اخبار

  • تاریخ انتشار : 1401/02/20 - 08:20
  • بازدید : 93
  • تعداد بازدیدکننده : 91
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

سهم 17 درصدی ژنتیک در بروز اختلال شکاف لب و کام

فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی گفت: اگر یکی از والدین همراه با یکی از فرزندان در خانواده دچار شکاف لب یا کام باشند، احتمال بروز در فرزند بعدی بین 15 تا 17 درصد است و اگر در خانواده ای دو بچه همزمان دچار شکاف لب یا کام باشند احتمال بروز این اختلال در فرزند بعدی 9 درصد است.

فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی گفت: اگر یکی از والدین همراه با یکی از فرزندان در خانواده دچار شکاف لب یا کام  باشند، احتمال بروز در فرزند بعدی بین 15 تا 17 درصد است و اگر در خانواده ای دو بچه همزمان دچار شکاف لب یا کام باشند احتمال بروز این اختلال در فرزند بعدی 9 درصد است.



دکتر علی پرند در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، با اشاره به این که" شکاف لب و کام" از نقایص مادرزدای است که عوامل محیطی و ژنتیکی در بروز آن اثر دارد اظهار کرد: با توجه به تحقیقات مختلف در این زمینه، عوامل ژنتیکی، وراثتی  و محیطی از اصلی‌ترین و شایع‌ترین دلایل ایجادکننده شکاف کام یا لب به شمار می‌رود.

 



وی افزود: احتمال تولد هر دو نوزاد با ناهنجاری شکاف لب و کام در دوقلو های تک تخمی 30 تا 60 درصد است.

دکترپرند افزود: در دوقلوها با تخمک مجزا و یا دو تخمکی نیز بین یک تا پنج درصد احتمال دارد که هر دو نوزاد با شکاف لب و کام متولد شوند.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی با اشاره به این که کودکانی که با شکاف لب و کام متولد می شوند، علاوه بر اثر این ناهنجاری بر ظاهرشان با چالش‌های دیگری نیز مواجه می‌شوند، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین عارضه های شکاف کام و لب، ایجاد مشکلاتی در هنگام مکیدن شیر است؛ چرا که نوزادان مبتلا به علت ورود هوا، توانایی لازم را برای انجام مکیدن ندارند؛ از این روبرای رفع این معضل مادر هنگام شیر دادن باید در حالت‌های خاصی این کار را انجام دهد تا نوزاد او اذیت نشود و یا از شیشه شیرهای مخصوص برای این نوزادان استفاده شود.

مشکلات گفتاری و شنوایی، ناهنجاری‌های دهان و دندان، عفونت‌های گوش و افزایش مایع درون گوش از دیگر چالش‌های مبتلایان به  ناهنجاری لب و کام است که این فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی به آن اشاره کرد.

وی درباره میزان شیوع ناهنجاری شکاف لب و کام عنوان کرد: اگر چنانچه یک فرزند با این ناهنجاری متولد شود، احتمال این که فرزند یا فرزندان بعدی خانواده نیز با این اختلال به دنیا بیایند نیز بین دو تا چهار درصد افزایش می یابد، در حالی که اگر یکی از اعضای خانواده (پدر یا مادر) دچار شکاف لب یا کام باشد نیز احتمال ایجاد این مشکل در کودکان این زوج نیز بین چهار تا شش درصد است.

به گفته دکتر پرند چنانچه یکی از والدین یا یکی از فرزندان در خانواده دچار شکاف لب یا کام همزمان باشند، احتمال بروز در فرزند بعدی بین 15 تا 17 درصد است و اگر در خانواده ای دو بچه همزمان دچار شکاف لب و کام باشند نیز احتمال بروز این اختلال در فرزند بعدی 9 درصد است.

وی به درمان های متداول اختلال شکاف لب و کام اشاره کرد و گفت: درمان این اختلال تقریبا طولانی مدت و نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد.

دکتر پرند با بیان این که زمان در درمان اختلالات لب و کام اهیمت ویژه ای دارد، به خانواده ها توصیه کرد: کودکانی که با این اختلال متولد می شوند، از همان بدو تولد باید توسط جراح پلاستیک معاینه شوند تا سیر درمانی را سریعا و به صورت صحیح دنبال شود.

وی درباره روند درمانی اختلال شکاف لب و کام توضیح داد: برای برخی از مبتلایان به این ناهنجاریها در دوهفته اول بعد از تولد اقدامات غیر جراحی صورت می گیرد.

فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی با بیان این که درمان های جراحی شکاف لب نیز از سه تا شش ماهگی آغاز می شود ادامه داد: این اقدامات با جراحی درمانی شکاف لب در سه تا شش ماهگی آغاز می شود و با اصلاح شکاف کام  یعنی در 12 تا 14 ماهگی ادامه می یابد یعنی در سال اول تولد شکاف لب و کام این کودکان باید اصلاح شود.

وی با اشاره به این که یکی از اصلی ترین مشکلاتی که افرادیکه دچار اختلال شکاف لب و کام هستند، اختلال در تکلم است توضیح داد: جراحی اختلال تکلم معمولا از چهار سالگی آغاز می شود ولی نکته اینجاست که این کودکان به محض این که شروع به صحبت کردن  کنند باید تحت درمان توسط گفتار درمان قراربگیرند.

دکتر پرند تاکید کرد: کودکانی از همان آغاز تولد روند درمان شکاف لب و کام را انجام داده اند، کمتر با اختلال در گفتار مواجه می شوند.

وی در ادامه توضیحاتی درباره درمان های جراحی شکاف کام داد و گفت: این درمان ها از10 تا 14 ماهگی یعنی از سال اول تولد آغاز می شود و کودکانی که از سنین پایین تردرمان های اختلال تکلم را پیگیری می کنند نتایج بهتری از درمان و جراحی را تجربه می کنند.

وی با تاکید بر این که افرادی که شکاف لب کامل و یا شکاف کام دارند معمولا اختلال رشد تیغه دندانی را نیز تجربه می کنند عنوان کرد: معمولا اصلاح تیغه دندانی و پیوند استخوان  توسط فوق تخصصان جراحی پلاستیک در سنین  8 تا 10 سالگی انجام  می شود.

دکتر پرند با اشاره به این که مبتلایان به شکاف لب و کام کامل، دچار اختلالاتی در شکل و فرم بینی نیز هستند تاکید کرد: بهترین زمان انجام درمان جراحی زیبایی بالای 12 سال است، این افراد به دلیل این اختلالات تکاملی که در فک دارند ممکن نیاز به جراحی هایی دیگری هم  نیاز داشته باشند که معمولا این جراحی ها از سن 16 تا 18 سالگی انجام می شود، زمانیکه تقریبا رشد استخوانی فرد کامل شده است.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی یادآوری کرد: عمل جراحی شکاف لب و کام باید در بهترین زمان و با استفاده از تکنیک های درست انجام شود تا بهترین نتیجه حاصل شود.

وی در ادامه با اشاره به راههای پیشگیری از بروز عارضه شکاف لب و کام خاطرنشان کرد: اولین پیشنهاد مشاوره ژنتیک است به این شکل که اگر سابقه ارثی باز بودن  شکاف لب و کام در خانواده وجود دارد، حتما پیش از بارداری این موضوع با پزشک  مطرح  شود چرا که در این مشاوره می‌توان تا حدودی احتمال ابتلا به شکاف لب و کام را تخمین زد.

انتهای پیام/

کدخبرنگار:7701س.ق

  • گروه خبری : اخبار سلامت,اسلایدر خبری
  • گروه خبری : 116331
کلمات کلیدی