اخبار

  • تاریخ انتشار : 1400/12/05 - 19:59
  • بازدید : 108
  • تعداد بازدید : 108
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

دکتر زالی: اشتیاق تحصیلی ؛ موتور پیشران پیشرفت تحصیلی و اجتماعی در دانش آموزان

رییس دانشگاه اشتیاق تحصیلی را موتور پیشران پیشرفتهای تحصیلی، اجتماعی و تربیتی برای دانش آموزان عنوان کرد.

رییس دانشگاه اشتیاق تحصیلی را موتور پیشران پیشرفتهای تحصیلی، اجتماعی و تربیتی برای دانش آموزان عنوان کرد.

 


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر علیرضا زالی در دومین وبینار سلامت، سواد و آموزش در کشورهای فارسی زبان با اشاره به وضعیت بهداشت روان دانش آموزان گفت: پس از پاندمی کووید 19 آثار پیچیده و قامضی را در حوزه روانشناختی و سازه های روانی در بین دانش آموزان شاهد بودیم .

رییس دانشگاه با اشاره به آثار تلخ پاندمی کرونا گفت: 188 کشور در مقاطع اولیه پاندمی کرونا اقدام به تعطیلی مدارس کردند و بیش از 1.5 میلیارد دانش آموز در جهان دچار محرومیت های تحصیلی شدند.

وی با اشاره به نتایج تحقیقات خاطرنشان کرد که  کووید 19 علاوه بر آثار جسمی و بیولوژیک، آثار فاحش روانشناختی و اجتماعی  در کودکان و دانش آموزان داشته است.

دکتر زالی در ادامه دقت بیشتر به پیشرفتهای تحصیلی دانش آموزان را ضروری دانست و یادآور شد که توجه به وضعیت روانی دانش آموزان نگاه استراتژیکی را می طلبد.

رییس دانشگاه با اشاره به اهمیت نقش مدارس در  آماده سازی نسل آتی کشور گفت: آموزش مدارس صرفا آموزش یکسری مباحث مبتنی بر روشها و مدل های درسنامه ای نیست بلکه دوران مدرسه دوراین طلایی است که فرد می تواند مهارت های متعدد  اجتماعی و روانی را کسب کند.

دکتر زالی تاکید کرد:  بهداشت روان از نظر ما ضرورتا فقدان یک بیماری روانی نیست بلکه شکل متعالی آن مد نظر است که دانش آموز از یک ظرفیت روانی ممتاز و حداکثر انطباق و سازگاری متعالی برخوردار باشد و دارای قدرت انطباق، قضاوت، بصیرت، قدرت حل مشکلات، توانمندی اجتماعی و ارتباطی و مهارتهای مربوطه باشد.

رییس دانشگاه دوران مدرسه را فرصت خوبی برشمرد که در کنار بحثهای آموزشی و تربیتی، امکان آموزه های اجتماعی و ارتباطی  نیز برای کودکان و دانش آموزان فراهم می شود.

دکتر زالی دربخش دیگری از سخنان خود با توجه به آمار مدارس و تعداد مشاوران حاضر در مدارس به اهمیت نقش مشاوره در مدارس اشاره کرد و یادآور شد که مشاوران می توانند نقش موثر تربیتی و مساعدتی در نمو علمی و اجتماعی و روانی دانش آموزان ایفا کنند و استفاده بهینه از ظرفیت مشاوران در مدارس را ضروری دانست.

به گفته وی استفاده از روانسنج ها و روانشناسان در قالب تیم های مشاوره ای در مدارس برای رفع مشکلات و چالشهای دانش آموزان بسیار کمک کننده است .

رییس دانشگاه در ادامه گفت: شناخت مشکلات روانی در کودکان بسیار پیچیده است و اگر با یک نگاه آسیب شناسانه نسبت به حل مشکلات دانش آموزان در حوزه روانی و اجتماعی دقت نشود آینده آنان در معرض خطر قرار می گیرد.

وی منشا بسیاری از انحرافات و بزهکاری ها و رفتارهای پرخطر در دوران بزرگسالی را مربوط به دوران دانش آموزی دانست که اگر به موقع مداخلات مناسب صورت گیرد قابل کنترل هستند.

دکتر زالی افزود: اگر با یک نگاه پیشگیرانه این اقدامات مداخله ای برای اصلاح فرایندهای تربیتی صورت گیرد حتما بهسازی اجتماعی آینده جامعه را به ارمغان خواهد داشت اما این صرفا مربوط به دوران تحصیل نیست بلکه می تواند مناسب سازی روابط اجتماعی را نیز فراهم کند. بنابراین این موضوع از جنس سرمایه گذاری برای آینده است.

