• تاریخ انتشار : 1396/06/11 - 18:12
  • بازدید : 1727
  • تعداد بازدید : 130
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

سی و یکمین آزمون دانشنامه فوق تخصص آغاز شد/ سهم 30 درصدی پزشکی از تولیدات علمی

دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت پنجشنبه 9 شهریور در مراسم افتتاحیه سی و یکمین آزمون دانشنامه فوق تخصصی پزشکی در دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، توسعه نیروی انسانی در نظام سلامت را بسیار ضروری دانست.

دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت پنجشنبه 9 شهریور در مراسم افتتاحیه سی و یکمین آزمون دانشنامه فوق تخصصی پزشکی در دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، توسعه نیروی انسانی در نظام سلامت را بسیار ضروری دانست.
دکتر باقر لاریجانی با اشاره به گستردگی آموزش در حوزه سلامت گفت: هم اکنون 65 دانشگاه و دانشکده پزشکی، 250 بیمارستان آموزشی با پشتیبانی 20 هزار عضو هیأت علمی، آموزش بیش از 250 هزار دانشجو را بر عهده دارند.
وی 30 درصد تولیدات علمی کشور را در حوزه پزشکی اعلام کرد و در ادامه بر توسعه حضور و تعامل در جوامع علمی و آموزشی بین المللی تأکید کرد. 
وی همچنین به طرح آمایش سرزمینی اشاره کرد و اظهار داشت: ما برنامه راه را برای 10 منطقه آمایشی و بر حسب نیاز آن ها طراحی کرده ایم به طوریکه دانشگاه ها در هر منطقه به لحاظ نیروی انسانی و تخصص مورد نیاز می دانند به کدام سمت خواهند رفت و بر آن نقاط متمرکز خواهند شد. 
معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین به طرح تحول در آموزش سلامت اشاره کرد و اذعان داشت: هم اکنون همگرایی مطلوبی در دانشگاه های علوم پزشکی شکل گرفته و این تعامل را در سطح پژوهشکده ها و سایر بخش ها گسترش خواهیم داد.
دکتر لاریجانی همچنین بر شکل گیری بانک سوالات آزمون های تخصصی پزشکی و تغییر در شکل برگزاری انها تأکید و در ادامه از اعتبار بخشی همه دانشگاه ها و بیمارستان های آموزشی خبر داد. وی گسترش آموزش های مجازی و برگزاری الکترونیک آزمون ها را در دستور کار این معاونت اعلام کرد.
دکتر آقاجانی: مرکز جامع آزمون تشکیل شود
دکتر آقاجانی سرپرست دانشگاه ضمن خیرمقدم به معاونان، مسوولان وزارت بهداشت و اعضای هیات های بورد فوق تخصصی و تخصصی کشور و تبریک ایام مبارک ذی الحجه و عید قربان اظهار داشت: امروز اولین مرحله طراحی سوالات آغاز می شود و امیدوارم حضور اساتید دانشگاه های علوم پزشکی کشور در این امر مهم، موجبات پیشرفت آموزش پزشکی در کشور را فراهم کند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزاری آزمون های بورد فوق تخصصی و تخصصی را افتخاری برای دانشگاه دانست و افزود: افتخار بزرگی برای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که میزبانی امتحانات بورد فوق تخصصی و تخصصی کشور را عهده دار است از سال 1383 این افتخار نصیب این دانشگاه شده که تا سال 1387 این آزمون در دانشکده پزشکی و از آن سال به بعد در دانشکده پرستاری ومامایی برگزار می شود.
وی با اشاره به مراحل سه گانه آزمون های بورد، خاطرنشان کرد: آزمون های بورد دارای سه مرحله است مرحله اول طراحی سوالات است که در محل دانشکده پرستاری و مامایی انجام خواهد شد و مرحله دوم نیز آزمون کتبی است که در دانشکده پرستاری مامایی و پزشکی و داروسازی انجام می شود. همچنین مرحله سوم نیز مربوط به آزمون شفاهی است که در این سه محل و چند بیمارستان تابعه برگزار خواهد شد.
سرپرست دانشگاه افزود: این آزمون تدارکات گسترده ای را نیاز دارد که همکاران ما در دبیرخانه شورای آموزش پزشکی تخصصی از ماهها قبل این فعالیت ها را آغاز می کنند. در دانشگاه نیز از حدود یک ماه قبل از شروع مرحله طراحی سوالات، فعالیت ها آغاز می شود که جای تقدیر از همکاران ما در دانشکده پرستاری و مامایی را دارد چون درواقع حداقل یک ماه کل امور دانشکده تحت الشعاع این آزمون قرار می گیرد. 
