اخبار

  • تاریخ انتشار : 1401/03/17 - 10:39
  • بازدید : 77
  • تعداد بازدیدکننده : 77
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

وبینار دیپلماسی منطقه‌ای مقابله با گرد و غبار برگزار شد

وبینار دیپلماسی منطقه‌ای، محیط ‌زیست، مدیریت تغییر اقلیم، آب و مقابله با گرد و غبار توسط دبیرخانه ساغ دانشگاه برگزار شد.

وبینار دیپلماسی منطقه‌ای، محیط ‌زیست، مدیریت تغییر اقلیم، آب و مقابله با گرد و غبار توسط دبیرخانه ساغ دانشگاه برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه(ساغ)، همزمان با  هفته جهانی محیط زیست، وبینار دیپلماسی منطقه‌ای، محیط ‌زیست، مدیریت تغییر اقلیم، آب و مقابله با گرد وغبار توسط دبیرخانه ساغ دانشگاه برگزار شد.

 

مهندس عاطفه نیتی کارشناس سیاستگذاری سلامت دبیرخانه ساغ دانشگاه در این وبینار ضمن گرامیداشت هفته جهانی محیط زیست(16 تا 22 خردادماه) خاطرنشان کرد: شعار امسال این هفته جهانی"تنها یک زمین، تمرکز بر زندگی پایدار در توازن با طبیعت" است و بر اهمیت افزایش آگاهی، مسئولیت پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه تاکید دارد.

 

وی افزود: بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد بايد در آن حيات اجتماعي رو به رشدي داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌ شود و در نهایت مطابق راهبرد 17 اهداف توسعه پایدار برای دستیابی به 16 هدف دیگر نیاز به مشارکت عموم است.

 

دکتر زنگنه کارشناس پایش سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران نیز توجه به تغییرات اقلیم در ایران و جهان و عوامل ایجاد کننده و پیامد‌های آن را بسیار مهم برشمرد و به بیان توضیحاتی درخصوص روش‌های مدیریت و پیشگیری و کنترل آن پرداخت.

 

وی با اشاره به راهکارها و تکنولوژی‌های نو برای مقابله آلودگی هوا و ریزگردها گفت: تغييرات آب و هوايی به‌طور کلی نشان‌دهنده تهديدی برای جامعه ملل است.

 

وی افزود: کشورهای در حال توسعه مخالف قرارگرفتن بحث تغييرات آب و هوايی در دستور کار شورای امنيت هستند زیرا شورای امنيت دارای عملکردی غيردموکراتيك بوده و ممکن است اين مسئله را در لايه‌های پنهان وتو، دایم به چالش کشانده و نگرانی‌های بشردوستانه و زيست محيطی را ناديده بگيرد.

 

دکتر زنگنه یادآور شد که کشورهای در حال توسعه تغييرات آب و هوايی را  يك مسئله امنيتی نمی‌دانند و معتقدند تغييرات آب و هوايی در چارچوب توسعه پايدار بهبود می‌يابد.

 

وی افزود: کشورهای در حال توسعه مدعی هستندکه کشورهای توسعه يافته از اجرای مقررات و پروتکل‌های موجود شانه خالی کرده‌اند. بنابراين بايد اين مسئله تحت حمايت قوانين بين‌المللی ازجمله ماده 39 منشور ملل متحد قرار گيرد و تغييرات آب وهوايی به‌عنوان يك تهديد به رسميت شناخته شود و در دستورکار شورای امنيت کماکان باقی بماند.

 

به گفته وی مهمترين راه برای موفق بودن اين روند توجه ويژه به تعاملات و همکاری‌های منطقه‌ای، بين‌المللی و جهانی است که در بستر ديپلماسی محيط زيست صورت می‌پذيرد.

 

در این وبینار که پیامگزاران دستگاه‌های مختلف و اعضای خانه‌های مشارکت مردم در سلامت استان تهران نیز حضور داشتند، راهکارهای حمایت طلبی و مشارکت سایر سازمان‌ها  نیز مطرح شد.

 

استفاده از ساختارهای موجود در ارکان دبیرخانه ساغ استان تهران و کارگروه‌های مرتبط در استانداری نظیر کارگروه اجتماعی فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده، استفاده از پتانسیل خانه‌های مشارکت مردم در سلامت، افزایش روحیه مطالبه‌گری و آشنایی عموم با حقوق خود از جمله موارد مطرح شده بود.

 

این وبینار با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران توسط دبیرخانه ساغ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد و مقرر شد وبینارهای آتی در راستای توان افزایی پیامگزاران سازمان‌ها و اعضای خانه‌های مشارکت مردم در سلامت با کمک ذینفعان و سایر سازمان‌های مرتبط  برگزار شود.

برای آشنایی بیشتر با دبیرخانه ساغ دانشگاه اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

 

  • گروه خبری : اخبار سلامت
  • گروه خبری : 117439
کلمات کلیدی