اخبار

  • تاریخ انتشار : 1400/12/18 - 10:49
  • بازدید : 75
  • تعداد بازدیدکننده : 75
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

افتتاح اولین خانه مشارکت مردم در سلامت شهرستان قرچک

خانه مشارکت مردم در سلامت با هدف افزایش مشارکت مردم در حفظ و ارتقای سلامت جامعه در شهرستان قرچک افتتاح شد.

خانه مشارکت مردم در سلامت با هدف افزایش مشارکت مردم در حفظ و ارتقای سلامت جامعه در شهرستان قرچک افتتاح شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به نقل از دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی اولین خانه مشارکت مردم در سلامت شهرستان قرچک با حضور مدیر و رییس شبکه بهداشت، رییس خانه مشارکت مردمی استان تهران، کارشناس مشارکت های مردمی و کانون های سلامت دانشگاه، رییس کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده فرمانداری و نماینده ادارات مستقر در شهرستان، در محله خبرنگار باقراباد قرچک افتتاح شد. 
 
 
سیما دلبری رییس خانه مشارکت مردمی استان تهران با اشاره به این که مشارکت مردم از مهم ترین مولفه های ارتقای سلامت است، گفت: با استقرار خانه مشارکت، بستری برای آگاهی بیشتر مردم نسبت به نیازهای بهداشتی و سلامتی و مطالبه این نیازها فراهم می شود.
 
 
وی وجود خانه های مشارکت مردم در سلامت را فرصتی مغتنم جهت شناسایی و اولویت بندی مشکلات منطقه دانست و افزود: مشارکت مردم در تامین سلامت و  برقراری ارتباط موثر با افراد ساکن در محله تحت پوشش هر خانه مشارکت در راستای ارتقای سطح بهداشت، شناسایی و اولویت بندی نیازهای هر منطقه و اجرا، پایش و ارزیابی اهداف خانه مشارکت با آگاهی بیشتر مسئولان را رقم می زند.
 
 
وی در پایان حضور پررنگ مردم در تصمیم گیری را از جمله اهداف راه اندازی خانه های مشارکت مردم در سلامت دانست و تصریح کرد: بکارگیری توانمندی های فردی و گروهی مردم برای رسیدن به اهداف کلی جامعه از اصول اساسی فرآیند مشارکت محسوب می شود.
 
 
هماهنگی های بین بخشی و مشارکت های مردمی؛ دو حلقه مفقوده نظام سلامت
 
 
دکتر طباطبایی محمدی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قرچک، ضمن قدردانی از حضور اعضا و همکاری ادارات و سازمان های مستقر در شهرستان، هدف از تشکیل خانه مشارکت مردمی را تسهیل در دستیابی به اهداف جامع سلامت، توانمند سازی مردم در ارتقای سلامت و استقرار نظام مناسب برای دسترسی همه گروه های مردمی به ویژه گروههای آسیب پذیر و مشارکت دادن آنان در تدوین، اجرا ، پایش و ارزشیابی طرح های ارتقای سلامت اعلام کرد.
 
 
در ادامه فرجی کارشناس مشارکت های مردمی و کانون های سلامت دانشگاه با تاکید بر نقش تشکل های مردم نهاد بر سلامت افزود: در خانه های مشارکت مردم در سلامت هدف نباید فقط معطوف به بعد جسمانی باشد و نگاه بر تمامی ابعاد از جمله تلاش برای تامین سلامت معنوی، روحی و روانی و اجتماعی نیز باید مدنظر قرار گیرد. خانه های مشارکت در سلامت در واقع حلقه ارتباط بین دولت و مردم در حوزه سلامت است و اعضای این خانه ها مطالبات مردم را به گوش مسئولان و پیام های سلامت را به گوش مردم می رسانند. 
 
 
کارشناس مشارکت های مردمی و کانون های سلامت دانشگاه هماهنگی های بین بخشی و مشارکت های مردمی را، دو حلقه مفقوده نظام سلامت دانست و اظهار کرد: وزارت بهداشت تنها ۲۵ درصد از مسئولیت تامین سلامت مردم را بر عهده دارد و ۷۵ درصد مابقی برعهده سایر ارگان ها و سازمان هاست، از همین جهت جلب اعتماد مردم و سایر نهادها در زمینه پیشبرد اهداف سلامت نقش بی بدیلی دارد.
 
 
صغیری رییس کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده فرمانداری با تاکید بر نقش خانه های مشارکت مردمی در حفظ و ارتقای سلامت جامعه و تشریح ارکان ریاست و دبیرخانه خانه های مشارکت، گفت: از انجایی که یکی از مزایای استقرار این خانه ها مردمی بودن اعضا است، بنابراین رییس خانه مشارکت مردم در سلامت هم باید فردی با روحیه تعاملی بالا و توانمند در برقراری ارتباط بین پیام گذاران سلامت و خیرین سلامت باشد، تمامی پتانسیل های موجود در شهرستان را شناسایی و در راستای حل مشکلات مردم اقدام کند.
 
 
شایان ذکر است اولین خانه مشارکت مردم در سلامت شهرستان قرچک در روز یکشنبه مورخ 15/12/1400 در سرای محله خبرنگار منطقه باقرآباد افتتاح شد.
 
 
انتهای پیام/
کد خبرنگار: 7702 ی.ق
 
  • گروه خبری : اخبار سلامت
  • گروه خبری : 114472
کلمات کلیدی