اخبار

  • تاریخ انتشار : 1400/08/24 - 13:50
  • بازدید : 271
  • تعداد بازدیدکننده : 261
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه

به کودک بیاموزید؛ تو رییس بدن خودت هستی/آموزش مراقبت از بدن، بزرگترین سلاح کودک در برابر بیماران جنسی

روانشناس تخصصی کودک و نوجوان ضرورت آموزش های مراقبت جنسی کودکان را مورد تاکید قرار داد و قوانین و اصول اصلی مراقبت از بدن کودکان را تشریح کرد.

 روانشناس تخصصی کودک و نوجوان ضرورت آموزش‌های مراقبت‌جنسی کودکان را مورد تاکید قرار داد و قوانین و اصول اصلی مراقبت از بدن کودکان را تشریح کرد.


 

 دکتر پریسا یاسمی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بابیان این که والدین باید از سنین پایین حدودا از یک سالگی آموزش‌های مراقبت‌جنسی را به صورت غیرمستقیم در کودکان آغاز کنند، اظهار کرد: پدرو مادر باید در حضور کودک اندام‌های خصوصی خود را بپوشانند و به این موضوع توجه داشته باشند که همیشه اندام‌های خصوصی کودک با لباس مناسب پوشیده باشد.

 

 

وی ادامه داد: نباید به کودک اجازه داد که بدون لباس زیردر حضور دیگران حتی اعضای خانواده ظاهر شود.

 

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه با اشاره به این موضوع که از سه سالگی آموزش مراقبت جنسی به کودکان باید به صورت مستقیم شروع شود، گفت: این آموزش‌ها با نام اصلی اندام‌های خصوصی بدن کودک و یادآوری این موضوع که این نقاط از بدن اعضای خصوصی هستند آغاز می‌شود.

 

به گفته وی در پسربچه ها باسن و اندام تناسلی و دردختر بچه ها باسن، اندام تناسلی و سینه‌ها اندام‌های خصوصی بدن محسوب می شوند.

 

دکتر یاسمی‌نژاد با اشاره به این که آموزش به کودکان همیشه از طریق بازی اثربخش‌تر است، تاکید کرد: باید به کودکانمان یاد دهیم که در مورد اندام‌های خصوصی خود و دیگران نیز صحبت نکنند.

 

کودک آزاری فقط مختص لمس بدن کودک نیست

 

عضو هیئت‌علمی دانشگاه با بیان این موضوع که کودک آزاری فقط مختص لمس بدن کودک نیست توضیح داد: آزار جنسی شامل لمس خطرناک، نگاه خطرناک و حرف‌های خطرناک است، هر کدام از این موارد باعث اذیت و آزار کودک شود در تعریف آزار جنسی کودک می‌گنجد بنابراین باید به کودکانمان آموزش و هشدار دهیم که به هیچ عنوان اجازه ندهند هیچ کسی بدن آن‌ها را خصوصا اندام‌های خصوصی را لمس کند و یا در مورد آن حرف بزند

 

روانشناس تخصصی کودک و نوجوان تاکید کرد: باید به کودک آموزش داد همانطور که هیچ‌کسی نمی‌تواند اندام‌های خصوصی شما را لمس کند، شما نیز اجازه ندارید اندام خصوصی کسی را لمس و یا به آن نگاه کنید.

 

فقط در صورتیکه اعتماد کامل به فرد بزرگسالی دارید کودک را به او بسپارید

 

عضو هیئت‌علمی دانشگاه سهل‌انگاری برخی والدین را عامل اصلی آزار جنسی در کودکان دانست و تاکید کرد: والدین باید هوشیار باشند و فرزندان خود را به هیچ عنوان با افراد بزرگسالی که به آن‌ها اعتماد کامل ندارند تنها نگذارند حتی اگر بچه ها با هم بازی می کنند حواسشان به نوع بازی کودک باشد مثلا اگر کودکان در اتاقی جداگانه در حال بازی هستند والدین باید به صورت غیرمستقیم و در بازه‌های زمانی کوتاه کودکان را کنترل کنند که مبادا بچه ها بازی‌های جنسی انجام دهند.

