برگزاری کنفرانس بین المللی آموزش پزشکی AMEE LYON 2022
کنفرانس بین المللی آموزش پزشکی AMEE LYON 2022 از هفتم تا نهم شهریورماه ۱۴۰۱ در دانشکده مجازی آموزش پزشکی و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در حال برگزاری است.
کنفرانس بین المللی آموزش پزشکی AMEE LYON 2022 از هفتم تا نهم شهریورماه ۱۴۰۱ در دانشکده مجازی آموزش پزشکی و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در حال برگزاری است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، کنفرانس سالانه AMEE یکی از معتبرترین رویدادهای تقویمی در زمینه آموزش پزشکی برای حرفههای حوزه سلامت از جمله پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و روانشناسی است که در این رویداد آخرین دستاوردها به اشتراک گذاشته میشود.
در کنفرانس بین المللی آموزش پزشکی AMEE LYON سال 2022 رویکردهای جدید در برنامهریزی درسی، روشهای آموزشی و یادگیری، تکنیکهای ارزیابی و مدیریت آموزشی، روانشناسی آموزشی، انواع برنامهها و مدلهای آموزشی قابل اجرا در سراسر دنیا، مسائل مرتبط با رفع نیازهای آموزش علوم پزشکی در جامعه، مدلهای مختلف آموزش بالینی و دیگر مباحث روز دنیا مطرح میشود.
این کنفرانس توسط دانشگاه علوم پزشکی هوشمند با همکاری دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و با مشارکت دانشگاههای علوم پزشکی عضو کلان منطقه ۱۰ آمایش آموزش عالی سلامت کشور برگزار شد.
این همایش با برگزاری پانلهای تخصصی و سپس بحث و گفت وگو با حضور اساتید و فعالان حوزه پزشکی آغاز و با پنل گفت و گوی ویژه، پیرامون نقد سمپوزیومهای اجرا شده به اتمام خواهد رسید.
فرهنگ جدید و گسترش تکنولوژی در آموزش نیاز به صیانت دارد
دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این کنفرانس بین المللی اظهار کرد: یکی از مواردی که در ارتقای آموزش علوم پزشکی در سالهای اخیر در کشور ما موثر بوده و اهیمت زیای داشته، رصد تغییرات آموزشی و توجه به فعالیتهای آموزش پزشکی در سطح جهانی است.
وی با بیان اینکه آموزش پزشکی کشور ما هم مصون از تغییرات ناشی از کووید-19 نبوده است، ادامه داد: اکنون شاهد یک ریکاوری در کاهش خسارتهای ناشی این بیماری هستیم و نیاز است تا به آن ارزش بیشتری داد.
دکتر زالی با یادآوری اینکه کووید19 چالشها و تبعات زیادی دارد، افزود: با این وجود توسعه، ارتقای ظرفیت سازی و زیرساختهای لازم در حوزه آموزش مجازی از گامهای بلندی بود که دراین دوران برداشته شد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای دیگر این همایش نهادینه و فرهنگی سازی استفاده از آموزش مجازی در کنار آموزشهای مهارتی و عملی به عنوان یک عنصر یا روش تدریس جدید در نظام آموزشی است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه لازم است در کنار بستههای رایج و مرسوم آموزش پزشکی به سایر ظرفیتهای فراگیران پرداخت، گفت: مواردی همچون نقش سازی در عرضه اجتماعی، آشنایی با مفاهیم سلامت اجتماعی، سلامت معنوی وبازنگری برنامههای آموزش پزشکی از جمله مواردی هستند، که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه توانایی پاسخگویی اجتماعی (Social accountability ) به صورت گروهی در دوران آموزش پزشکی باید به فراگیران آموزش داده شود، تصریح کرد: باید آموزش این مهارتها به گونه ای باشد که موجب نهادینه و فرهنگ سازی در نقش آنها شود.
به گفته دکتر زالی خوشبختانه جوانانی که در دانشکدههای علوم سلامت مشغول به تحصیل هستند، از یک نقش سیار برخوردارند و ایجاد هر گونه برنامه مهارتی برای آنها دشوار نیست.
