین توجه کنیم. آموزش اصلی ما حضوری است و در این حضور است که دانشجو اخلاق حرفه ای را یاد می‌گیرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین خسرو پناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این همایش گفت:کارهای بزرگی در آموزش پزشکی کشور انجام شده از این رو امروز می توانیم ادعا کنیم هیچ بیماری قابل درمان در دنیا نیست که ما در ایران نتوانیم درمان کنیم.

 

وی افزود:  آموزش علوم پزشکی کشور را آموزش حکمت بنیان نامگذاری می کنم چون یک پیوند نظری و عملی در آموزش پزشکی وجود دارد. بعضی الگوهای آموزشی در کشور فقط نظرمحور و تئوری محور هستند ولی الگوی آموزش پزشکی، نظر و عمل را باهم جمع می کند.

 

وی خاطرنشان کرد:سیر پزشکی ایران یک ساله و دو ساله و یک قرن نیست سیر پزشکی ایران یک عمر پیشینه قبل از اسلام دارد،ایران را باید این گونه معرفی کنیم

 

براساس این گزارش در  خاتمه این مراسم با حضور وزیر بهداشت با اهدای لوح تقدیر از برترین های حوزه آموزش علوم پزشکی در حوزه های مختلف تقدیر به عمل آمد و فرایند جایزه  فرایند برتر کشوری به دکتر علی دباغ  استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی (برای فرایند سیستم ارزشیابی نوین مبتنی بر فعالیت های حرفه ای قابل اعتماد(EPA)  برای رشته دستیاری تخصصی بیهوشی: طراحی، اجرا و ارزشیابی) اهدا شد. همچنین از  چهار استاد پیشکسوت دانشگاه (دکتر محمد غفرانی، دکتر ناصر سیم فروش، دکتر محمدرضا کلانتر معتمد و دکتر علی رمضانخانی) به عنوان اساتید برتر و پیشکسوت پزشکی تقدیر شد.

همچنین پایان نامه دانشجو پرستو حاجیان و جلیل احمدیان مقدم در مقطع ارشد و پایان نامه زهرا ایازی در مقطع دکتری موفق به کسب رتبه برتر شدند.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار:7700 س.ع

 

 

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 141902
کلید واژه