اخبار

  • تاریخ انتشار : 1401/07/06 - 13:03
  • بازدید : 136
  • تعداد بازدیدکننده : 133
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

«تاب آوری و مشارکت زنان سالمند»؛ شعار هفته ملی سالمند

سالمندی مجموعه ای از تغییرات گوناگون جسمی، روانی و اجتماعی که از سن 60 یا 65 سالگی شروع می‌شود، البته در تعریف سالمندی نمی‌توان زمان خاصی را مشخص کرد.

سالمندی مجموعه ای از تغییرات گوناگون جسمی، روانی و اجتماعی که از سن 60 یا 65 سالگی شروع می‌شود، البته در تعریف سالمندی نمی‌توان زمان خاصی را مشخص کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به نقل از دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه، دکتر گوهر محمدی رییس این دبیرخانه به بهانه فرارسیدن روز جهانی سالمند و توجه به شعار ملی این روز مبنی بر «تاب آوری و مشارکت زنان سالمند»، تصریح کرد: شورای جهانی سالمندی از سال ۱۹۸۲ در سازمان ملل شروع به کار کرد و و در همان سال طرحی را برای تعیین روز جهانی سالمندان تا سال 1990 پیشنهاد کرد. با تصمیم این شورا روز اول اکتبر هر سال را روز جهانی سالمندان نامیدند.
 
 
به گفته وی، به همین مناسبت هر ساله هفته‌ای به عنوان هفته ملی سالمند در ایران گرامی داشته می‌شود و در این هفته با برگزاری برنامه‌های متنوع به بررسی مشکلات این قشر مهم جامعه می پردازند و برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود.
 
 
دکتر محمدی ادامه داد: هفته سالمندان امسال از 28 سپتامبرتا 4 اکتبر مصادف با 6 تا 12 مهر ماه 1401 با شعار تاب آوری و مشارکت زنان سالمند با هدف تکریم و حفظ عزت و کرامت سالمندان گرامی داشته می شود. 
 
 
رییس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری برنامه های موثر وضرورت توجه به بهداشت و سلامت سالمندان، اظهار کرد: با بهبود مراقـبت‌های بهداشتی اولیه و هـمچنین ارتقای بستر تشخیص زودرس و درمان موثرتر بیماری‌هـا شاهد کاهـش مرگ و میر و افزایش امید به زندگی در سالمندان خواهیم بود. 
 
 
وی ادامه داد: اقدامات بهداشتی منجر به افزایش جمعیت سالمندی خواهد شد و در صورت مدیریت صحیح، فرصت خوبی برای این جامعه فراهم می شود تا بتوانند به طور فعال در حوزه های مختلف مشارکت کنند، در غیر این صورت، سالمندان به یک تهدید جدی برای سیستم بهداشتی درمانی، سیستم ارایه مراقبت، نظام اقتصاد، رشد اقتصادی و توسعه پایدار تبدیل می‌شوند. 
 
 
دکتر محمدی با بیان اینکه تحلیل‌های جمعیتی و پیش‌بینی‌های روند جمعیت حاکی از افزایش نسبت سالمندی در ایران و زنانه شدن آن دارد، ادامه داد: همان‌طور که در سال‌های 1360 تا 1370 ضرورت توجه به گروه سنی کودک و نوجوان و در سال 1380 نیازهای گروه سنی جوان، اولویت برنامه‌ریزی کلان کشور تشخیص داده شد، در حال حاضر نیز لازم است برای دو دهه آتی تمرکز برنامه‌ها روی سنین سالمندی باشد.
 
 
به گفته رییس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه، در برنامه‌ریزی برای ارتقای سلامت در سالمندی تنها پیگیری از ابتلا به بیماری مد نظر نیست، بلکه ‌باید در فرایند آزمایش‌ها، ظرفیت ذاتی و حفظ توانایی‌های عملکردی فردی حفظ و تقویت و در این مسیر، به عامل جنسیت به عنوان یکی از عوامل مؤثر پرداخته شود.
 
 
وی با اشاره به بند 7 سیاست‌های کلی جمعیت، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در خصوص سالمندان، تصریح کرد: بر اساس این بند، با عنایت به اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی نیاز است
 
 
فرهنگ‌سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تأمین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش‌بینی ساز وکار لازم برای بهره‌مندی از تجارب و توانمندی‌های سالمندان در عرصه‌های مناسب انجام شود.
 
 
دکتر محمدی از ابلاغ سند ملی سالمندان ایران با هدف پاسخ هماهنگ به چالش‌ها و فرصت‌های ناشی از سالخوردگی جمعیت ایران در سال 1399 خبر داد و افزود: این سند چارچوبی برای هدایت سیاستگذاری‌ها، برنامه‌‌ها و فعالیت‌های آینده در امور سالمندان است و ارتقای سطح فرهنـگی جامعه، توانمندسازی سالمندان، حفظ و ارتقاء سلامت جسمی، روانی،اجتماعی و معنوی سالمندان، تقویت حمایت های اجتماعی برای ارتقا سرمایه های اجتماعی، توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز در امور سالمندی و تامین منابع مالی پایدار برای حمایت از سالمندان از اهداف اصلی این سند محسوب می‌شود.
 
 
رییس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه ادامه داد: ارایه خدمات بهداشــتی بیش از پیش به ســالمندان کشــور ادامه دارد، اما با توجه به پررنگ بودن نقش سایر عوامل اجتماعی در سلامت سالمندان، مشارکت همه سازمان‌های همکار برای ارتقا سطح سلامت این جمعیت بسیار تاثیرگذار است.
 
 
به گزارش دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر اساس اعلام دبیرخانه شورای ملی سالمندان، روزشمار هفته ملی سالمندان به شرح زیر است:
 
 
روز چهار شنبه 6/7/1401 :روز رسانه، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی پدیده سالمندی
روز پنج شنبه 7/7/1401 :روز آموزش و توانمندسازی سالمندان
روز جمعه 8/7/1401 :روز خانواده و جامعه دوستدار سالمند
روز شنبه 9/7/1401(روز جهانی سالمند): روز تاب آوری و مشارکت زنان سالمند 
روز یک شنبه 10/7/1401 :روز مراقبت و سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان
روز دوشنبه 11/7/1401 :روز حمایت‌های اجتماعی، رفاهی و اقتصادی سالمندان
روز سه شنبه 12/7/1401 :قانونگذاری، سیاست‌گذاری و راهبری امور سالمندان
 
 
انتهای پیام/
کد خبرنگار: 7702 ی.ق
  • گروه خبری : اخبار سلامت
  • گروه خبری : 121115
کلمات کلیدی