اخبار

  • تاریخ انتشار : 1401/04/05 - 14:06
  • بازدید : 97
  • تعداد بازدیدکننده : 96
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

چالش های مواد مخدر در حوزه سلامت و بحران های بشری/ مروری بر مسئولیت دانشگاه در مبارزه با مواد مخدر

رییس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت امور بهداشتی دانشگاه به بهانه روز جهانی مبارزه با مصرف و قاچاق مواد مخدر، گزارش مختصری از فعالیت های این معاونت در حوزه پیشگیری از سوء مواد مخدر در جامعه تحت پوشش، ارایه داد.

رییس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت امور بهداشتی دانشگاه به بهانه روز جهانی مبارزه با مصرف و قاچاق مواد مخدر، گزارش مختصری از فعالیت های این معاونت در حوزه پیشگیری از سوء مواد مخدر در جامعه تحت پوشش، ارایه داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر محمدرضا غفارزاده رزاقی، رییس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری نیز با هدف پیشگیری از اعتیاد و کاهش آسیب، درمان و صیانت اجتماعی از بهبودیافتگان از اعتیاد با توسل به مسئولیت اجتماعی، مشارکت همگانی در نجات انسان‌ها از این بلیه شوم و در نهایت اجتماعی شدن با تاکید بر کمک های خیرین شعار سال را در ایران "همه با هم نه به اعتیاد ، یاریگر هم باشیم " اعلام کرده است .
 
 
دکتر غفارزاده رزاقی در ادامه به ارایه گزارشی از فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در برابر توسعه مصرف مواد مخدر و خطرات ناشی از آن در جمعیت تحت پوشش پرداخت و گفت: سالانه حدود ۲۰۰ هزار  نفر به علت مصرف مواد مخدر در دنیا فوت می‌کنند. آمار آسیب‌های مرتبط با مصرف مواد، با مرگ افراد مصرف کننده تمام نمی‌شود، بلکه این صدمات می تواند در قالب ناتوانی‌های جسمی و روانی، بیماری ایدز، هپاتیت و سل، از هم گسستگی بنیان خانواده، کودکان کار و بی خانمان، طلاق، رفتارهای پرخطر و ... خود را در خانواده و جامعه نشان دهد. 
 
 
وی افزود: علاوه بر این آسیب‌های اجتماعی دیگری مانند قاچاق مواد مخدر، پولشویی و تروریسم مرگبار می‌توانند بر اثر مصرف مواد رخ دهند. 
 
 
رییس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت امور بهداشتی دانشگاه با اشاره به این که درسال ۲۰۱۶ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در یک سند رسمی، بیش از ۱۰۰ توصیه برای مقابله با مشکل جهانی مواد مخدر ارایه شده است، خاطرنشان کرد: از مهمترین این توصیه‌ها می توان به زندانیان، درمان و مراقبت های مبتنی بر شواهد و اصول علمی، توسعه خدمات کاهش آسیب، اقداماتی جهت جلوگیری از گسترش بیماری HIV و سایر عفونت ها و همچنین توجه ویژه به سبک فرزندپروری والدین، آموزش مهارت های فرزندپروری به آنان و مهارت زندگی به کودکان اشاره کرد.
 
 
دکتر محمدرضا غفارزاده رزاقی همچنین درخصوص پژوهش‌های انجام شده در حوزه پیشگیری از مصرف مواد مخدرگفت: پژوهش‌هاى بسيارى نشان داده است خانواده به دلايل متعدد مهمترين محيط براى پيشگيرى ازسوءمصرف مواد است. والدين موثرترين افراد زندگى هر نوجوان هستند و از ابتداى زندگى، به او دسترسى دارند. آنان مهمترين الگوى رفتارى فرزندان هستند و همچنين بهترين زمان براى پيشگيرى اوليه از مصرف مواد سال‌هاى زندگى فرد در خانواده يعنى کودکى و نوجوانى است.
 
 
وی افزود: پژوهش‌هاى متعدد ضمن تاييد اهميت پيشگيرى اوليه از سوء مصرف مواد در دوران کودکى و نوجوانى نشان داده است که اگر پيشگيری از طريق خانواده باعث به تعويق افتادن اولين مصرف سيگار يا هر ماده ديگرى باشد يا به عبارت ديگر خانواده‌ها فرزندانشان را بدون تجربه مواد به هجده سالگي برسانند، شانس ايجاد مشكلات جدى سوء مصرف مواد و اعتياد در سال‌هاى بعدى زندگى کاهش مى‌یابد.
 
 
دکتر غفارزاده رزاقی در ادامه به اقدامات گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت اشاره کرد و ادامه داد: این واحد با هدف پیشگیری از مصرف مواد در گروه‌های پرخطر جامعه از قبیل کودکان و نوجوانان، مادران باردار و دانش آموزان برنامه‌هایی از قبیل تشخیص و مراقبت اختلالات ناشی از مصرف مواد، الکل و دخانیات، کاهش آسیب، پیشگیری از مصرف مواد در مادران باردار و اجرای برنامه‌های آموزشی برای گروه‌های هدف را در دستور کار دارد.
 
