اخبار

  • تاریخ انتشار : 1401/02/18 - 10:15
  • بازدید : 93
  • تعداد بازدیدکننده : 93
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

مرگ سالانه 41 هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا/ سهم انرژی های پاک در تولید برق کشور یک درصد است

رییس مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم با اشاره به هشت میلیون مرگ زودرس در دنیا و 41 هزار نفر در کشور بر اثر آلودگی هوا در سال،بر ضرورت توسعه زیرساخت بهره گیری از انرژی های پاک تاکید کرد.

رییس مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم با اشاره به هشت میلیون مرگ زودرس در دنیا و 41 هزار نفر در کشور بر اثر آلودگی هوا در سال،بر ضرورت توسعه زیرساخت بهره گیری از انرژی های پاک تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر انوشیروان محسنی بندپی، استاد گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه با اشاره به شعار امسال روز جهانی بهداشت تحت عنوان «سیاره ما، سلامت ما»، و نامگذاری یکشنبه 18 اردیبهشت با عنوان "نقش مردم، مسئولین، سمن ها در دستیابی به انرژی پاک"  اظهار کرد: عوامل محیطی تاثیر مستقیم بر سلامت تمام ساکنان کره زمین دارد و اگر این اثرات سوء باشد، انسان ها را در ایفای نقش موثر در جامعه دچار مشکل می کند.
 
 
وی با اشاره به اهمیت موضوع انرژی و تامین آن، ادامه داد: انرژی، یکی از مهمترین مولفه های تامین رفاه اقتصادی و اجتماعی بوده و امور روزمره به تامین آن وابسته است. از دیرباز تاکنون سوخت های فسیلی منبع اصلی تامین انرژی بودند که تجدیدناپذیری و آلایندگی بالای آن ها، تهدیدی جدی برای سلامت انسان ها محسوب می شود.
 
 
دکتر محسنی بندپی، نفت، گاز و زغال سنگ را سوخت های فسیلی اصلی اعلام کرد و افزود: سوزاندن این سوخت ها منجر به تولید انواع گازهای گلخانه ای نظیر دی اکسید کربن مونوکسید کربن، اکسیدهای ازت، متان و همچنین ذرات معلق می شود که منبع اصلی آلایندگی هواست.
 
 
استاد گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه از بروز هشت میلیون مرگ زودرس در دنیا و 41 هزار نفر در کشور بر اثر آلودگی هوا، به عنوان چهارمین عامل اصلی بروز مرگ زودرس در دنیا خبر داد و گفت: برای تامین امنیت ملی و جهانی باید به سمت کاهش مصرف سوخت های فسیلی و توسعه زیرساخت تامین انرژی های پاک حرکت کرد.
 
 
رییس مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم تصریح کرد: اهمیت تامین انرژی به اندازه ای است در بسیاری از جنگ ها، تامین و مصرف سوخت ها در کشورهای درگیر، مورد تهدید واقع می شود.
 
 
وی اظهار کرد: موضوع انرژی از سوی سازمان های جهانی محیط زیست و سازمان جهانی بهداشت مورد توجه بوده و کنفرانس های متعددی از جمله کنفرانس ریو (اجلاس زمین) در سال 1992، اجلاس سازمان ملل موسوم به کوپ 26 در سال 2021، اجلاس جهانی توسعه پایدار (ریو+20) با محوریت محدودیت مصرف سوخت های فسیلی در این زمینه برگزار شده است.
 
 
دکتر محسنی بندپی گرمایش زمین را از اصلی ترین اثرات تولید گازهای گلخانه ای دانست و گفت: انتشار گازهای گلخانه ای به ویژه دی اکسید کربن منجر به بروز تغییرات اقلیمی شده و تامین سلامت آحاد جامعه را با چالش روبه رو کرده است. از همین رو در اجلاس سال 2021 دولت ها مکلف به مهار گرمایش زمین از 2.7 سانتی گراد به 1.5 درجه سانتی گراد شدند.
 
 
رییس مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم در ادامه انرژی های تجدیدپذیر را جایگزین مناسب سوخت های فسیلی خواند و افزود: عدم آلایندگی مهمترین ویژگی انرژی های پاک نظیر، انرژی خورشیدی، بادی، زیست توده و هسته ای است. با توجه به اقلیم متنوع و ظرفیت موجود در کشور، دولت، سمن ها و مردم باید در مسیر دست یابی به این انرژی ها همراه شوند.
 
 
دکتر محسنی بندپی در خصوص ویژگی های اقلیمی ایران، عنوان کرد: سالانه در ایران 300 روز آفتابی است. از طرفی متوسط بازندگی در کشور سالانه 250 میلی لیتر گزارش شده که یک سوم متوسط جهانی بوده و در مقابل تبخیر سالانه 2 هزار و 100 میلی متر ثبت شده که سه برابر متوسط جهانی است. اگر چه این اعداد و ارقام در حوزه تامین آب نگران کننده است، اما یک فرصت برای بهره گیری از انرژی خورشید و ظرفیت بی نظیر موجود در کشور محسوب می شود. در خصوص انرژی بادی نیز در کشور ظرفیت های مطلوبی وجود دارد.
 
 
عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به توجه به موضوع تغییرات اقلیمی در کشور در متن قانون برنامه ششم توسعه و قانون هوای پاک، تصریح کرد: بر اساس این قانون ها، وزارت نيرو مكلف است نسبت به توسعه، توليد و عرضه انرژي‌هاي تجديد پذير و پاك بهينه به‌نحوي اقدام کند كه حداقل 30 درصد افزايش سالانه ظرفيت مورد نياز برق كشور از انرژي‌هاي تجديد پذير تامين شود. 
 
 
وی اظهار کرد: با وجود این قوانین همچنان در کشور از 86 هزار مگاوات برق تولیدی،920 مگاوات از انرژی پاک تامین می شود که نشان از سهم یک درصدی انرژی ها پاک در تامین برق دارد.
 
 
استاد گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه در خصوص نقش دولت در ترویج و تشویق به مصرف انرژی های پاک، بیان کرد: دولت با تعیین تعرفه مناسب، واگذاری زمین، ارایه تسهیلات و امکانات برای توسعه زیرساخت بهره گیری از انرژی های پاک می تواند نقش اساسی در این زمینه ایفا کند.
 
 
به گفته دکتر محسنی بندپی، سمن ها نیز به عنوان نهادی غیرسیاسی، داوطلب، غیرانتفاعی و واسط بین دولت و مردم در توانمندسازی و تغییر نگرش مردم نقش موثری دارد.
 
 
وی از فعالیت بیش از هزار سمن در زمینه محیط زیست در کشور خبر داد و افزود: مسئولیت اصلی سمن ها ارتقای دانش مردم نسبت به عواقب ناشی از مصرف سوخت های فسیلی و همراه کردن آنها در ترویج مصرف انرژی های پاک است.
 
 
انتهای پیام/
کد خبرنگار: 7702 ی.ق
 
  • گروه خبری : اخبار سلامت
  • گروه خبری : 116279
کلمات کلیدی