اخبار

  • تاریخ انتشار : 1398/09/06 - 09:49
  • بازدید : 2519
  • تعداد بازدیدکننده : 357
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

« اندوواسکولار»؛ روشی برای جلوگیری از قطع عضو بیماران دیابتی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه حدود 15 درصد از افراد مبتلا به دیابت در طول زندگي خود به عوارض پاي ديابتي دچار می‌شوند، گفت: با استفاده از روش درمانی کم تهاجمی « اندوواسکولار» در بسیاری از موارد می توان بیماران دیابتی را از خطر قطع عضو نجات داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه حدود 15 درصد از افراد مبتلا به دیابت در طول زندگي خود به عوارض پاي ديابتي دچار می‌شوند، گفت: با استفاده از روش درمانی کم تهاجمی « اندوواسکولار» در بسیاری از موارد می توان بیماران دیابتی را از خطر قطع عضو نجات داد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و به نقل از بیمارستان امام حسین(ع)، دکتر علی اکبرمهدوی، متخصص رادیولوژی در این باره اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین عوارض بیماری دیابت، اختلالات پاي ديابتي است. 

 

وی با بیان اینکه حدود 15 درصد از افراد مبتلا به دیابت در طول زندگي خود به عوارض پاي ديابتي دچار می‌شوند، گفت:  یکی از مهم‌ترین مشکلات این بیماری زخم پای دیابتی است که درصد قابل توجهی از افراد مبتلابه زخم پای دیابتی دچار قطع عضو می‌شوند. 

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره علل ایجاد زخم پای دیابتی افزود : گردش خون ضعیف جزو بیماری های عروقی محسوب می شود.

 

دکتر مهدوی با بیان اینکه گردش خون ضعیف یکی از دلایل شایع بروز زخم در افراد دیابتی، مخصوصا در قسمت پاها محسوب می شود ادامه داد: در پی این بیماری خون به طور موثر به سمت پاهای فرد جریان نمی یابد.

 

این متخصص افزود: قند خون بالا ، آسیب های عصبی ، زخم شدن پا به وسیله شی خارجی و پوست خشک نیز موجب بروز زخم پای دیابتی در افراد دیابتیک می شود.

 

دکتر مهدوی یادآور شد: می‌توان با معاینه زخم‌ها توسط پزشک و تشخیص علت آن و با توجه به علائم، برای درمان زخم پای دیابتی اقدام کرد.

 

وی درباره این علائم توضیح داد: ورم، سوزش، تاول، ترک پوست، بی‌حسی و گزگز پا، سیاه شدن و کبودی پا و درد از علائم این عارضه است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه درباره روش های درمانی این عارضه گفت: روش‌های درمانی این عارضه عبارتند از درمان‌های جراحی و غیر جراحی و درمان‌های دارویی، استفاده از جوراب و کفش‌های طبی و مراقبت‌های خانگی جزو روش‌های غیر جراحی هستند که به بهبود زخم‌ها کمک می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه درمان زخم پای دیابتی نیاز به انجام یک کار تیمی دارد، تاکید کرد: اگر قند فرد کنترل نشده باشد حتما باید تحت نظر متخصص غدد قرار بگیرد زیرا ترمیم بافت زخم، بدون کنترل قند، اثر بخش نخواهد بود.

 

دکتر مهدوی ادامه داد: سپس اگر زخمی عفونی نباشد کار ترمیم آغاز می شود اما اگر زخم خیلی عفونی باشد از متخصص عفونی مشاوره گرفته می شود، همچنین در صورت گسترش عفونت به استخوان حتما متخصص  ارتوپدی وارد این کار تیمی می شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بر اساس شرایط بیمار در صورت نیاز از مشاوره متخصص قلب و عروق و سایر متخصصان نیز کمک گرفته می شود، یادآور شد: در روند درمانی نیز ابتدا نوع زخم بررسی می شود. اگر نیازی به دبریدمان (برش، برداشت یا حذف یک بخش از بافت مرده، عفونی شده یا صدمه دیده از بدن بیمار) باشد، زخم را تراش می دهیم و بافت مرده را بر می داریم.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه پس از شست و شو، آموزش های لازم به بیماران داده شده و پس از آن قند خون فرد کنترل می شود ادامه داد: اگر بیمار برای کنترل عفونت نیازی به آنتی بیوتیک داشته باشد ، برای او تجویز می شود و سپس بر اساس نوع زخم، وسعت و شرایط بیمار، برنامه درمانی آغاز می شود.

 

دکتر مهدوی تاکید کرد : زمانی که علت ایجاد زخم پای دیابتی درگیری عروق کوچک پا مخصوصا عروق زیر زانو باشد،  می توان با درمانهای اندوواسکولار و آنژیوپلاستی عروق با کمک بالون و در برخی موارد استنت و تکنیکهای نوین درمانهای اینترونشنال ، عروقی که گرفتگی دارند را باز کرده و از قطع اندام بیمار پیشگیری کرد.

 

وی یادآور شد: مطالعات نشان داده در برخی مواردی که عفونت زخم به استخوان سرایت کرده است نیز می توان از روشهای اندوواسکولار  برای درمان زخم نیز استفاده کرد و از بروز عوارض ثانویه پیشگیری کرد.

 

کلینیک اینترونشنال  رادیولوژی  بیمارستان امام حسین (ع) روزهای یکشنبه و سه شنبه از ساعت 8 الی 14 در واحد آنژیوگرافی پریفرال پذیرای بیماران است و مراجعان می توانند جهت اخذ نوبت با شماره 77583043 تماس بگیرند.

 

انتهای پیام/

  • گروه خبری : اخبار علمی-آموزشی
  • گروه خبری : 85588
کلمات کلیدی