اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/03/09 - 13:32
  • بازدید : 306
  • تعداد بازدیدکننده : 262
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
دکتر زالی:

ادغام طب ایرانی در نظام مراقبت‌های بهداشتی ظرفیت‌های نوینی ایجاد می‌کند

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در اولین کنگره ملی طب ایرانی، گفت: اگر طب ایرانی مبتنی بر شواهد و متقن، اساس ارایه خدمات مراقبت اولیه بهداشتی در نظر گرفته شود، ظرفیت‌های نوینی ایجاد خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در مراسم افتتاحیه اولین کنگره ملی طب ایرانی که صبح امروز در سال همایش‌های رازی برگزار شد، برگزاری این کنگره را عامل بازگشایی فصول جدید در بازتبیین و بازشناسی و اعمال نگاه ترویجی در طب ایرانی دانست.

وی با بیان اینکه  این فصل مشترک، فصل الفت و رسیدن به نگاهی مسالمت آمیز است، نه نگاهی اتتزاعی و تفکیکی؛ حرکت به سمت فصل مشترک طب ایرانی، سنتی و مدرن را حرکت به سمت نسل شواهد دانست.

 

وی با اشاره به ضرورت ویرایش و متناسب سازی طب ایرانی با جامعه امروز برای بهره‌گیری از این طب در درمان، تشخیص و پیشگیری، گفت: برای بهره‌مندی از اصالت طب ایرانی باید برای بازشناسی طب ایرانی با نگاهی عمیق‌تر اقدام شود.

 

دکتر زالی به مفاهیم فلسفه علم اشاره کرد و گفت: زمانی بیان می‌شد آن‌چیزی که بشر به عنوان علم می‌پذیرد، استنتاجی از خرد ناب و نگاهی جهانی است؛ طب ایرانی از همان ابتدا مبتنی بر علم بود.

 

وی افزود: کارل پوپر معتقد بود چیزی علم است که ابطال‌پذیر باشد و در آخرین ویرایش مفهوم فلسفه علم از زبان کوهن، اگر مباحث دانش ملازم با پارادایم باشد، علم تلقی می‌شود.

 

رییس دانشگاه تصریح کرد: اگر بتوانید پارادایم متقن و مبتنی بر متدولوژی فلسفه طب ایرانی را فراهم کنید، طب ایرانی نیز در فلسفه علم می‌گنجد.

 

وی خطاب به متخصصان طب ایرانی گفت: به خودباوری علمی برسید، اگر شما اطبای ایرانی به صیانت و حراست از میراث طب ایرانی نپردازید، از نعمات آن محروم خواهیم شد.

 

وی با بیان اینکه بر اساس مستندات طب ایرانی قدیمی‌ترین طب در جهان است، اظهار کرد: پنج هزار سال بعد از طب ایرانی، طب مصری و ۷۵۰۰ سال بعد از طب ایرانی طب یونانی شکل گرفت. بنابراین قدمت طب ایرانی ۷۵۰۰ تا ۱۰ هزار سال برآورد می‌شود.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: طب اوستایی که یکی از قدیمی‌ترین طب‌های ایرانی محسوب می‌شود، به بسیاری از شواهد علمی قبل از طب یونانی اشاره کرده است؛ به عنوان مثال طحال برای اولین بار در طب اوستایی مورد توجه قرار گرفته است و طب یونانی تا سال‌ها به این موضوع اشاره نکرده بود.

 

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عنوان پزشک در زمان پهلوی مطرح شد و در زمان ایران باستان از عنوان بیشه‌زه استفاده می‌کردند. بیشه‌زه به معنی آسیب‌زا بوده است. داتوبیشه‌زه ها همچون افسران نظام در زمان اپیدمی به ترویج مسائل بهداشتی می‌پرداختند و نقش پیشگیرانه داشتند. 

 

دکتر زالی همچنین بیان کرد: در دنیا نماد شناخته شده سلامت، مار است در حالی که سیمرغ از پیش از این فرهنگ، نماد برجسته ایران و طب ایرانی و پزشک ایرانی است و در شاهنامه هم به آن بسیار اشاره شده است.

