نوجوانان در تیررس تبلیغات نوین دخانیات
رییس گروه سلامت محیط معاونت بهداشت علوم پزشکی شهید بهشتی صنایع دخانی با آگاهی از آسیبپذیری نوجوانان و جوانان، از طریق محتوای جذاب و همسو با ترندهای روز و بستهبندی محصولات با رنگهای شاد و طرحهای مدرن و اشکال جذاب که کمتر مضرات دخانیات را تداعی می کنند، این گروه سنی را مورد هدف قرار میدهند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و به نقل از معاونت بهداشت، مهندس مجید تاجیک به مناسبت فرا رسیدن هفته ملی بدون دخانیات با بیان این که دخانیات یکی از چالشهای عمده سلامت است این هفته را فرصتی ارزشمند برای بازبینی و تقویت رویکردها در مبارزه با مشکل استعمال دخانیات دانست.
رییس گروه سلامت محیط معاونت بهداشت با اشاره به پیچیدگی و پویایی تاکتیکهای صنعت دخانیات بازاریابی هدفمند و جذابسازی محصولات، ادعاهای گمراهکننده در مورد کاهش آسیب محصولات دخانی، استفاده از رویدادها و اسپانسرینگهای پنهان و هدف قرار دادن گروههای آسیبپذیر را از جمله ترفندهای فریبنده صنعت دخانیات برشمرد.
وی خاطر نشان کرد صنایع دخانی با آگاهی از آسیبپذیری گروه سنی نوجوانان و جوانان، آنها را از طریق محتوای جذاب و همسو با ترندهای روز و بستهبندی محصولات با رنگهای شاد، طرحهای مدرن و اشکال جذاب که کمتر تداعیکننده مضرات دخانیات هستند مورد هدف قرار می دهند.
وی همچنین یادآور شد ایجاد طعمها و رایحههای متنوع که محصولات دخانی را دلپذیرتر نشان میدهد نوجوانان و جوانان را به استفاده از دخانیات ترغیب میکند.
مهندس تاجیک با اشاره به تبلیغات پنهان و غیرمستقیم محصولات دخانی گفت در بسیاری از مواقع رسانههای اجتماعی، اینفلوئنسرها و فیلمها و سریالها بدون ذکر مستقیم نام محصولات، سبک زندگی مرتبط با مصرف دخانیات را ترویج میکنند.
رییس گروه سلامت محیط معاونت بهداشت، ادعاهای گمراهکننده در مورد کاهش آسیب و بازطراحی و تغییر نام محصولات برای دور زدن محدودیتهای قانونی مربوط به تبلیغات و فروش دخانیات را از دیگر ترفندها برای جذاب نمودن دخانیات و محصولات نیکوتینی برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: ترویج محصولات نوین نیکوتینی مانند سیگارهای الکترونیکی، ویپها و محصولات تنباکوی گرمشده که به اشتباه به عنوان جایگزینهای ایمنتر سیگارهای سنتی تبلیغ شدهاند، شواهد علمی کافی برای اثبات این ادعاها ندارند و خطرات خاص خود را دارند.
مهندس تاجیک لزوم افزایش آگاهی عموم و اطلاعرسانی مستمر و موثر را برای توانمندسازی خانوادهها، مربیان و جوانان در مواجهه با ماهیت فریبنده تبلیغات دخانیات ضروری دانست و گفت: در این هفته تلاش خواهد شد از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی وکمپینها و اجرای برنامههای نمادین برنامههای کنترل و مبارزه با دخانیات معرفی و مضرات واقعی تمامی محصولات نیکوتینی اطلاع رسانی شود.
مهندس تاجیک تاکید کرد فعالیتهای اجرای قوانین کنترل و مبارزه با دخانیات و آموزش و اطلاع رسانیهای لازم همواره در دستور کار کارشناسان بوده و صرفا به هفته دخانیات منتهی نمیشود.
وی خاطرنشان کرد شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف در زمینه های عرضه، فروش و استعمال دخانیات نظیر نداشتن مجوز عاملیت فروش محصولات دخانی، فروش محصولات دخانی به افراد زیر ۱۸ سال، نخی فروشی، تبلیغ دخانیات و استعمال دخانیات میتوانند از طریق تماس با شماره 190 اطلاع رسانی نمایند تا کارشناسان اقدامات لازم را انجام دهند.
انتهای پیام/
کدخبرنگار: 7703م.ر