اخبار

  • تاریخ انتشار : 1401/02/06 - 11:09
  • بازدید : 154
  • تعداد بازدیدکننده : 154
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

اغلب سيگاری ها از كودكی سيگار کشيدن را تجربه کرده اند

رییس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: مطالعات بیانگر این است که اغلب سيگاری‌ها از كودكی سيگار کشيدن را تجربه و شروع كرده‌اند.

رییس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: مطالعات بیانگر این است که اغلب سيگاری‌ها از كودكی سيگار کشيدن را تجربه و شروع كرده‌اند.


دکتر غلامرضا حیدری در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به این که کودکانی که در معرض دود سیگاری ها هستند، سيگاری های تحميلی محسوب می شوند، خاطرنشان کرد: این در شرایطی است که تبليغات سيگار می‌تواند کودکان را در آينده تشويق به سيگار كشيدن كند.
 


وی افزود: مطالعات بیانگر این موضوع است که اغلب سيگاری ها از كودكی سيگار کشيدن را تجربه و شروع كرده‌اند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این که روند اعتیاد به سیگار به اين صورت است كه این افراد ابتدا گهگاه سیگار را تجربه می‌كنند، سپس به صورت یک عادت روزانه درخواهد آمد، اضافه کرد: صنعت دخانيات بر این پایه استوار شده كه سيگاری‌ها مصرف سيگار را انتخاب كرده‌اند و آزادی برای انتخاب، شعاری است كه صنعت دخانيات آن را به طور فاحشی برای اهداف نادرست خود مورد سوء استفاده قرار می‌دهد.

کودکان درباره مصرف سيگار نمی توانند انتخابی آگاهانه داشته باشند

وی گفت: در هر حال اين موضوع واضح است که کودکان درباره مصرف سيگار نمی‌توانند انتخابی آزاد و از روی آگاهی داشته باشند، مدارکی که در رابطه با صنعت داخلی دخانيات در دادگاههای قضايی آمريکا ارایه شد به طور آشکاری بیان می کند که چگونه و با چه شدتی شرکت های دخانيات برای ترغيب کودکان به مصرف سيگار فعاليت‌ می‌کنند.


عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به این که آگهی‌های تبليغاتی دخانيات به طور خاص بچه‌ها را هدف قرار می‌دهند تاکید کرد: هرچند که اين مسئله به شدت توسط شرکت‌های دخانيات انکار می‌شود اما مدارک ثابت شده آن موجود است.

 وی افزود: نتيجه اين اعمال آن است که بچه‌ها نگرش مثبت‌تری نسبت به مصرف دخانيات پيدا می کنند و تشويق می‌شوند تا مصرف آن را آزمايش کنند، همچنین عوامل ديگری که بر روی سيگارکشيدن بچه‌ها اثر می‌گذارد شامل الگوبرداری از والدين، معلمان و هم‌سن‌وسالان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به این که کودکان  از بيماريهايی که مصرف سيگار می تواند باعث بروز آنها شود، آگاهی ندارند توضیح داد: آنها فکر می‌کنند که مبتلا شدن به بيماريهای شديد و خطرناک مخصوص سنين بالاست.

وی با بیان این که ما بيشتر، بزرگسالان را تشويق به ترک سيگار می کنيم تا اينکه از مصرف سيگار توسط کودکان پيشگيری کنيم، گفت: البته اين به اين معنی نيست که باید از کوشش برای انجام برنامه‌های آموزشی در مورد جوانان دست برداريم، بلکه به اين مفهوم است که تمرکز صرف بر اين موضوع و ناديده گرفتن فعاليت‌های ديگر در اين زمينه منطقی به نظر نمی‌رسد.
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: بحرانی‌ترين زمان برای شروع سيگار دوران بلوغ است، در اين سنين کودکان مدارس ابتدايی خود را تمام کرده‌اند و زمانی که به سطوح بالاتر تحصيلی جديد وارد می شوند، نسبت به دانش‌آموزان با سنين بالاتر در اين مقطع، در پايين‌ترين رده خود قرار دارند.

وی افزود: فشارهای اجتماعی در اين زمان بالاست و بچه‌ها برای پيدا کردن هويت و تثبيت موقعيت خود در ميان گروه هم‌سن و سال دچار کشمکش و تقلا می شوند.

دکتر حیدری ادامه داد: هر چيزی که ممکن است به نوجوانان القا کند که بالغ به نظر بيايند اين افراد را وسوسه می‌کند که آن را تجربه کنند.

ممنوعيت تبليغات دخانيات، بالا بردن قيمت از طريق ماليات، اجرای برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی عمومی، هشدارهای جدی و تاثيرگذاری بهداشتی، عدم استعمال سيگار در اماكن عمومی به عنوان يک رفتار طبيعی و عادی، ممنوعيت فروش محصولات دخانی به كودكان، كاهش سميت (توكسيستی) دود حاصل از دخانيات، حمايت از ترک سيگار، توجه به اصلاح قوانين و ارزيابی و پايش منظم كودكان و جوانان از جمله راهکارهای کاهش مصرف دخانیات است که عضو هیئت علمی دانشگاه ضرورت اجرای آن را مورد تاکید قرار داد.
 
وی در ادامه به فعالیت های مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با هدف کنترل و کاهش مصرف دخانیات اشاره کرد و افزود: در این مرکز تلاش می شود تا جامعه‌ای عاری از دخانيات داشته باشيم.

انتهای پیام/
کدخبرنگار:7701س.ق

  • گروه خبری : اخبار سلامت,اسلایدر خبری
  • گروه خبری : 115940
کلمات کلیدی