دکتر آقاجانی با اشاره به فراهم نمودن زیرساخت های لازم در دانشکده پرستاری و مامایی برای برگزاری مطلوب آزمون های بورد، ازهمکاری مجموعه دانشکده و دبیرخانه شورای آموزش پزشکی تخصصی وزارت بهداشت در این خصوص تقدیر کرد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اهمیت آزمون های فوق تخصصی و تخصصی در رشد و تربیت دانشجویان پزشکی تصریح کرد: توجه به بحث "مرکز جامع آزمون" برای برگزاری هرچه بهتر آزمون ها اهمیت دارد و تقاضای بنده از دکترلاریجانی این است که وزارت بهداشت باید یک مرکز جامع آزمون دراختیار داشته باشد تا با فراغ بال بیشتری این کارها را صورت بگیرد.البته دوستان ما ازگذشته به فکر این بحث بوده اند و امیدواریم که به زودی شاهد تحقق این مهم باشیم. 
دکتر آقاجانی درپایان اظهار امیدواری کرد که تمامی مراحل سه گانه آزمون های بورد به خوبی برگزار شود و  شایستگان در این آزمون ها انتخاب شوند. 
ارتقاء کیفیت در گزینش دستیاران
دکترامامی رضوی قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی وتخصص کشور نیز در افتتاحیه طراحی سوالات آزمون بورد فوق تخصصی، اظهار داشت: امروز مطابق روال سال های گذشته اعضای هیات ممتحنه بورد برنامه طراحی سوالات را برای تمامی رشته های فوق تخصصی و 7 رشته تخصصی آغاز می کنند. 
وی با اشاره به برخی تغییرات اعمال شده در آزمون بورد سال جاری افزود:  امسال هم در نحوه طراحی سوالات و هم در نحوه اجرا تغییراتی بوجود آمد. یکی از نکاتی که درمورد آزمون بورد امسال مدنظر است درخصوص نحوه پذیرش دستیار می باشد. درواقع پذیرش دستیار همواره یکی از مسایل مورد اعتراض بود. دستیاران با برگزاری یک آزمون کتبی در اردیبهشت ماه انتخاب می شدند و دربخش ها حضور می یافتند که یکی از مسایل مورد اعتراض اعضای هیات علمی این بود که هیچ آشنایی با این افراد وجود نداشت و بعضا در آن رشته توانمندی لازم نیز نداشتند و برهمین اساس امسال بحث مصاحبه و آزمون شناختی را در دو رشته روانپزشکی و و رشته زنان اجرا کردیم.آزمون ها دارای دوبخش بود که روز اول آزمون روانشناختی مبتنی بر رایانه بود و سپس روز دوم توسط اعضای هیات ممتحنه مورد مصاحبه قرار می گرفتند و افرادی که صلاحیت داشتند انتخاب می شدند.
قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور با تاکید برارتقاء کیفیت در آزمون گواهینامه امسال خاطرنشان کرد: درآزمون گواهینامه امسال تغییراتی نسبت به سال گذشته اتفاق افتاد و این بود که ما آیتم های 30 درصد ورودی که بصورت نمرات تراز بود را دراختیار اعضای هیات ممتحنه رشته تخصصی قراردادیم. در10رشته نیز آزمون را بصورت متمرکز برگزار کردیم و نتایجی که اعلام شد حاکی از آن بود که کیفیت نسبت به سال گذشته بسیار بهتر بود همچنین میزان سوالات حذف شده و اعتراضات نیز بسیار پایین تر از سال های گذشته بود و درمجموع آزمون خوبی را برگزار کردیم. 
وی با تاکید برلزوم ایجاد بانک سوالات برای آزمون های دانشنامه و گواهینامه، افزود: ما درمورد پذیرش دستیار تقریبا بانک سوالات را اجرا کردیم و به همین علت اعتراضات خیلی کم بود و امیدواریم در آزمون های دانشنامه و گواهینامه هم بتوانیم بانک سوالات را اجرایی کنیم چون تحقق این مهم ضمن ارتقای کیفیت، موجب کاهش تراکم کاری اساتید و اعضای هیات های ممتحنه خواهد شد. 
قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور در ادامه سوالات آزمون را حق الناس دانست و به برگزاری آزمون های کتبی در دانشگاه ها، دقت و توجه وافر به مسئله امنیت سوالات و حضور تمام وقت اساتید و اعضای هیات ممتحنه بورد تا پایان برگزاری آزمون های کتبی و شفاهی، تمرکز اساتید بر روی بحث های ارزیابی و ارزشیابی انتهایی دستیاران تاکید کرد.
دکتر امامی رضوی در پایان با تقدیر ازریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،همکاران مجموعه دانشگاه و دانشکده های پرستاری و مامایی، داروسازی و پزشکی، اظهار امیدواری کرد که با اصلاح فرایند طراحی سوالات در سال آینده شاهد تراکم کار کمتر هم برای دانشگاه و هم اعضای هیات علمی باشیم.
 
 
  • گروه خبری : همایش و کنگره گالری
  • کد خبر : 50976
کلید واژه

نظر شما

  • نظرات شما دیده و بررسی می شود.