اخبار

  • تاریخ انتشار : 1400/08/06 - 17:52
  • بازدید : 96
  • تعداد بازدیدکننده : 95
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

پیام تبریک دکتر زالی به مناسبت روز کاردرمانی

دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه در پیامی ششم آبان ماه روز کاردرمانی را به جامعه خدوم و پرتلاش کاردرمانی کشور تبریک گفت.

دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه در پیامی ششم آبان ماه روز کاردرمانی را به جامعه خدوم و پرتلاش کاردرمانی کشور تبریک گفت.
 


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ، دکتر زالی  در این پیام با اشاره به این که در سالهای اخیر رشته کاردرمانی در حوزه سلامت کشور سیری متعالی و فزاینده را طی کرده گفت:  در سالهای اخیر شاهد شکل گیری جایگاهی خطیر  و بی بدیل در حوزه سلامت برای عزیزان کاردرمان هستیم.


وی با اشاره به گذشت بیش از 100 سال از سابقه آکادمیک رشته کاردرمانی یادآور شد که  هنوز ظرفیت های متعددی برای استفاده  حداکثری و به فعلیت درآوردن همه استعدادهای علمی، مهارتی و دانشی این رشته مهم در عرصه خطیر سلامت وجود دارد .


دکتر زالی این روز را فرصتی مغتنم برای تکریم همکاران سختکوش کاردرمان  برای خدمت رسانی در عرصه سلامت برشمرد که با دانش و مهارت های حرفه ای در راستای ارتقای سلامت جسمی ذهنی و فیزیکی مددجویان خویش نقش موثری ایفا می کنند.


رییس دانشگاه در بخش دیگری از این پیام گفت: رشته کاردرمانی نیاز به بازتبیین و بازآفرینی جایگاه نوین خود دارد.

وی با اشاره به این که هنوز بسیاری از متخصصان ظرفیت های فراوان رشته کاردرمانی را  نمی شناسند خاطرنشان کرد:  کاردرمانی یک رشته مستقل با هویت آکادمیک و کاملا ممتاز و متفاوت با سایر رشته های توانبخشی است و ظرفیت های آن نیز باید متناسب با رشد این رشته در سالهای اخیر مورد توجه قرار گیرد.


وی ضمن تبریک مجدد روز کاردرمانی به جامعه کاردرمانی کشور گفت: امروز باید تلاش کنیم تا جایگاه رشته کاردرمانی را در نظام سلامت کشور بیش از پیش ارتقا یابد.
 
دکتر زالی سالمند شدن جمعیت ایرانی، گسترش شهرنشینی،  تغییر الگوی بیماری ها، بروز سندرم های متابولیک ، الگوی فزاینده بیماری های غیر واگیر،  زندگی ماشینی و فرسایشی، تصادفات ترافیکی،  شکل گیری مدل جدید تروما در زندگی مدنی ایرانی، مشکلات ناشی از اختلالات مفاصل را از جمله مواردی ذکر کرد که توجه به ضرورت بازآفرینی جایگاه کاردرمانی در نظام سلامت را نشان می دهد.


وی تاکید کرد : این موارد مصادیق روشنی است که نشان می دهد نیاز به کاردرمانی در سالهای آتی در کشور رو به تزاید خواهد بودوباید با سیری شتابان در این زمینه به استفاده بهینه از ظرفیت کاردرمانی بپردازیم.


رییس دانشگاه کاردرمانی را یکی از رشته های استثنایی توانبخشی عنوان کرد که بصورت  توامان به بهبودی و ارتقای جسمی و ذهنی مددجو می پردازد و اقدامات موثری در این راستا انجام می دهد و از این نظر با دیگر رشته های حوزه سلامت تفاوت دارد.


دکتر زالی نگاه کاردرمان به مددجو را نگاهی جامع الاطراف ذکر کرد  که هنگام خدمت رسانی به مددجوی خود حتما وضعیت جسمی و روانی و ذهنی وی را توامان پوشش می دهد و آن را نشان دهنده طراوت و شیرینی این رشته توانبخشی برشمرد.


دکتر زالی همچنین بر‌لزوم  بسط و گسترش استفاده بهینه از ظرفیتهای کاردرمانی در کشور و ایجاد  کلینیک های مجهز کاردرمانی تاکید کرد که بتوانند در فرایندهایی نظیر ایجاد تعادل و رفع مشکلات بیماران دچار سکته مغزی ، مصدومان ضربات مغزی،  کودکان اوتیسم  و  دچار اختلالات تکاملی و گروه‌های سنی مختلف اقدامات درمانی موثری انجام دهند.

وی بازنگری تعرفه های کاردرمانی ، ضرورت پوشش مطلوب بیمه ای در حوزه  کاردرمانی برای مددجویان را یک ضرورت اجتناب ناپذیر دانست و  استفاده از یک جایگاه جدید کاردرمانی مثل سایر رشته های توانبخشی در سطوح اولیه ارایه خدمات بهداشتی را از ضرورت های مهم دیگر برشمرد.


دکتر زالی در خاتمه سخنان خود ضمن تبریک این روز به جامعه کاردرمانی کشور و اساتید عالیقدر این رشته که در دانشکده های توانبخشی در حال تربیت نسل جوان کاردرمان کشور هستند از تلاش‌های آنان در راستای خدمت رسانی در حوزه سلامت به ویژه در دوران کرونا تقدیر کرد و افزود: هر روز  به قلمرو مصداقی مورد استفاده بهینه این رشته افزوده می شود.

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

  • گروه خبری : اخبار سلامت
  • گروه خبری : 109470
کلمات کلیدی