اخبار

  • تاریخ انتشار : 1400/09/10 - 16:24
  • بازدید : 60
  • تعداد بازدیدکننده : 60
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

واکسن های کشته شده سه دوزی هستند/بازگشایی ها بی مهابا انجام نشود

فوق تخصص بیماریهای عفونی دانشگاه تاکید کرد: واکسن های کشته شده نظیر سینوفارم، بهارات و برکت سه دوزی هستند و برای تکمیل فرایند مصون سازی باید سه دوز به فواصل زمانی یکماه پس از دوز اول و چهارماه پس از دوز دوم تزریق شود.

فوق تخصص بیماریهای عفونی دانشگاه تاکید کرد: واکسن های کشته شده نظیر سینوفارم، بهارات و برکت سه دوزی هستند و برای تکمیل فرایند مصون سازی باید سه دوز به فواصل زمانی یکماه پس از دوز اول و چهارماه پس از دوز دوم تزریق شود.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر پیام طبرسی فوق تخصص بيماري هاي عفوني بيمارستان مسيح دانشوري براساس گزارش اغلب کشورها سویه دلتا را سویه غالب ویروس کووید 19 در جهان عنوان کرد و گفت: در ایران نیز طبق گزارش آزمایشگاه ملی آنفلوآنزا و کرونا از مردادماه تاکنون بیشتر سویه دلتا دیده شده است.

 

دکتر پیام طبرسی با اشاره به کاهش قابل توجه آمار ميزان بستري ، مرگ و مير و موارد مثبت در یک ماه گذشته اظهار امیدواری کرد که این روند همچنان تداوم یابد و موج جديدي را شاهد نباشيم .

 

وی تاکید کرد : در مورد ويروسها هميشه بايد گوش به زنگ باشيم کاهش آمار نباید باعث از بین رفتن حساسیتها و عادی انگاری شود. باید ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی و واکسیناسیون وضعیت را رصد کرده و از بازگشايي های بي مهابا اجتناب کنیم و محدوديتها به تدريج برداشته شود.

 

دکتر طبرسی راستی آزمایی درمورد محدوديت هاي هوشمند را بسيار مهم دانست و اظهار امیدواری کرد روند کاهشی بیماری همچنان تداوم یابد وموج ديگري در كشور بروز نكند. 

 

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه در کشورهایی نظیر آلمان، هلند، انگلیس علیرغم پوشش بالای واکسیناسیون موجی از بیماری ایجاد شده که می تواند علل مختلفی داشته باشد و این کشورها بازگشایی مدارس را یکی از علل موثر در بروز این امواج عنوان کردند.

 

دکتر طبرسی با توجه به بازگشایی مدارس در ایران نیز تاکید کرد: باید دقت و مراقبت بیشتری انجام دهیم، ضمن رصد وضعیت بیماری به محض مشاهده کوچکترین تغییری در میزان بستری یا ابتلای دانش آموزان یا والدین آنها حتما در تصیم گیری ها بازنگری صورت گیرد تا دچار موج ششم نشویم.

 

وی با اشاره به اهمیت تهويه هوا در كلاسها گفت: در بسياري از كشورها علیرغم استفاده از تهويه فشار منفي در مدارس نتوانستند بیماری را کنترل کنند. در حال حاضر با توجه به هوای سرد زمستان و بسته بودن پنجره ها تهویه طبیعی نیز کاهش می یابد بنابراین کلاسهای درس عمدتا تهویه مناسبی ندارند که یک عامل خطر محسوب می شود.

 

این فوق تخصص بیماری های عفونی به  مدیران مدارس و معلمان توصیه کرد حتما فاصله فیزیکی رعایت شود، تعداد شاگردان بسته به مساحت کلاس محدود باشد و سعی کنند تهویه مناسب در کلاسها نیز برقرار شود و با اتخاذ تدابیر لازم  به نحوی عمل کنند که مدارس جای ایمنی برای دانش آموزان شود.

 

دکتر طبرسی مشاهدات میدانی را حاکی از افزایش ابتلا و بستری دانش آموزان و باعث نگرانی دانست که باید با دقت بیشتری به این موضوع نگریسته شود.

 

تاثیر واکسنها در کاهش مرگ و میرها/ تفاوت دوز سوم با دوز بوستر

وی انواع واکسنها را در کاهش مرگ و میر و بستری بیمارستانی موثر دانست و یادآور شد: واکسن مانع ابتلا به کرونا نمی شود اما درصورت ابتلا باعث کاهش شدت بیماری و میزان بستری و مرگ و میر می شود.