 

دکتر یاسمی نژاد در رابطه با کودک آزاری از نوع غفلت والدین نیز هشدار داد: کودکان خود را هرگز با افرادی که به آن‌ها اطمینان کامل ندارید تنها نگذارید، در مواردی هم که کودک ما ساعاتی را با پرستار می گذراند بهتر است از دوربین‌های مدار بسته استفاده کنیم و مرتبا شرایط کودک را چک کنیم.

 

رابطه امن  بین والدین و کودک مهمترین اصل در آموزش‌های مراقبت جنسی

 

ایجاد فضای امن گفت وگو توصیه دیگر این استاد دانشگاه برای برقراری ارتباط بهتر بین والد و کودک برای پیشگیری از بروز آزار جنسی است. وی افزود: باید رابطه امن و مناسبی بین والدین و کودکان باشد تا کودک ما بتواند سوالات خود درباره مسایل جنسی و یا آزارهای احتمالی به راحتی با پدرو مادر در میان بگذارد.

 

وی افزود: به طور مثال ممکن است فردی حرف خطرناکی را با کودک ما درمیان بگذارد، در این مواقع اگر چنانچه فضای گفت‌و‌گو در خانواده فضای امنی باشد قطعا کودک ما این موضوع را راحت‌تر مطرح خواهد کرد و در ادامه این ارتباط دوسویه می‌تواند از بسیاری از آسیب‌های جسمی و روانی به کودک پیشگیری کند.

 

روانشناس تخصصی کودک و نوجوان ادامه داد: بی تردید آموزش‌های صحیح مراقبت جنسی به کودکان می تواند به میزان قابل توجهی آسیب‌های احتمالی را کاهش دهد.

 

عضو هیئت‌علمی دانشگاه ادامه داد: والدین نیز باید به نحوه پوشش خود در منزل توجه داشته باشند به طور مثال زمانی که کودک را حمام می‌کنند باید اندام‌های خصوصی خود را، خصوصا والد غیر هم‌جنس بپوشاند.

 

وی با بیان این که آموزش‌های مراقبت جنسی در کودکان باید به صورت کاملا آگاهانه و زیر نظر متخصص و با مشاوره‌های علمی انجام شود توضیح داد: اگر خانواده نتواند ضمن آگاهی‌بخشی درست به کودک آرامش روانی و جسمی مساعدی را برای فرزند خود فراهم کند، خود منبع اصلی تهدید و آسیب در بزرگسالی کودک می‌شود.

 

مهارت جرات‌مندی و نه گفتن را در کودکان تقویت کنید

 

دکتر یاسمی‌نژاد با بیان این مهم که آموزش کودکان برای مراقبت از جسم و روحشان ابعاد مختلفی دارد توضیح داد: در بسیاری از موارد کودک با آموزش‌های کافی مراقبت جنسی آشناست ولی مهارت نه گفتن و یا اصطلاحا جرات‌مندی کافی را ندارد بنابراین باید این آموزش‌ها به طور کامل به کودکان داده شود، این موضوع مهارت زندگی کردن است که می‌تواند در بسیاری از ابعاد زندگی به فرزندان ما کمک کند.

 

دکتر یاسمی نژاد در بخش دیگری از این گفت و گو درباره راز خوب و بد توضیحاتی داد وعنوان کرد: والدین باید به کودکان خود آموزش دهند که رازهای خوب و بد چیست، به کودک توضیح دهید که هیچ رازی درباره بدنمان با کسی نداریم و به طور کلی هر کسی درباره هر کدام از اندام‌های خصوصی شما صحبت کند این مسئله  راز بد است و باید حتما به پدرو مادر اطلاع دهیم.