رییس دانشگاه با اشاره به اینکه توسعه و یادگیری آموزش فناوری به نسل جدید فراگیران باید در اولویت آموزشی باشد، گفت: تقریبا مدل جدید فناوری و ذهن جست وجوگر دانشجویان حوزه سلامت، آشنایی با اصول و ضوابط تکنیکی فناوری و تکنولوژی به خصوص در حوزه شرکتهای دانش بنیان فرصت بدیعی است که می تواند در این حوزه بسیار کمک کننده باشد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه نباید از آسیبهای عدم آشنایی با تکنولوژی در آینده نیز غفلت کنیم تاکید کرد: فرهنگ جدیدی که در بستر تکنولوژی شکل گرفته نیاز به صیانت دارد، همچنین با فراگیر شدن نسخه نویسی الکترونیکی، استفاده از ظرفیت متاورس و اینترنت5G ، مباحث گیمیفیکیشنها، استفاده از اپلیکیشنها و ... با جذابیتهایی که دارند آموزش را شیرین تر و جذاب تر میکنند. لذا اساتید دانشگاه و دانشجویان باید تلاش فراوانی کنند تا با تکنولوژیهای نوین آشنا شوند و آموزش لازم را ببینند.
دکتر زالی آشنایی فراگیران با مسائل اقلیمی، بومی و آلایش بیماریها در مناطق مختلف کشور را امری ضروری دانست و توضیح داد: برای مثال بیماریهای رایج و شرایط زندگی در سیستان و بلوچستان با تهران متفاوت است و پزشک، ماما، داروساز باید به مسائل آن منطقه آشنا باشد تا بتواند در آن حوزه به بهترین حالت ممکن ایفای نقش کند.
وی با اشاره به فضای ابری(ذخیره سازی هوشمند اطلاعات بیماران و کاربردهای آن در روش درمانی)، یادآور شد: جامعه آموزش پزشکی کشور باید هوشمندانه از این قابلیت استفده کند، این فضا کمک شایانی به دانشجویان، اساتید و جامعه می کند، همچنین موجب افزایش اعتماد به نفس، کاهش خطاهای فراگیران و پزشکان میشود.
وقتی تهدیدی به فرصت تبدیل میشود
رییس دانشگاه علوم پزشکی هوشمند نیز در این مراسم با بیان اینکه کرونا فرصتی فراهم کرد تا به زیر ساخت آموزش مجازی در کشور به طور جدی پرداخته شود، گفت: در همین راستا از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی هوشمند در ارایه خدمات به همه دانشگاههای کشور استفاده شد.
دکتر آرش خجسته با یادآوری اینکه استفاده از ظرفیت آموزش مجازی در کنار آموزش مهارتی یکی از ارکان مهم آموزش موثر و هدفمند محسوب میشود، خاطرنشان کرد: امید است با استفاده همزمان و توام این دو آموزش درکنار هم، بتوان با استفاده از ظرفیتهای هوش مصنوعی در آموزش پزشکی، درمان، بهداشت و کل حوزه سلامت به ارتقا و افزایش کیفیت در درمان بیماریها در کشور رسید.
وی با اشاره به اینکه در حال برنامه ریزی و فراهم کردن زیرساختهای لازم برای ارایه این خدمات مدرن هستیم، افزود: در آینده نزدیک، امید است با استفاده از ظرفیت تل مدیسیسن بتوان موجب دسترسی بیماران در مناطق محروم به خدمات پزشکی شد.
دکتر خجسته در راستای انجام اقدامات موثر در این حوزه، ارتباط گرفتن با مجامع بین المللی از جمله انجمن آموزش پزشکی اروپا را لازم و ضروری دانست و گفت: تعامل با انجمنهای بین المللی و به اشتراک گذاشتن تجارب میتوان به بهبود و استفاده بهتر از ظرفیتها پرداخت.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: با تلاش معاونت بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هوشمند و گرفتن اکانت مورد نیاز، امکان پخش آنلاین این برنامه در کشورما فراهم شد، امید است سیاستگذاران و علاقهمندان حوزه سلامت با استفاده از این تجارب بتوانند گامهای موثری برای کشور خود بردارند.
انتهای پیام/
کدخبرنگار:7701س.ق