اخبار

  • تاریخ انتشار : 1401/02/06 - 12:42
  • بازدید : 149
  • تعداد بازدیدکننده : 147
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

بروز رسانی شاخص های سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی در معاونت غذا و دارو

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بروزرسانی شاخص های سامانه مدیریت هوشمند HIM و همچنین بهره گیری از داده های داشبورد مربوطه با هدف ارتقای خدمات دارویی در مراکز را از برنامه های سالجاری معاونت غذا و دارو دانشگاه عنوان کرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بروزرسانی شاخص های سامانه مدیریت هوشمند HIM و همچنین بهره گیری از داده های داشبورد مربوطه با هدف ارتقای خدمات دارویی در مراکز را از برنامه های سالجاری معاونت غذا و دارو دانشگاه عنوان کرد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، در جلسه هیئت رییسه دانشگاه دکتر جمشید سلام زاده معاون غذا و داروی دانشگاه گزارشی از اهم برنامه های 1401 معاونت غذا و دارو با توجه به سیاست های ابلاغی سند راهبردی دانشگاه را ارایه داد.
 

 


وی با اشاره به این که توسعه متمرکز با محوریت مزیت های رقابتی آموزشی، پژوهشی، فناوری، بهداشتی، درمانی و فرهنگی در دستور کار معاونت غذا و دارو است افزود: ارتقای کمی و کیفی خدمات سلامت با هدف عدالت و محرومیت زدایی و  بین المللی سازی دانشگاه در تمام عرصه های ماموریتی از اهم این برنامه هاست.

مدیریت بهینه منابع (انسانی، مالی، کالبدی)،  دست یابی به دانشگاه کارآفرین و مولد منابع،  تحول دیجیتال در دانشگاه (دانشگاه هوشمند و الکترونیکی) و ساماندهی نظام ارتباطات و تعامل رسانه‏ای دانشگاه از دیگر برنامه های معاونت غذا و دارو در سال 1401 است که دکتر سلام زاده به آن اشاره کرد.

وی رویکرد برنامه های زیرساختی معاونت غذا ودارو را مورد توجه قرار داد و افزود: توسعه و ارتقای نظارت وخدمات،
برنامه های مدیریت بهینه منابع و فرایندهای جاری (برنامه های عملیاتی) از جمله این برنامه هاست.

دکتر سلام زاده برنامه راهبردی معاونت غذا و دارو در راستای ارتقای کمی و کیفی خدمات سلامت و تحول دیجیتال در دانشگاه را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: تهیه و به کارگیری نقشه جامع سیستم اطلاعات جغرافیایی یا سیستم اطلاعات مکانی (GIS) واحدهای تحت پوشش معاونت غذا و دارو با استفاده از نرم افزار (ArcGIS) انجام می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه در ادامه شفاف سازی جریان اطلاعات، ارتقای تصمیم‌‏گیری ها و برنامه ریزی‏های سازمانی و مدیریتی و کاهش هزینه‏‌ها بر اساس داده های تجمیعی را از اهداف کلی این معاون دانست.

وی همچنین عنوان کرد: مدیریت و نظارت هوشمند بر واحدهای تولید، توزیع و عرضه خدمات و کالاهای سلامت محور تحت پوشش دانشگاه اعم از داروخانه‏‌ها، مراکز ترک اعتیاد، مراکز جراحی محدود و درمانگاه‌ها و مراکز بیمارستانی، کارخانجات و کارگاه‌‏های تولید فراورده‌‏های غذایی، آشامیدنی و آرایشی بهداشتی، مراکز تولید و توزیع مکمل‏ها و فروارده‌‏های طبیعی و سنتی، مراکز تولید و توزیع تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی، شرکت‏های توزیع کننده فراورده‏‌های دارویی وآزمایشگاه‌های همکار اهداف اختصاصی تر معاونت غذاو دارو دانشگاه است.

دکتر سلام زاده در ادامه به مزایای اجرای طرح GIS اشاره کرد و ساماندهی و افزایش بهره وری از منابع موجود، کمک به افزایش کیفیت سیستمهای نظارتی، مدیریت و تصمیم گیری مبتنی بر شواهد، بهینه سازی سرمایه گذاری ها و برنامه ریزی‌ها، تعیین قابلیت‌های توسعه در مناطق و مکان‌های مختلف، مبارزه با فساد و رانت اطلاعاتی ، پیش بینی و تبیین سرویس های اضطراری و پدافند غیر عامل، دسترسی آسان و بروز به اطلاعات مراکز تحت پوشش ، تهیه طرح های جامع و تفضیلی و امکان استفاده از اطلاعات در طرحهای پژوهشی را از جمله مزیت های طرح مذکور عنوان کرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه در ادامه این نشست راه‌اندازی آزمایشگاه بافت‌شناسی و شناسایی مواد غذایی حلال را از دیگر فعالیت‌های این معاونت عنوان کرد و توضیح داد: ارزیابی و تایید حلیت مواد غذایی صادراتی، ارزیابی و تایید حلیت مواد غذایی وارداتی و ارزیابی و تایید صلاحیت نهادهای گواهی کننده حلال در دستور کار است به شکلی که با پیش بینی های انجام شده تا سال 1414 ایران رتبه نخست تجارت حلال را در سطح کشورهای منطقه و قرار گرفتن در بین پنج کشور اول عضو سازمان همکاری های اسلامی (OIC) را از آن خود خواهد کرد.

