اخبار

  • تاریخ انتشار : 1400/08/22 - 09:57
  • بازدید : 92
  • تعداد بازدیدکننده : 91
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

به بهانه هفته ملی دیابت/ابتلای بیش از 425 میلیون نفر به دیابت در جهان

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت امور بهداشتی با اشاره به ابتلای بيش از 425 ميليون نفر به دیابت در جهان گفت: 11درصد جمعيت بالاي 25 سال کشور مبتلا به ديابت هستند که یک چهارم آنها اطلاع ندارند.

 رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت امور بهداشتی با اشاره به ابتلای بيش از 425 ميليون نفر به دیابت در جهان گفت: 11درصد جمعيت بالاي 25 سال کشور مبتلا به ديابت هستند که یک چهارم آنها اطلاع ندارند.

 


دکتر فاطمه نوائیان رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیرواگیر  در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ضمن گرامیداشت روز جهانی دیابت گفت: در پی هشدارهاي متخصصان مبني بر افزايش روزافزون ديابت و هزينه‌هاي درمانی آن فدراسيون بين‌المللي ديابت  از سال 1991 سالروز ولادت فردريك بانتينگ كاشف انسولين 14 نوامبر را به عنوان روز جهاني ديابت اعلام کرد.

 

دکتر نواییان هدف از برگزاري اين روز جهانی را ارتقای سطح آگاهي عمومي جامعه درخصوص علل، ‌علايم، درمان و عوارض مربوط به ديابت بیان کرد .

 

وی با اشاره به این که  آمار مبتلایان به ديابت در سراسر جهان رو به افزايش است گفت: در سال 1985 ميلادي آمار دیابتی ها درجهان  30 ميليون نفر در جهان برآورد شده بود درحالی که امروز بيش از 425 ميليون نفر در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا هستند و اين رقم تا سال 2040 ميلادي به بيش از 600 ميليون نفر خواهد رسيد.

 

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیرواگیر با بیان این مطلب که در ایران نيز حداقل 11درصد جمعيت بالاي 25 سال مبتلا به ديابت هستند افزود: در 30 سال گذشته آمار مبتلایان به این بیماری بيش از 15 برابر افزایش یافته  این در حالی است که حدود 75 درصد آنان از بیماری خود مطلع هستند.

 

دکتر نواییان گفت:  امسال از 28-22 آبان ماه  1400 از سوی وزارت بهداشت به منظور آگاهی رسانی عموم هموطنان درباره بیماری دیابت و  تاکید بر اهمیت مراقبت در این بیماری  به عنوان هفته ملی دیابت اعلام شده است .

 

به گفته وی امسال نیز این روز جهانی توسط وزارت بهداشت با همکاری دانشگاههای علوم پزشکی کشور، وزارت آموزش و پرورش،  انجمن متخصصان غدد درون‌ريز، اداره كل سلامت شهرداري تهران، وزارت ورزش و جوانان ، شرکت های داروسازی، انجمن های دیابت و سایر دست اندرکاران در سراسر كشور برگزار می شود.

 

دکتر نواییان شعار روز جهانی دیابت در سال 2021 را دسترسی به درمان دیابت و شعار هفته ملی دیابت سال 1400 را  مراقبت دیابت، امروز بیشتر از همیشه عنوان کرد.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیرواگیر با اشاره به اقدامات دانشگاه در هفته ملی دیابت خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی امسال نیز همچون  سالهای گذشته برای این هفته فعالیتهای متعددی را طراحی و برنامه ریزی کرده است .

 

به گفته وی برنامه های هفته ملی دیابت امسال با تاکید بر فعالیتهای مجازی طبق روز شمار هفته ملی دیابت انجام می شود که از آن جمله می توان به اطلاع رسانی و ارتقای آگاهی مردم درخصوص بیماری دیابت و فرصت های موجود درمان آن، امکانات تشخیصی و مراقبتی موجود در مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش دانشگاه، شروع سنجش میزان هموگلوبین گلکوزیله در سطح مراکز خدمات جامع سلامت توسط دستگاههای پرتابل کنترل Hga1cدر بیماران دیابتی تحت پوشش اشاره کرد.

 

دکتر فاطمه نواییان در خاتمه سخنان خود روز شمار هفته ملی دیابت را به شرح زیر اعلام کرد:

 

 روزهای هفته

 تاریخ

  عنوان

شنبه

22 آبان 1400

دیابت و پیشگیری

یکشنبه

23 آبان 1400

دیابت و دسترسی بهینه به مراقبت و درمان

دوشنبه

24 آبان 1400

دیابت و آموزش

سه شنبه

25 آبان 1400

دیابت، انسولین و داروهای خوراکی

چهار شنبه

26 آبان 1400

دیابت، خودمراقبتی و خودپایشی

پنج شنبه

27 آبان 1400

دیابت و پاندمی کووید

جمعه

28 آبان 1400

دیابت و فعالیت بدنی و تغذیه سالم

  

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

  • گروه خبری : اخبار سلامت,اسلایدر خبری
  • گروه خبری : 109935
کلمات کلیدی