 

دکتر طبرسی خاطرنشان کرد: طبق آمار رسمی 83 درصد جمعیت واجد شرایط، تک دوز واکسن را دریافت کردند و بیش از 60 درصد نیز دوز دوم را نیز دریافت کردند . اما هنوز با شرایطی که 85 درصد جمعیت کشور هر دو دوز واکسن را دریافت کرده باشند فاصله داریم .

 

به گفته وی هنوز 20 درصد جمعیت کشور واکسن نزدند و مخزن خوبی برای ابتلا به کرونا و انتقال آن به دیگران به خصوص سالمندان و مبتلایان به بیماری های زمینه ای محسوب می شوند که باید هرچه سریعتر برای دریافت واکسن مراجعه کنند.

 

دکتر طبرسی با توجه به مطالعات جهانی دوز بوستر یا یادآور واکسن را بسیار در کاهش بیماری موثر دانست و خاطرنشان کرد: در ایران تزریق دوز بوستر برای کادر درمان و بهداشت انجام شده و افراد بالای 60 سال نیز در حال انجام است و به زودی برای سایر افراد نیز تزریق دوز بوستر اعلام می شود.

 

این فوق تخصص بیماری های عفونی به افرادی که اعتقادی به واکسن زدن ندارند توصیه کرد حتما برای تزریق واکسن مراجعه کنند زیرا وظیفه ملی آنها ایجاب می کند که برای حفظ سلامت سایر افراد جامعه واکسن بزنند.

 

دکتر طبرسی با بیان این که افرادی که بر ضد واکسن تبلیغ می کنند هدف دیگری دارند و نگران سلامتی افراد جامعه نیستند از هموطنان خواست حتما واکسن بزنند زیرا این افراد مخزن بیماری محسوب شده و باعث انتقال بیماری به سایر افراد می شوند.

 

وی افزود: تعداد زیادی از جمعیت کشور واکسن دریافت کردند و 70 درصد مردم نیز حداقل یک بار به کرونا مبتلا شدند این دو عامل باعث ایجاد یک ایمنی نسبی در جامعه و ثبات آماری شده است اما باید پروتکل های بهداشتی را حتما رعایت کنیم تا مبادا دوباره وارد موج بعدی بیماری شویم.

 

واکسن های کشته شده سه دوزی هستند

دکتر طبرسی به سه دوزی بودن واکسن های سینوفارم، بهارات و برکت اشاره کرد و افزود: افرادی که واکسن های مذکور را دریافت کردند 4 ماه پس از دوز دوم باید  برای دریافت دوز سوم همان واکسن مراجعه کنند زیرا فرایند مصون سازی آنها با دریافت هر سه دوز واکسن کامل می شود و شش ماه پس از دوز سوم دوز بوستر به آنان تزریق می شود.

 

وی در ادامه گفت: دوز بوستر یا یادآور باید به همه افراد تزریق شود. افرادی که واکسن های سه دوزی مذکور را دریافت می کنند و سایر افرادی که واکسن های اسپوتنیک یا آسترازنکا را دریافت کردند پس از شش ماه دوز بوستر یا یادآور را می زنند.

 

به گفته وی برای دوز بوستر هر واکسنی را می توان دریافت کرد.

 

دکتر طبرسی با اشاره به آمار بالای فوتی ها در پیک پنجم بیماری، شرایط فعلی و کاهش آمار بیماری را دستاوردی مهم برشمرد که باید حراست شود و انجام واکسیناسیون در موعدهای مقرر و رعایت پروتکل های بهداشتی را لازمه این حراست عنوان کرد.

 

وی به هموطنان تاکید کرد رعایت نکات بهداشتی را کماکان جدی بگیرند گرچه آمار بیماری در کشور کاهش یافته اما همانطور که در سایر کشورها اتفاق افتاده است ممکن است که ما نیز دچار موج ششم شویم.

 

این فوق تخصص بیماری های عفونی به افرادی که علایم کرونا نظیر تب، سرفه، بدن درد، ضعف و بی حالی و  اسهال دارند اما تست کرونای آنها منفی است توصیه کرد تا زمانی که علایم دارند در منزل قرنطینه باشند. اما اگر علایم بعد از دو یا سه روز رفع شد نیازی به قرنطینه شدن ندارند.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

 

  • گروه خبری : اخبار سلامت
  • گروه خبری : 110804
کلمات کلیدی