 

به کودک خود آموزش دهید او هم اجازه ندارد به حریم امن دیگران وارد شود

 

وی خطاب به والدین درباره نگاه، لمس و حرف خطرناک یادآوری کرد: نگاه خطرناک به این معنی است که هیچ کسی نمی تواند به اندام های خصوصی کودک نگاه کند، آن را لمس کرده و یا حرفی درباره این اندام ها به کودک بزند، بنابراین این موضوع شامل فیلم ها و عکس ها هم می شود باید به کودک خود آموزش دهیم نمی تواند در بستر فضای مجازی هم به اندامهای جنسی فرد دیگری نگاه کند، باید به فرزند خود تاکید کنیم که همانطور که دیگران نمی توانند به شما آزار جنسی برسانند شما نیز اجازه ندارید این کار را با سایرین انجام دهید.

 

در مراقبت از کودک خود از رفتارهای افراطی و وسواس گونه پرهیز کنید

 

روانشناس تخصصی کودک و نوجوان پرهیز از رفتارهای وسواس‌گونه برای آموزش مراقبت جنسی در کودکان را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید کودکان کاملا آگاه باشند و بتوانند از بدن خود مراقبت کنند ولی این موضوع به این معنی نیست که پدرو مادرها با رفتارهای وسواس‌گونه و افراطی کودکان را آشفته کنند.

 

وی توصیه کرد: بهتر است بخشی از  آموزش‌های مراقبت جنسی در کودکان به صورت عملی انجام شود به طور مثال از  فردی که به او اعتماد دارید (مثل خاله یا مادر بزرگ) بخواهید که به کودک بگوید اجازه نگاه کردن به اندام خصوصی را به او بدهد، اگر کودک شما این اجازه را به فرد دهد، باید بدانید که آموزش‌ها به طور کامل انجام نشده و ممکن است کودک ما هنوز آگاهی کامل برای مراقبت از بدن خود را ندارد.

 

برای کودک لیست امن تهیه کنید

 

عضو هیئت‌علمی دانشگاه با بیان این که باید لیست امنی از بزرگسالانی که به آنها اطمینان داریم در اختیار کودکمان قرار دهیم توضیح داد: تهیه لیست امن از افرادی که به آنان اطمینان داریم که کودک خود را به آنان بسپاریم ضرورت دارد به این معنی که به کودک خود بگویید فقط این افراد اجازه دارند کار شست‌و‌شو و حمام کردن را انجام دهند و خارج از این لیست هیچ فردی اجازه ندارد کارهای اولیه شما را انجام دهد، دقت کنید در تهیه این لیست امن نهایت دقت و وسواس را به خرج دهید، در این لیست باید افرادی باشند که صد درصد به آن‌ها اطمینان کامل داریم.

 

روانشناس تخصصی کودک و نوجوان ادامه داد: باید به کودک اطمینان دهیم که اگر احساس ناراحتی، ترس و یا ناامنی کرد می‌تواند با پدر و مادر و یکی از افراد لیست امن درمیان بگذارد.

 

روانشناس تخصصی کودک و نوجوان در خاتمه یادآوری کرد: بوسیدن لب کودکان ممنوع است و باید به بچه آموزش دهیم هیچ کسی اجازه ندارد لب شما را ببوسد و این موضوع که برخی والدین در مهمانی‌ها اصرار دارند که به زور بچه در آغوش کسی برود از پایه و اساس اشتباه است، باید به کودک توضیح دهیم اگر او نخواهد کسی او را در آغوش بگیرد می تواند "نه" بگوید. به او یادآوری کنید که رییس بدن خود است و هر چه او بخواهد همان می‌شود.

 

 

برای دیدن عکس در اندازه بزرگتر روی تصویر کلیک کنید.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار:7701س.ق

 

 

 

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار سلامت,اسلایدر خبری
  • گروه خبری : 110078
کلمات کلیدی