ضرورت بازتعریف ساز و کار مشارکت مردم در حوزه سلامت
علی اصغر فرشاد عضو شورای راهبردی دومین مجمع ملی سلامت گفت: مجمع یک گردهمایی است برای ایجاد تعهد، مسئولیت و پاسخگویی به تمام کسانی که در حوزه سلامت تاثیرگذار هستند. صحبتها و نظرات سازمان جهانی بهداشت معمولا حاصل نظرات صاحب نظران و کارشناسان خبره دنیاست و یک دستگاه سیاسی نیست و این دستگاه سلامت را اینطور تعریف میکند که سلامت فقط نبود بیماری نیست و عوامل زیادی از تغذیه گرفته تا درآمد و اشتغال بر روی سلامت فرد تاثیر دارند.
علی اصغر فرشاد عضو شورای راهبردی دومین مجمع ملی سلامت بیان کرد: مجمع یک گردهمایی است برای ایجاد تعهد، مسئولیت و پاسخگویی به تمام کسانی که در حوزه سلامت تاثیرگذار هستند. صحبتها و نظرات سازمان جهانی بهداشت معمولا حاصل نظرات صاحب نظران و کارشناسان خبره دنیاست و یک دستگاه سیاسی نیست و این دستگاه سلامت را اینطور تعریف میکند که سلامت فقط نبود بیماری نیست و عوامل زیادی از تغذیه گرفته تا درآمد و اشتغال بر روی سلامت فرد تاثیر دارند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و به نقل از مجمع ملی سلامت، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در برنامه مثبت سلامت اظهار کرد: در هر حوزه توسعه از وزارت کشاورزی گرفته تا وزارت صنعت همه در سلامت تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال وزارت اقتصاد با کنترل قیمتها میتواند قیمت از عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت دارو بکاهد یا وزارت راه میتواند با ساخت جادهها و راههای استاندارد میزان تصادفات را که منجر به خطر افتادن جان و سلامت انسانها می شود، کاهش دهد.
این متخصص بهداشت عنوان کرد: در اولین مجمع ملی سلامت با شعار "مشارکت مردم و تعهد اجتماعی دستگاهها به سلامت" که اسفندماه ٩۵ برگزار شد موضوع به صورت کلی تبیین شد. طبق مصوبه شورای عالی سلامت مجمع ملی سلامت باید سالانه برگزار می شد اما به دلیل برخی مشغلههای ریاست جمهوری دومین مجمع با شعار "عدالت و تعالی سلامت" است پس از ۶ سال تاخیر، پاییز امسال برگزار خواهد شد.
عضو شورای راهبردی دومین مجمع ملی سلامت ایران در پاسخ به این سوال که آیا وزارت بهداشت این قدرت را دارد که برای مجمع ملی سلامت تعهد لازم را برعهده دستگاههای مختلف گذارد، گفت: در مجمع اول که بسیار سخت بود موضوع بین وزارتخانهها جا بیفتد خوشبختانه ۴ وزیر حضور پیدا کردند و متعهد شدند این امر نشان می دهد که وزارت بهداشت، شورای عالی سلامت را بعنوان ابزاری دقیق در اختیار دارد. یکی از وظایف وزارت بهداشت پیگیری مصوبات شورای عالی سلامت است بنابراین اگر شورا تصمیم بگیرد دستگاهی باید ماموریتی را برعهده بگیرد دبیرخانه وزارت بهداشت با نظارت رئیس جمهور باید پیگیر باشد. ضمنا برگزاری مجمع ملی سلامت ابزاری است برای اعمال نفوذ وزارت بهداشت درجهت ایجاد تعهد در دستگاهها. مجمع محملی است که علاوه بر استانداران، وزرا، روسای دانشگاهها و غیره نمایندگان مردم از همه استانها هم در آن حضور دارند، این حضور مردم اعمال فشاری است برای اینکه دستگاهها تکالیف خود نسبت به سلامت را به خوبی انجام دهند.
