اخبار

  • تاریخ انتشار : 1401/07/08 - 07:56
  • بازدید : 135
  • تعداد بازدیدکننده : 133
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

ابتلای بیش از 900 میلیون نفر در جهان به کم شنوایی ناتوان کننده تا سال 2050

رییس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر معاونت امور بهداشتی دانشگاه از پیش بینی ابتلای بیش از 900 میلیون نفر از مردم جهان به کم شنوایی ناتوان کننده تا سال 2050خبر داد.

رییس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر معاونت امور بهداشتی دانشگاه از پیش بینی ابتلای بیش از 900 میلیون نفر از مردم جهان به کم شنوایی ناتوان کننده تا سال 2050خبر داد.

 


دکترنوائیان رییس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر معاونت امور بهداشتی دانشگاه  در گفت و گو با روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ضمن گرامیداشت فرارسیدن 30 سپتامبر مصادف با 8 مهر،  روز جهانی ناشنوایی گفت: کم شنوایی شایعترین معلولیت اعصاب حسی است که شیوع آن متاسفانه در حال افزایش است .

 

وی افزود:  بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت در سال 2018 نزدیک به 466میلیون نفر در سراسر جهان دچار کم شنوایی ناتوان کننده هستند و 34میلیون نفر از این تعداد را کودکان تشکیل می‌دهند.

 

به گفته وی پیش بینی می‌شود تا سال 2050بیش از 900میلیون نفر از مردم جهان دچار کم شنوایی ناتوان کننده باشند.

 

 

آزاده صفائی کارشناس برنامه سلامت گوش و شنوایی معاونت بهداشتی دانشگاه نیز با یادآوری این نکته که از هر یک تا سه هزار تولد زنده یک نوزاد با آسیب شنوایی متولد می‌شود گفت: مطالعات نشان داده 5.2درصد از کودکان در بدو ورود به مدرسه و 11 تا 15 درصد از کودکان مدرسه رو، نشانه‌هایی از آسیب شنوایی را دارا هستند.

 

وی از عوامل خطر ابتلا به کم شنوایی به مواردی نظیر ابتلا به عفونت هایی مانند سرخک و سرخجه، استفاده نابجا از برخی داروهای آسیب رسان به شنوایی مانند برخی آنتی بیوتیک‌ها اشاره کرد.

 

آزاده صفایی عوامل ژنتیکی، قرار گرفتن افراد در معرض اصوات بلند مثل محیط‌های شغلی و نظامی و استفاده بی رویه از تلفن‌های همراه و دستگاه‌های صوتی شخصی در اماکن تفریحی و محل کار و سالمندی جمعیت را از دیگر عوامل خطر ابتلا به کمک شنوایی عنوان کرد.

 

به گفته وی ایمن سازی نوزادان و کودکان در برابر بیماری‌های عفونی، غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان، تشخیص و درمان به موقع کم شنوایی و درمان افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش از جمله روش‌های موثر در کاهش اختلالات شنوایی است.

این کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه، پیشگیری از مصرف  مواد مخدر صنعتی و روان گردان که دارای خطر ایجاد کم شنوایی در افراد هستند؛ کنترل مواجهه با صداهای بلند در محیط‌های شغلی و تفریحی، استفاده کنترل شده از تلفن همراه، استفاده از وسایل صوتی استاندارد مانند هدفون و هدست و تنظیم صدای این وسایل زیر حد آسیب رسان و افزایش آگاهی در مورد شیوه مراقبت از سلامت گوش و شنوایی را  از دیگر روشهای موثر در کاهش اختلالات شنوایی برشمرد.

 

آزاده صفایی به والدین توصیه کرد که با ارزیابی و غربالگری به موقع شنوایی در دوره نوزادی (سه تا پنج روزگی) و همچنین در سنین سه تا پنج سالگی از کودکان خود مراقبت کرده و از بروز اختلالات شنوایی در آنان پیشگیری کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی دارای 35 مرکز غربالگری شنوایی است که با حضور  کارشناسان شنوایی‌سنجی زبده و با تجربه در حال ارایه خدمت به بیش از 30 هزار نوزاد در سال هستند.

 

به گفته کارشناس برنامه سلامت گوش و شنوایی معاونت بهداشتی دانشگاه، تلاش این مراکز غربالگری این است که با تشخیص زودرس مشکلات شنوایی در نوزادان بتوان از بروز اشکال متوسط و شدید ناشنوایی و  عوارض ناشی از آن مانند تاخیر در تکلم، مشکلات رفتاری و ارتباطی جلوگیری شود.

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

 

  • گروه خبری : اخبار سلامت
  • گروه خبری : 121145
کلمات کلیدی