رییس دانشگاه با اشاره به چالشهای دوران بلوغ گفت: ماهیت روانی دانش آموزان به ویژه در دوران بلوغ به گونه ای است که رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند. تغییرات شگرفی در این دوران در هورمونها و غدد درون ریز اتفاق می افتد و منجر به بازتابهای جسمی بیولوژیک، فیزیولوژیک و روانی  در نوجوانان می شود که اگر شناخت کافی نسبت به این رفتارهای فیزیولوژیک نداشته باشیم دچار مشکلات زیادی خواهیم شد.

دکتر زالی دوران بلوغ را دورانی بسیار حساس برشمرد که در عین حال می تواند یک دوران طلایی و فرصت آفرین باشد .

وی خاطرنشان کرد که با برنامه ریزی های مطلوب و پکیج های تربیتی مناسب می توانیم دوران بلوغ را به یک دوره فرصت آفرین برای کودکان تبدیل کنیم. به جای این که شاهد تغییراتی نظیر افسردگی و رفتارهای نامناسب مثل پرخاشگری باشیم .

 

دکتر زالی در بخش دیگری از سخنان خود یادگیری در دانش آموزان را بحث بسیار پیچیده ای ذکر کرد که باید با نگاه علمی به چالشهای این حوزه بنگریم.

به گفته وی گاهی نگاه غیرعلمی و  سطحی به مشکلات  یادگیری در دانش آموزان  می تواند در دراز مدت هرم دانشی و عقلی جامعه را  در معرض خطر قرار دهد.  در صورتی که با مداخلات اندک روانشناختی می توان باعث رفع مشکلات یادگیری بیش از 80 درصد این دانش آموزان شد.

رییس دانشگاه با توجه به  تفاوت در ظرفیت یادگیری دانش آموزان در علوم مختلف به وجود مبانی علمی این مسئله در مغز اشاره کرد و  افزود باید اجازه دهیم تا شکوفایی استعدادهای افراد در تناسب با علایق آنان شکل گیرد.

دکتر زالی اشتیاق تحصیلی را یک سازه مطلوب برشمرد که باید اجازه دهیم در کودکان و دانش آموزان به خوبی رشد کند و برخی برنامه های تشویقی می تواند در شکل گیری مطلوبتر این سازه موثر واقع شود.

به گفته رییس دانشگاه اشتیاق تحصیلی موتور پیشران پیشرفتهای تحصیلی اجتماعی و تربیتی برای همه دانش آموزان است.

وی برخی رفتارها نظیر پرخشگری اضطراب افسردگی و کاهش اشتیاق تحصیل و افت تحصیلی کاهش اشتیاق و روابط اجتماعی در کودکان را جزو آسیب هایی ذکر کرد که اگر مورد توجه قرار نگیرد در سالهای آتی می تواند ما را با مشکلاتی در سطوح احتماعی روبرو می کند.

به گفته دکتر زالی نشانه های افسردگی در دانش آموزان به صورت کاهش اشتیاق به تحصیل و کاهش مشارکت در بازیهای جمعی ممکن است بروز کند ونسبت به علایم آن در بزرگسالان متفاوت است.

رییس دانشگاه با بیان این که کرونا باعث بروز خسارتهای فروانی در حوزه آموزش و کسب مهارتهای تربیتی و اجتماعی برای دانش آموزان شد خاطرنشان کرد : متاسفانه در کووید 19 کودکان از حضور در کلاسهای فیزیکی و فضای مطلوب روانی مدرسه  بی بهره بودند.

به گفته وی ارتباط عاطفی معلمان و دانش آموزان و تفریح و هم بازی بودن در مدارس باعث ایجاد اموزشهای مطلوب اجتماعی و روانی می شود که در آموزش مجازی محقق نمی شود.  

دکتر زالی برخی گروههای دانش آموزی نظیر دانش آموزان بدسرپرست و بی سرپرست ، کودکان مبتلا به اوتیسم، بیش فعال را  نیازمند توجه بیشتری دانست.

رییس دانشگاه در خاتمه سخنان خود اظهار امیدواری کرد که دستاوردهای این وبینار راهگشا بوده و منجر به طراحی بسته های جدید آموزشی و تربیتی و بستر مناسبی در مدارس برای پرورش نسل آینده کشور شود .

 

انتهای پیام/

 کدخبرنگار: 7700 س.ع

  • گروه خبری : اخبار سلامت
  • کد خبر : 113995
کلید واژه