اخبار

  • تاریخ انتشار : 1401/06/07 - 11:49
  • بازدید : 169
  • تعداد بازدیدکننده : 169
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

کاهش شاخص مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

مدیر پرستاری دانشگاه در دهمین کمیته مرگ و میر کودکان 1-59 ماهه، از پایین تر بودن شاخص مرگ و میر کودکان زیر 5 سال دانشگاه نسبت به شاخص‌های کشوری خبر داد.

مدیر پرستاری دانشگاه در دهمین کمیته مرگ و میر کودکان 1-59 ماهه، از پایین تر بودن شاخص مرگ و میر کودکان زیر 5 سال دانشگاه نسبت به شاخص‌های کشوری خبر داد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از معاونت درمان، فروغ مولا مدیر پرستاری دانشگاه در دهمین کمیته مرگ و میر کودکان یک تا 59 ماهه گفت: میزان مرگ و میر کودکان زیر 5 سال یکی از شاخص‌های مهم توسعه و سلامت در کشورها است.

 

وی با اشاره به توفیق دانشگاه در دستیابی به شاخص 4.88 در هزار تولد زنده در سال 1400 گفت: براساس سامانه نظام مراقبت اطفال یک تا 59 ماهه وزارت بهداشت، این شاخص در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در سال 1400 به 4.88 در هزار تولد زنده رسیده است و  از میانگین کشوری (5.7 ) پایین­تر است.

 

به گفته وی این توفیق علی­رغم پذیرش و بستری اطفال از سایر شهرستانها و استان­ها در مراکز و بیمارستان­­های اطفال تحت­پوشش دانشگاه حاصل شده است.

 

مدیر پرستاری دانشگاه، برگزاری کلاس­های آنلاین اورژانس­ اطفال ویژه پزشکان عمومی و پرستاران شاغل در بخش­های اطفال، برگزاری کنفرانس کووید 19 در اطفال با حضور استادان برجسته بیمارستان کودکان مفید، برگزاری کارگاه­های احیای پیشرفته اطفال، بازدید از برنامه نظام مراقبت مرگ و میر اطفال 59-1 ماهه در مراکز تابعه دانشگاه را از جمله اقدامات انجام شده در راستای کاهش مرگ های قابل پیشگیری اطفال زیر پنج سال عنوان کرد.

 

وی برگزاری منظم کمیته­­های مرگ و میر اطفال را از دیگر اقدامات مهم در این راستا برشمرد که با بررسی دقیق مرگ و میر کودکان، شناسایی علل بروز این موارد، طراحی مداخلات و جلوگیری از مرگ های مشابه در کاهش شاخص مذکور گام‌های موثری برمی‌دارد.

 

به گفته فروغ مولا در این جلسه سه مورد مرگ کودکان مورد بررسی قرار گرفت و  اعضای کمیته به بحث و تبادل نظر درخصوص علل مرگ، راهکارهای ارتقای فرایند­های ارایه خدمات و پیشگیری از موارد مرگ مشابه کودکان در مراکز تابعه پرداختند.

 

در این نشست بر لزوم بررسی و معاینه دقیق بیمار، ثبت دقیق و کامل مستندات پرونده، مدیریت پذیرش، درمان و ترخیص بیماران به ویژه در بخش اورژانس، ضرورت ثبت صحیح و کامل اقدامات انجام شده برای بیمار توسط پزشکان و پرستاران تاکید شد.

 

از دیگر موضوعات مصوبات این کمیته می توان به تجویز منطقی داروها، سرم­ها و فرآورده‌های خونی، ضرورت حضور پرستار با تجربه (سابقه کاری بالای 5 سال) در واحد تریاژ مراکز، برگزاری دوره آموزشی تریاژ برای تمامی کادر پزشکی، پرستاری، کارآموزان و کارورزان رشته­های پرستاری و پزشکی شاغل در اورژانس­های اطفال اشاره کرد.

 

براساس این گزارش دهمین کمیته مرگ کودکان 59-1 ماهه با حضور دکتر محمدباقر رضایی مشاور معاون درمان دانشگاه، اساتید مراکز درمانی دانشگاهی تحت پوشش، مدیران و کارشناسان معاونت درمان دانشگاه در معاونت درمان دانشگاه تشکیل شد.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

 

  • گروه خبری : اخبار سلامت
  • گروه خبری : 120080
کلمات کلیدی