استحکام خانواده در گروی اخلاق زیست خانوادگی
رییس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه در وبینار جهاد تبیین و حقوق خانواده گفت: جهاد تبیین پنجره گذار از چالشهای حوزه زیست خانوادگی است.
رییس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه در با بیان اینکه اخلاق زیست خانوادگی موجب استحکام خانواده می شوندگفت: جهاد تبیین پنجره گذار از چالشهای حوزه زیست خانوادگی است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و به نقل از مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی ، دکتر محمود عباسی در وبینار سلسله نشستهای تخصصی جهاد تبیین و حقوق خانواده، چالشهای حوزه خانواده را نیازمند سیاستگذاری، برنامهریزی و اجرای دقیق آن در سطح جامعه برشمرد و جهاد تبیین را پنجره گذار از چالشهای حوزه زیست خانوادگی دانست.
دبیر شورای اخلاق پزشکی دانشگاه گفت: تعمیم و ارتباط خانواده با جامعه در پرتو ارزشهای اخلاقی و نگاه اجتماعی به خانواده از شاخصههای امروز سبک زندگی است و نگرش محدود حقوق و اخلاق خانواده به رابطه زوجین و روابط آنها با فرزندان را به گسترهای فراتر سوق میدهد که از آن به عنوان حقوق و اخلاق زیست خانوادگی یاد میکنیم.
رییس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی افزود: بر پایه این نگرش، اخلاق خانواده جای خود را به اخلاق زیست خانوادگی میدهد.
به گفته دکتر عباسی اعضای خانواده به عنوان افرادی که در خانواده (مهمترین رکن اجتماع) زندگی میکنند باید به عنوان شهروند نسبت به مسایل جامعه نیز حساس بوده و تأمین حقوق و امنیت دیگر شهروندان را همچون تأمین حقوق و امنیت خود بپندارند.
رییس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه خاطرنشان کرد که در پرتوی این نگرش، مداخله دولت در زندگی شهروندان و خانواده افزایش مییابد.
وی حقوق و اخلاق زیست خانوادگی را حاوی نوعی نگرش فلسفی و جامعه شناختی دانست. در این نگرش در جستجوی یک رویکرد اخلاقمدارانه مبتنی بر ارزشهای دینی و اخلاقی حاکم بر جامعه و موازین حقوق بشر و حقوق شهروندی هستیم که در قانون اساسی و اسناد بالا دستی و قوانین و مقررات به رسمیت شناخته شده است.
دکتر محمود عباسی، هدف غایی زندگی خانوادگی را تأمین آسایش، آرامش، امنیت و دستیابی به کمال معنوی برای اعضای خانواده و در مفهوم کلی آن برای اجتماع عنوان کرد.
دبیر شورای اخلاق پزشکی دانشگاه افزود: اگر فرد یا افرادی در خانواده و جامعه به این ارزشهای اخلاقی و موازین حقوقی که به منظور تحکیم خانواده و استحکام رابطه زوجین وضع شده پایبند نباشد، دولت و حاکمیت برای آن ضمانت اجرا در نظر گرفته و این ضمانت اجراها در ضمانت اجراهای مدنی و کیفری تجلّی مییابد که سقط جنین، ترک انفاق، طلاق، نقض وظایف و تکالیف زوجین برخی مصادیق برجسته آن هستند.
دکتر محمود عباسی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب مجلس شورای اسلامی را مصداق بارز و برجسته این نگرش اجتماعی به حوزه زیست خانوادگی برشمرد که براساس آن دولت و حاکمیت نمیتواند نسبت به توازن جمعیت و کاهش نرخ زاد و ولد بیتفاوت باشد.
وی یادآور شد: کاهش جمعیت، کشور را با بحران پیری جمعیت مواجه میکند و دولت در پرتو نگاه حقوق و اخلاق زیست خانوادگی نمیتواند در قبال نرخ طلاق و فروپاشی خانوادهها، نرخ سقط جنین در جامعه، هزینه سنگین ازدواج و افزایش مهریه که موجب کاهش نرخ ازدواج در جامعه میشود بیتفاوت باشد.
دکتر محمود عباسی خاطرنشان کرد: اگر این متغیرها در جامعه تغییر میکند باید در جستجوی مبانی آن و جهاد تبیین برای متناسبسازی این متغیرها با ارزشهای اخلاقی و اصول و قواعد فقهی، حقوقی و اخلاقی بود.
به گفته وی برخی از این اصول و قواعد حقوق و اخلاق زیست خانوادگی موجب استحکام خانواده می شوند که از آن جمله می توان به اصولی نظیر تکریم، حسن معاشرت، مودّت و محبت، توافق و تفاهم، صداقت و بردباری، وفاداری، امانتداری، رازداری، آراستگی و تمکین، عدالت و انصاف، فضیلتگرایی، تعاون و همکاری، احترام متقابل زوجین و پذیرش مسئولیت در قبال فرزندان اشاره کرد.
رییس انجمن علمی حقوق پزشکی ایران در خاتمه سخنان خود خاطرنشان کرد: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، نوآوریها و دستاوردهای خوبی برای برون رفت از چالشهای این حوزه دارد که اجرای آن باید در الویت برنامههای دستگاه¬های مختلف قرار گیرد.
انتهای پیام/
کدخبرنگار: 7700 س.ع