فرشاد درباره ضمانت اجرایی دستگاهها برای انجام ماموریتهای خود در مجمع اظهار داشت: قدم اصلی که وزارت بهداشت به جا افتادن آن تاکید دارد یک تعهد اجتماعی مرتبط با سلامت است یعنی مثلا به طور طبیعی وزارت جهادکشاورزی متعهد شود که غذای سالم را در اختیار مردم قرار دهد و مردم هم این مطالبه را از آنها داشته باشند. از زمان برگزاری مجمع اول تاکنون در تمام وزارتخانهها یک دبیرخانه سلامت ایجاد شده است و جلسات مربوطه را در آن دستگاه برگزار می کنند و سپس گزارشهای خود را به شورای عالی سلامت ارایه می کنند. این موضوع نشان می دهد که دستگاهها قدم اول را به خوبی برداشته اند و گامهای بعدی با برگزاری مجمع دوم محکم تر خواهد شد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره تعیین شعار "عدالت و تعالی سلامت" برای برگزاری دومین مجمع ملی سلامت بیان کرد: اینکه انسانهای ثروتمند هرزمان بیمار شوند با پول خود می توانند دارو و نیازهای درمانی شان را تامین کنند اما انسانهای فقیر در زمان بیماری حتی حداقلهارا هم برای تامین سلامت خود نمی توانند فراهم کنند لذا این مسئله به خوبی گویاست که عدالت در سلامت باید توجه شود. برای ورود عدالت به سلامت باید نابرابریها را کاهش داد. در همین تهران محلاتی هستند که نسبت به سایر محلات دیگر دسترسی کمتری به آب آشامیدنی دارند بنابراین هم در بین استانها و هم بین شهرستانها نابرابری در شاخصهای سلامت به چشم می خورد و در این موضوع تعهد استانداران، فرمانداران و وزارت کشور و غیره برای مجمع دوم مدنظر قرار گرفت.
این متخصص بهداشت با اشاره به مشارکت مردم برای مجمع ملی سلامت گفت: دولتها نقش اساسی را دارند و اگر قرار است مردم مشارکت کنند در ابتدا باید دولت آن را بپذیرد. خوشبختانه این امر را پذیرفته و حال به برگزاری دومین مجمع رسیده ایم.البته پذیرفتن دولت به تنهایی کافی نیست و باید سازوکار مشارکت مردم در حوزه سلامت تعریف شود و درحال حاضر در کشور ما تعریف شده و انتظار است در مجمع دوم به آن تاکید و عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه تکلیف فرمانداری، استانداری، دهداری و شهرداریهاست که زمینه مشارکت مردم را برای سلامت فراهم کنند، ادامه داد: به دنبال این هستیم که صدای مردم برای سلامت از دورترین نقطه به گوش رئیس جمهور برسد. سلسله مراتب آن هم بدین شکل است که کانونهای سلامت با کمک مردم در محلات شکل می گیرد و با موضوع حساس مطرح شده در آنجا با کمک نماینده وزارت بهداشت و دستگاه مربوطه بررسی می شود و اگر در کانونها حل نشد به فرمانداری ارجاع می یابد. در فرمانداریها مجمع سلامت تشکیل می شود و اگر موضوع در مجمع مجدد حل نشد بحث به صورت سلسلهوار به استانداری و مجمع ملی می رسد.
فرشاد گفت: دولت باید سازوکار مشارکت مردم را فراهم کند و اولین قدم برای این کار آموزش آنهاست. تازمانی که مردم آموزش نبینند و مهارت پیدا کنند در کاری مشارکت نمی کنند بنابراین اولین قدم در ایجاد و تشکیل کانون سلامت در محله آموزش نماینده مردم در همان محله است تا آموزشها از طریق همان فرد به داخل خانوادهها هم برده شود.
فرشاد با تاکید بر اینکه شورای عالی سلامت باید حتما دوبار در سال برگزاری شود، یادآور شد: باور به اثرگذاری مشارکت مردم در سلامت، پذیرش عدالت و کاهش نابرابریهای سلامت از سوی دستگاهها، تاکید بر شنیدن صدای مردم و تاثیرگذاری آن بر حوزه سلامت، پذیرش شاخصهای تعریف شده اثرگذار بر سلامت از سوی دستگاهها و بررسی مداوم آنها، پذیرش بررسی موضوعات مرتبط با سلامت بعنوان یک تکلیف برای هر دستگاه از جمله مواردی است که انتظار داریم خروجی برگزاری دومین مجمع ملی سلامت در کشور باشد.
انتهای پیام/
کدخبرنگار: 7703م.ر