اخبار

  • تاریخ انتشار : 1401/02/18 - 12:06
  • بازدید : 139
  • تعداد بازدیدکننده : 133
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

آغاز اجرای طرح کشوری ایمن سازی تکمیلی فلج اطفال

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی از آغاز اجرای مرحله اول طرح تکمیلی واکسن خوراکی فلج اطفال از 17 اردیبهشت ماه خبر داد.

 

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی از آغاز اجرای مرحله اول طرح تکمیلی واکسن خوراکی فلج اطفال از 17 اردیبهشت ماه خبر داد.

 


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از معاونت بهداشتی، دکتر محمدرضا سربازی ضمن بیان این مطلب گفت:طرح تکمیلی واکسن خوراکی فلج اطفال دارای دو مرحله است. مرحله اول از 17 اردیبهشت ماه آغاز شد و تا 19 اردیبهشت ماه ادامه دارد و مرحله دوم نیز از  21 تا 23 خرداد ماه سال جاری اجرا می شود.

 

به گفته وی ایمن سازی تکمیلی فلج اطفال یکی از راهبردهای برنامه ریشه کنی فلج اطفال است که تا زمان ریشه کنی جهانی این بیماری باید ایمن سازی تکمیلی انجام شود.

 

وی افزود: در واقع این مرحله به عنوان مرحله نهایی قبل از ریشه کنی جهانی ویروس اطفال محسوب می شود و  هدف این راهبرد، متوقف کردن گردش ویروس فلج اطفال در نقاط کانونی و وارده است.

 

مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی یادآور شد: با توجه به انتقال ویروس وحشی فلج اطفال در دو قاره آسیا و آفریقا و بومی بودن ویروس بیماری در کشورهای افغانستان و پاکستان، اجرای عملیات ایمن سازی تکمیلی سالانه برای حفظ موقعیت عاری از ویروس فلج اطفال در کشور ما الزامی است.

 

وی با اشاره به نحوه اجرای طرح مذکور گفت: در این عملیات گسترده کودکان زیر پنج سال ایرانی و مهاجران خارجی تحت پوشش قرار می گیرند.  درهر مرحله از ایمن سازی تکمیلی جستجوی کودکان زیر پنج سال هر خانوار به صورت بازدید خانه به خانه همه منازل در مناطق پرخطر انجام می‌شود.

 

دکتر سربازی با اشاره به اجرای طرح در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خاطرنشان کرد که با توجه به بافت منطقه و تنوع جمعیتی مناطق تحت پوشش دانشگاه این طرح با تشکیل تیمهای فعال  در حال اجرا است.

به گفته وی در این طرح تمامی مهاجران خارجی که در اردوگاهها یا خارج از اردوگاه ها اقامت دارند،  خانوارهای ساکن در کلنی ها و محل تجمع عمده مهاجران خارجی،  تمامی نقاط شهرستان، شهرک و کلنی هایی که احتمال می رود پوشش واکسیناسیون کمتر از 95 درصد واکسن دارند، تمام مناطق تحت پوشش تیم های سیار و تمامی کودکان زیر پنج سال که احتمالا همراه با مادران خود در زندانها اقامت دارند واکسینه می شوند.

 

دکتر محمدرضا سربازی در خاتمه سخنان خود خاطرنشان کرد: در این طرح به همه کودکان گروه سنی صفر تا 59 ماهه در مناطق پرخطر بدون توجه به سابقه ایمن سازی قبلی، مجددا" دو قطره واکسن خوراکی فلج خورانده می شود و به فاصله چهار تا شش هفته تکرار می‌شود.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

 

  • گروه خبری : اخبار سلامت
  • گروه خبری : 116289
کلمات کلیدی