 

رییس دانشگاه با اشاره به تاسیس اولین دانشگاه آموزشی جهان به نام جندی شاپور در زمان شاپور اول و تکمیل آن در زمان شاپور دوم، عنوان کرد: این دانشگاه 5 هزار دانشجوی بین‌المللی داشت و در آن زمان ایران محل پذیرش نخبگان مهاجر بود. لفظ بیمارستان نیز از همان زمان مطرح شد؛ بیمار به معنای دردمند و ستان به معنای محلی فیزیکی بود.

 

دکتر زالی طب ایرانی را مبتنی بر مبانی، فسلفه، تجربه و زیسته دانست و گفت: برخلاف تمام مدل‌های جدید طب، طب ایرانی برای «کل» فارغ از جز حیثیت قائل است، در طب ایرانی وحدت، ذاتی است. عنصر سته یا شش گانه نیز تعامل ژنتیک و محیط زیست را بیان می‌کند. طب ایرانی بر همین مبنا دسته بندی 9 گانه‌ای بر اساس فصول مشترک این دو مولفه ارایه می‌دهد.

 

رییس دانشگاه در ادامه با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی از سال 2002 طب سنتی و مکمل را وارد نظام رایج بهداشت جهانی کرد، افزود:  استراتژی 10 ساله سازمان بهداشت جهانی برای ادغام طب سنتی در روش‌های مدرن هر کشور، سال گذشته به پایان رسید و 10 ساله دوم این برنامه از سال 2025 کلید می‌خورد.

 

وی خواستار ورود فعالان حوزه طب ایرانی و مکمل به دور دوم این استراتژی شد و گفت: ضروری است فعالان طب ایرانی در نسخه یازدهم ICD (طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها) سازمان بهداشت جهانی به معرفی طب ایرانی بپردازند و آن را مندرج کند.

 

به گفته دکتر زالی، از 194 کشور دنیا، 113 کشور طب بومی خود را به صورت رسمی وارد نظام سلامت کرده‌اند.

 

رییس دانشگاه عنوان کرد: نباید این ظرفیت در کشور نادیده گرفته شود. هشت هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد که 2 هزار و 300 گونه آن دارویی و هزار و 800 گونه دارویی، صد درصد بومی ایران است و مشابه خارجی ندارد. 

 

دکتر زالی ادامه داد: آویشن ایرانی بهترین کیفیت را دارد اما کشورهایی همچون فرانسه، اسپانیا، پرتقال، مراکش و ترکیه در صدر صادرات این گیاه هستند. همچنین اسطوخودوس ایرانی بالاترین اثربخشی را دارد. باید از این ظرفیت‌ها بهره برد و طب ایرانی را به جهانیان معرفی کرد.

 

 

دکتر فاطمه محمدبیگی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به توجه ویژه مقام معظم رهبری به طب سنتی و ایرانی و اختصاص بند 12 سیاست‌های کلی سلامت به این موضوع، گفت: در تمام اسناد بالادستی همچون ماده 34 برنامه پنجم توسعه، ماده 72 و 74 برنامه ششم توسعه و ماده 69 برنامه هفتم توسعه بر نقش و وظایف وزارت بهداشت به عنوان متولی و ارتقای جایگاه خدمات طب سنتی تاکید شده است.

 

 

به گفته وی، عدم درک دقیق از موقعیت طب ایرانی و مکمل در سراسر دنیا، عدم آگاهی از تاثیر طب ایرانی و سواستفاده برخی از نام این طب از چالش‌های این مسیر محسوب می‌شود.

 

دکتر محمدبیگی از به تصویب رسیدن لزوم پوشش صد درصدی ادغام طب ایرانی در شبکه بهداشت در قانون برنامه بودجه سال 1402 و تحت پوشش بیمه قرار گرفتن سه خدمت طب سنتی در شورای عالی بیمه سلامت برای اولین بار در کشور خبر داد.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توجه ویژه‌ای به طب سنتی شده است. در ماده 41 این قانون هر دانشگاه علوم پزشکی موظف به راه اندازی حداقل یک مرکز ناباروی سطح دو و هر استان موظف به راه اندازی حداقل یک مرکز ناباروری سطح سه است.