 
رییس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت امور بهداشتی دانشگاه از برنامه تشخیص و مراقبت اختلالات ناشی از مصرف مواد، الکل و دخانیات به عنوان یکی از برنامه‌های غربالگری اولیه اشاره کرد که در گروه هدف 15 تا 59 سال مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت تحت پوشش معاونت امور بهداشتی اجرا می‌شود.
 
 
وی در تشریح چگونگی اجرای این برنامه گفت: مراقبین سلامت پس از بررسی اولیه در زمینه مصرف مواد، الکل و دخانیات، اطلاعات را در پرونده الکترونیک و سامانه سیب ثبت می‌کنند و اگر نتیجه غربالگری اولیه  مثبت باشد، مراجعه کننده جهت انجام غربالگری تکمیلی و مداخلات مختصر روان شناختی و آموزش‌های لازم به کارشناسان سلامت روان شاغل در مراکز ارجاع داده می شود.
 
 
دکتر غفارزاده رزاقی در ادامه صحبت‌های خود به اجرای برنامه کاهش آسیب توسط موبایل سنتر (مرکز کاهش آسیب سیار) اشاره کرد و افزود: این برنامه با مجوز معاونت امور بهداشتی با عنوان پروژه مشترک سازمان هلال احمر و بنیاد ویلا مارینی کشور ایتالیا در مناطق پرخطر تحت پوشش معاونت امور بهداشتی شامل مناطق مرکز بهداشت شمال و شرق تهران انجام می‌شود.
 
 
وی اظهار کرد: در قالب این برنامه، خدماتی از قبیل تحویل سرنگ و سوزن، کاندوم و آموزش هایی در زمینه تزریق و رابطه جنسی ایمن جهت پیشگیری از اچ آی وی جهت بیماران تزریقی و غیرتزریقی سخت دسترس تحت پوشش مناطق مذکور ارایه می شود.
 
 
رییس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت امور بهداشتی دانشگاه، برنامه پیشگیری از مصرف مواد در مادران باردار را از دیگر برنامه‌های پیشگیری از مصرف مواد عنوان کرد و گفت: در این برنامه مادران باردار مراجعه کننده به واحدهای بهداشتی تحت پوشش توسط کارشناسان سلامت روان و رفتار و مراقبین سلامت کلیه مراکز خدمات جامع سلامت غربالگری می شوند و در صورت مثبت بودن نتیجه به مراکز تخصصی جهت درمان ارجاع داده می شوند. 
 
 
دکتر غفارزاده رزاقی با تاکید به نقش آموزش در پیشگیری از مصرف مواد مخدرگفت: این گروه با اجرای برنامه‌های بین المللی فرزند پروری انتخابی با عنوان "نوجوان سالم من" و"تقویت بنیان خانواده (SFP)" سعی در ارتقای سطح دانش و مهارت گروه هدف مورد نظر دارد، به طوری که در برنامه نوجوان سالم من، کارگاه‌های آموزشی برای والدین دارای فرزند ۱۲ سال به بالا و همچنین در برنامه تقویت بنیان خانواده ۱۰ جلسه آموزشی برای والدین کودکان و نوجوانان۱۰ تا ۱۴ ساله برگزار می شود.
 
 
وی افزود: واحدهای سلامت روان کلیه مراکز و شبکه‌های تحت پوشش، با برگزاری کارگاه‌ها و جلسات آموزشی، برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های متنوع با محوریت پیشگیری از مصرف مواد، آموزش‌های لازم را به عموم مردم ارایه می کند. 
 
 
رییس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت امور بهداشتی دانشگاه، تصریح کرد: با توجه به اهمیت پیشگیری از اعتیاد و مقابله با جرم قاچاق مواد مخدر، روان گردان‌ها و پیش‌سازهای آن‌ها، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1987 میلادی با هدف تقویت اقدامات و همکاری‌های بین المللی در راستای رسیدن به جهانی عاری از اعتیاد و مصرف مواد مخدر ۲۶ ژوئن را به عنوان روز جهانی مبارزه با مصرف و قاچاق مواد مخدر نامگذاری کرد.
 
 
وی در پایان با اشاره به اینکه این روز در ایران مصادف با 5 تیرماه است، گفت: شعار «پرداختن به چالش‌های مواد مخدر در حوزه سلامت و بحران‌های بشری» برای این روز انتخاب شده است. گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیار معاونت امور بهداشتی دانشگاه در این هفته نیز با تشدید فعالیت‌ها تلاش می‌شود تا توجه مردم به این موضوع مهم جلب و در این زمینه اطلاع‌رسانی به آحاد جامعه انجام شود.
 
 
انتهای پیام/
کد خبرنگارک 7702 ی.ق 
 
  • گروه خبری : اخبار سلامت
  • گروه خبری : 118086
کلمات کلیدی