اخبار

  • تاریخ انتشار : 1401/07/18 - 14:13
  • بازدید : 110
  • تعداد بازدیدکننده : 110
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی

مدیرگروه سلامت جمعیت وخانواده معاونت بهداشت دانشگاه ضمن گرامیداشت هفته ملی کودک گفت: این هفته با شعار " حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی " از 16 تا 22 مهر با برجسته ‌سازی اهمیت دوران کودکی، ویژگی‌ها، نیاز ها و خواسته‌های کودکان امروز برگزار می‌شود.

 

مدیرگروه سلامت جمعیت وخانواده معاونت بهداشت دانشگاه ضمن گرامیداشت هفته ملی کودک گفت: این هفته با شعار " حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی "  از 16 تا 22 مهر با برجسته ‌سازی اهمیت دوران کودکی، ویژگی‌ها، نیاز ها و خواسته‌های کودکان امروز برگزار می‌شود.

 


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر فرناز اهدایی‌وند  افزود: کودکان سرمایه‌های اصلی و آینده سازان کشور هستند. بنابراین توجه به مسایل و نیازهای این قشر از جامعه یک سرمایه گذاری اساسی و مهم برای پایه‌گذاری جامعه‌ای سالم برای فردا خواهد بود.  

 

دکتر فرناز اهدایی‌وند خاطرنشان کرد: کودکان در ساختن آینده‎ای بهتر یار و یاورمان  هستند، وضعیت زندگی، رشد و بالندگی کودکان روشن‎ترین نشانه‎ پیشرفت هر جامعه است و هیچ تلاشی ارزشمندتر از بخشیدن فردایی روشن به کودکان وجود ندارد.

 

شهناز دلبرپور احمدی رییس گروه سلامت نوزادان، کودکان و شیر مادر معاونت امور بهداشتی نیز ضمن گرامیداشت این هفته به برخی از رویکردهای برنامه های امسال این هفته اشاره کرد.

 

به گفته وی توجه به مسایل و مشکلات مبتلا ‌به جامعه مانند مسایل زیست‌محیطی، بحران آب و انرژی، حق آموزش و تحصیل همگانی، توجه به کودکان با نیازهای ویژه و ایجاد فرصت‌های برابر برای آنها در کنار دیگر کودکان و نوجوانان، اهمیت دادن به حوزه فضای مجازی و فناوری‌های نوین از مهمترین رویکردهای برنامه امسال هفته ملی کودک است.

 

شهناز دلبر پور تأمین سلامت کودکان را یک سرمایه گذاری اساسی و مهم برای پایه گذاری جامعه‌ای سالم برای آینده دانست.

 

وی تاکید کرد: وضعيت كودكان در هر كشور يك ارزيابي گسترده از وضعيت كنوني بقاي كودكان و مراقبتهاي بهداشتي نوزادان و كودكان ارایه مي‌دهد و مي‌تواند به عنوان مقياسي برای اندازه‌گيري ميزان توسعه و رفاه هر كشور در هر جامعه مورد استفاده قرار گيرد.

 

رییس گروه سلامت نوزادان، کودکان و شیر مادر معاونت امور بهداشتی افزود: در سال‌های اخیر پوشش مطلوب مراقبت‌های بهداشتی اولیه، دستاوردهای قابل توجهی در زمینه سلامت کودکان به همراه داشته است.

 

به گفته وی تغییرات عمده در فرایند ارایه خدمات به کودکان از اوایل دهه 80 با مراقبت‌های ادغام یافته ناخوشی‌های اطفال و بعد از آن با اجرای مراقبت‌های ادغام یافته کودک سالم و نظام مراقبت مرگ کودکان ادامه یافت و کماکان نیز در حال انجام است.

 

شهناز دلبرپور احمدی با اشاره به خدمات برنامه کودک سالم گفت: در این برنامه تمامی کودکان در ویزیت‌های برنامه‌ریزی شده از نظر پایش رشد، تغذیه با شیر مادر، تغذیه کمکی، همچنین وضعیت بینایی و شنوایی، بهداشت دهان و دندان، تکامل، واکسیناسیون، مکمل‌های دارویی و آزمایش‌ها بررسی می‌شوند و خدمات لازم را دریافت می‌کنند.

 

وی تاکید کرد: این ویزیتها پس از ترخیص از بیمارستان با ویزیت در روزهای سه تا پنج روزگی آغاز شده و سپس  با  دو ویزیت تا 45 روزگی، شش ویزیت تا یک سالگی  و پس از آن هشت مراقبت تا پنج سالگی برنامه ریزی و  ادامه می‌یابد.  

 

فاطمه تاج الدینی کارشناس سلامت کودکان معاونت بهداشت نیز تعداد کودکان زیر پنج سال تحت پوشش معاونت بهداشت دانشگاه را360هزار و 227 نفر عنوان کرد که  در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت مراقبت می‌شوند.

 

به گفته وی بزرگداشت هفته ملی کودک با انجام هماهنگی‌های درون‌بخشی و برون‌بخشی و برپایی جشنواره، نمایشگاه، آموزش‌های گروهی در خصوص موضوعات مرتبط با شعار و روزشمار هفته کودک، برگزاری مسابقات، عیادت از کودکان بیمار، توزیع رسانه‌های آموزشی در خصوص کودکان و ... در حال انجام است.

 

روزشمار هفته کودک به شرح ذیل است:

16 مهر: کودک، صلح، بازی و نشاط

17 مهر: کودک، حقوق اجتماعی، آموزش، امنیت و سلامت

18 مهر: کودک، رسانه، فناوریهای نوین

19 مهر: کودک، هویت ملی، نام آوران و قهرمانان ملی

20 مهر: کودک، کتاب، ادبیات، خلاقیت هنری

21 مهر: کودک، محیط زیست، میراث فرهنگی و گردشگری

22 مهر: کودک، خانواده، اخلاق و مهرورزی

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

 

  • گروه خبری : اخبار سلامت
  • گروه خبری : 121437
کلمات کلیدی