 

دکتر محمدبیگی عنوان کرد: ابلاغ آیین نامه راه اندازی مراکز سطح 2 ناباروری در سال 1400، ابلاغ آیین نامه تاسیس و بهره‌برداری مراکز تخصصی درمان ناباروری، صدور 200 پروانه جهت طبابت فلوشیپ ناباروری در کشور و استفاده از ظرفیت‌های طب ایرانی در مراکز ناباروری از جمله اقدامات وزارت بهداشت در راستای تحقق ماده 41 قانون جوانی جمعیت بوده است.

 

 

دکتر محمد رییس‌زاده رییس سازمان نظام پزشکی کشور در این مراسم تصریح کرد: اساطیر و مفاخر هر کشورحافظه دانایی تکرارشونده ملت‌ها هستند. امروزه برخی جوامع به دنبال اسطوره سازی اساطیر به نفع خودشان هستند و تاریخ و سابقه ایران در این مقوله سرشار است؛ هیچ تمدنی به اندازه تمدن ایران زمین در حوزه طب پرمحتوا نیست.

 

دکتر رییس زاده گفت: غربی‌ها بسیار به موضوع طب ایرانی پرداخته‌اند. 

 

به گفته وی، ادغام طب ایرانی و مدرن و توجه به اخلاق حرفه‌ای و تعهد کاری در کنار درک درست از جامعه پزشکی از دیگر نیازهای امروزه کشور ماست.

 

دکتر رییس زاده با اشاره به توجه به طب سنتی در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، تصریح کرد: بازگشت به قانون و توجه به این اسناد و تدوین شیوه نامه ها در این مسیر امری ضروری است.

 

دکتر نفیسه حسینی یکتا مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت نیز با اشاره به برگزاری اولین کنگره طب ایرانی در تهران، اظهار کرد: اولین کنگره طب ایرانی توسط انجمن علمی طب سنتی ایران و با حمایت دفتر طب ایرانی و مکمل از 9 خردادماه آغاز شده و تا 11 خردادماه 1403 در سالن همایش های رازی ادامه دارد.
 
 
 
 

به گفته دکتر حسینی یکتا، بیش از 600 نفر برای شرکت در این کنگره ثبت نام کردند و بیش از 400 مقاله به این کنگره در موضوعات مختلف پیشگیری محور، استراتژی آموزشی و کمک به درمان، ارسال شده است.
 
 
 
 

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه درحال حاضر انتقال تجارب کشورمان در حوزه طب ایرانی توسط اساتید و دانشمندان این حوزه در برنامه برخی از کشورها قرار دارد، بر ضرورت سرعت بخشیدن به سیاستگذاری ها تاکید و تصریح کرد: امیدواریم که چنین رویدادهایی مسیر را برای سرعت بخشیدن به استفاده از ظرفیت طب ایرانی در نظام سلامت هموار کند.
 
 
 
 

وی همچنین با اشاره به آغاز به کار مجلس دوازدهم، بیان کرد: اسناد بالادستی و مصوبات بسیار خوبی در حوزه طب ایرانی وجود دارد و اتفاقات بسیار خوبی نیز در مجلس یازدهم رقم خورده است. به نظر می رسد در مجلس آینده تاکید بر نظارت قوانین موجود و جابه‌جایی برخی از ماده واحدها در قوانین بنیادی حوزه سلامت بتواند کمک کننده باشد.
 
 
 
 

دکتر حسینی یکتا با بیان اینکه ادغام طب ایرانی و نظام سلامت در سطوح مختلف مدنظر است، خاطرنشان کرد: اکنون در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، ادغام طب ایرانی در سطح یک نظام آموزشی و آموزش آموزه های طب ایرانی به مراقبین سلامت در حال اجراست.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7702ی.ق

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 143097
کلمات کلیدی