اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/03/26 - 09:47
  • بازدید : 169
  • تعداد بازدیدکننده : 154
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

نکات مهم ایمنی در راه اندازی و سرویس کولرهای آبی

مدیر گروه سلامت کار معاونت بهداشت دانشگاه با تاکید بر ضرورت نصب یا سرویس کولرهای آبی توسط افراد متخصص گفت: عدم رعایت نکات ایمنی در هنگام نصب، سرویس، تعمیر و راه‌اندازی غیراصولی کولر‌های آبی موجب حوادثی نظیر برق گرفتگی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از معاونت بهداشت، مهندس علیرضا ابراهیمی حریری مدیرگروه سلامت کار معاونت بهداشت با اشاره به افزایش گرمای هوا درخصوص خطر برق گرفتگی در هنگام سرویس و نصب کولرهای آبی هشدار داد و گفت: متاسفانه تنها لحظه‌ای بی احتیاطی در تعمیر و راه اندازی کولرهای آبی می‌تواند موجب وقوع حوادث ناگواری شود.

 

وی با اشاره به استفاده از کولرهای آبی در اکثر مناطق کشور گفت:  بسیاری از افراد شخصاً اقدام به سرویس کولر آبی منزل خود می‌کنند درحالی که این کار باید توسط افراد متخصص و سرویس کار مجاز صورت گیرد زیرا هرجا که آب و برق کنار یکدیگر قرارگیرند خطرساز می‌شوند و حوادث جبران ناپذیری را به وجود می آورند.

 

به گفته وی بیشترین حوادث مربوط به کولرها، برق گرفتگی و آتش سوزی است  که عمدتا یا مستقیماً ناشی از برق کولر است و یا منشا برقی دارد.

 

مهندس حریری تاکید کرد: هر سال باید سیم برق کولراز نظر فرسودگی چک شود و در صورت نیاز سیم فرسوده تعویض شود

 

وی با تاکید بر استفاده از سیم‌های برق سالم، استاندارد و متناسب با مصرف کولر گفت: گاهی افراد یک کولر کوچک را با کولر قوی‌تری تعویض می کنند که در این صورت باید توجه داشت که باید حتماً کابل برق کولر نیز تعویض و کابلی جدید، متناسب با کولر قوی جایگزین شود.

 

مهندس حریری به افراد توصیه کرد که از دستکاری در سیم کشی برق و استفاده از سیم‌های چند تکه سری شده و استفاده از نوارچسب خودداری کنند.

 

وی پمپ آب و دینام را دو وسیله برقی خطرناک در کولر ذکر کرد که  به هنگام کار با آنها دقت زیاد لازم است.

 

رییس گروه سلامت کار معاونت بهداشت افزود: پوشش‌های پلاستیکی روی پمپ آب، جعبه ترمینال برق و انتهای دینام برای جلوگیری از ریزش آب و اتصالی برق است. اگر این پوشش‌ها از بین رفته و یا معیوب هستند حتما باید آنها را تعویض کرد.

 

مهندس  حریری با تاکید بر این که نصب یا سرویس کولر حتما باید توسط سرویس کار مجاز صورت گیرد توصیه کرد که قبل از نصب و راه اندازی کولر دفترچه راهنمای کولر حتما مطالعه شود.

 

وی به منظور افزایش ایمنی و پیشگیری از بروز خطر برق گرفتگی و سوختگی در هنگام نصب یا تعمیر کولرهای آبی به بیان نکات و توصیه هایی پرداخت که به شرح زیر است.

 

هنگام  نصب یا سرویس کولر حتما برق کولر را قطع کنید و یک نفر را مسئول کنترل و وصل مجدد آن کنید.

 

در هنگام سرویس کولر به اهالی خانه اطلاع دهید تا از روشن کردن کولر خودداری کنند.

 

از ریختن آب توسط شلنگ یا پارچ روی پوشال‌ها خودداری کنید چون احتمال برق گرفتگی و یا سوختن الکتروموتور وجود دارد.

 

دقت کنید پمپ آب کولر در جای خود محکم قرار گیرد زیرا درصورت شل بودن محل نصب و افتادن پمپ در آب، کولر برق دار می‌شود.

 

مسیر انشعاب برق و سیم کشی را کنترل کنید تا از سالم بودن  آن مطمئن شوید.

 

 شلنگ آب و سیستم قطع کن آب (شناور) را بررسی کنید که نشتی نداشته باشد. وجود رطوبت در اطراف کولر به ویژه اگر اتصالی برق داشته باشد خطر برق گرفتگی را تا چند متر به اطراف گسترش می‌دهد.

 

هرگز با پای برهنه درنزدیکی کولر به خصوص زمانی که زیر آن خیس است قرار نگیرید زیرا آب رسانای جریان برق است حتما از کفش استفاده کنید.

 

از سرویس کار بخواهید تا برای کولر آبی سیم ارت(سیم اتصال به زمین) نصب کند زیرا در صورت بالا رفتن ولتاژ و خیس بودن زمین سیم ارت نمی گذارد جریان به سمت زمین کشیده شود.

 

در حین وصل کردن سیم فاز و نول باید زیاد دقت شود و حتما از فازمتر استفاده کرد. گاهی به دلیل عدم تشخیص صحیح فاز و نول، آب داخل تشتک و بدنه کولر برق‌دار شده و به محض دست زدن به کولر متاسفانه افراد دچار برق گرفتگی شدند.

 

هرگز با کف دست بدنه کولر را لمس نکنید. اگر بدنه برق داشته باشد انگشت‌های شما قفل شده و رها شدن دست شما از بدنه و منبع برق امکان پذیر نیست.

 

توصیه می‌شود قبل از لمس کولر حتما برق آن قطع باشد یا با فازمتر از نبود برق در بدنه کولر اطمینان حاصل کنید. اگر مجبور شدید وامکان قطع برق وجود نداشت حداقل این کار را  با پشت دست انجام دهید تا از قفل شدن انگشتان به منبع برق جلوگیری شود.

 

ترمینال های اتصال کابل برق به کولر باید کاملا سالم و از نوع فیشی باشند، بنابراین در هنگام نصب دقت کنید به هیچ عنوان اتصالات مذکور سست نباشد.

 

نصب فیوز مناسب در مسیر تغذیه برق کولر لازم و ضروری است.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

  • گروه خبری : اخبار سلامت
  • گروه خبری : 143519
کلمات کلیدی