وی تامین منابع با هدف طراحی و توسعه فناوری‏های جدید، برای اندازه گیری و پایش آلاینده ها درمواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی بهداشتی را ضروری دانست و تاکید کرد: تامین دستگاههای LC-MS/MS (برای شناسایی سموم کشاورزی جدید محلول در آب، رنگ‌های مصنوعی، ترکیبات سرطان‌زای آمینی، تقلبات مواد غذایی و حلال)، دستگاه GC-MS/MS (ترکیبات آروماتیک، دیوکسان‌ها، فوران‌ها، سموم)، دستگاه ICP-MS( فلزات سنگین  مثل سرب، آرسنیک، کادمیوم، روی ومس) و دستگاه HPLC و  آنالیز دارو (PMQC) اهمیت ویژه ای دارد.

ضرورت بروزرسانی شاخص های سامانه مدیریت هوشمند HIM و بهره‌گیری از داده‌های داشبورد مربوطه برای ارتقای خدمات دارویی مراکز و سامانه های مورد استفاده در معاونت و سامانه فروش و انبارداری داروهای مخدر، افزودن شاخصهای کیفی، ثبت، گزارش‌ و هچنین  پیگیری و تحلیل ریشه‌ای علل (RCA) خطاها و واکنش‌های نامطلوب دارویی ارزیابی نظام ارایه خدمات دارویی سرپایی از دیگر مواردی بود که دکتر سلام زاده به آن اشاره کرد.

وی با تاکید بر اصلاح فرایندهای ارتباطی و هماهنگی بین معاونتهای غذا و دارو، درمان و امور بهداشتی خاطرنشان کرد: ارتقای سطح هماهنگی بین معاونت غذا و دارو با معاونت‏های محترم درمان و امور بهداشتی دانشگاه، در راستای هماهنگی و اثربخشی بیشتر وظایف، نظارت‏ها، اجتناب از موازی کاری‏ها، و بهره‏وری بهینه از منابع انسانی، مالی و سایر امکانات در دستور کار است.

دکتر سلام زاده با اشاره به ساماندهی نظام ارتباطات و تعامل با رسانه‌ه‏ای دانشگاه گفت: برقراری ارتباطات و همکاری و هم افزایی با مرکز تحقیقات سلامت غذا، دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی و انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، دانشکده داروسازی، امضای تفاهم نامه برای طراحی و توسعه فناوری‏های جدید برای اندازه گیری و پایش آلاینده ها در مواد غذایی، آشامیدنی و PMQC فراورده‌های دارویی اهمیت دارد.

تکمیل پروژه و انتقال واحد مخدر معاونت به پردیس نیایش و توسعه فضای فیزیکی آزمایشگاه کنترل معاونت از دیگر مواردی بود که معاون غذاو دارو به آن پرداخت و برنامه های عملیاتی این معاونت در سالجاری را تشریح کرد که مدیریت دارویی و ارتقای خدمات دارویی، مدیریت غذایی، و آرایشی بهداشتی ، مدیریت آزمایشگاه و کنترل سلامت مواد غذایی، تجهیزات و ملزومات پزشکی، فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل، فناوری اطلاعات (شناسه گذاری و کنترل اصالت کالاهای سلامت)
و مبارزه با قاچاق کالا از جمله این برنامه هاست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، سند راهبردی دانشگاه با توجه به سیاست های اسناد بالادستی، اسلامی شدن دانشگاه، نقشه تدوین جامع سلامت، سیاست‌های ابلاغی سلامت و سیاست‌های علم و فناوری ضمن توجه به راهبردهای ملی در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در حال اجراست.

در تدوین این سند هفت  برنامه اصلی راهبردی گنجانده شده و ارتقای کمی و کیفی با هدف محرومیت زدایی و تاکید بر پیوست عدالت بخش از برنامه های تحول دانشگاه است.

برنامه توسعه متمرکز بر مزیت های رقابتی آموزشی، پژوهشی، فناوری، بهداشتی درمانی و فرهنگی، ارتقای کمی و کیفی خدمات سلامت با هدف عدالت و محرومیت زدایی، بین المللی سازی دانشگاه در تمام عرصه های ماموریتی، مدیریت بهینه منابع ( انسانی، مالی و کالبدی)، دستیابی به دانشگاه کارآفرین و مولد منابع، تحول دیجیتال در دانشگاه (دانشگاه هوشمند و الکترونیکی) و ساماندهی نظام ارتباطات و تعامل رسانه ای دانشگاه هفت راهبرد کلیدی برنامه تحولی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی است.


انتهای پیام/
کدخبرنگار:7701س.ق

  • گروه خبری : اخبار سلامت
  • گروه خبری : 115946
کلمات کلیدی