اخبار

  • تاریخ انتشار : 1402/05/15 - 14:17
  • بازدید : 687
  • تعداد بازدیدکننده : 635
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

اهدای مصحف کتابت شده به نیابت از "لشکر خوبان" به ستاد کرونای تهران

آیین اهدای مصحف شریف کتابت شده به نیابت از لشکر خوبان به ستاد مدیریت کرونا در کلان‌شهر تهران با حضور معاون ریاست جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی معاون ریاست جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مراسم اهدای مصحف شریف کتابت شده به نیابت از لشکر خوبان، «شهدای مدافع سلامت، مدافع حرم، امنیت و جهادگران آسمانی» به ستاد مدیریت کرونا در کلانشهر تهران، ضمن ادای احترام به خانواده شهدای سلامت و تقدیر از بانیان کتابت این مصحف شریف و اثر ارزشمند، حضور در این محفل را موجب افتخار دانست.

 

 

دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه نیز ضمن تکریم و تفخیم خانواده‌های معظم شهدا، دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران را وامدار و رهین جانفشانی‌های شهدای گرانسنگ انقلاب اسلامی دانست و گفت: با گذشت دوران بحرانی همه گیری کرونا، باید بدانیم بیماری کرونا هنوز در جهان پایان نیافته است. وضعیت باثبات کنونی با بیماریابی به موقع، تلاش‌های ارزنده فعالان بهداشت و درمان و پوشش گسترده واکسیناسیون به ارمغان آمده است، اما حفظ این وضعیت کم اهمیت‌تر از کنترل بحران نیست.

 

 

وی در ادامه به بیانیه سازمان بهداشت جهانی در خصوص کرونا اشاره کرد و افزود: کرونا همچنان یک خطر جدی جهانی تلقی می‌شود و تمام زیرساخت‌های مبارزه با کرونا باید مستقر بماند. ممکن است در ماه‌های آتی مرگ و میر و بیماری‌زایی کمتری رخ دهد، اما این موضوع به منزله پایان چرخش ویروس نیست و همواره باید نگران گروه‌های پرخطر، افراد مسن و افرادی که پوشش واکسیناسیون کامل ندارند، باشیم.

 

 

رییس دانشگاه گفت: هفته گذشته نیز دولت انگلیس خبر نگران کننده‌ای از شیوع سوش جدیدی از کرونا منتشر کرد که واکسن گریز با علائم ترکیبی است؛ از همین‌رو همواره مراقبت‌های بهداشتی و افزایش دیده‌وری در بیماریابی اهمیت دارد.

 

 

 

 

دکتر زالی در ادامه به سندرم پساکرونا یا Long Covid نیز اشاره کرد و ادامه داد:  اگر علائم در فردی بعد از سه ماه باقی بماند یا عود کند، این فرد به سندرم پسا کرونا مبتلا شده است. 10 تا 13 درصد از موارد ابتلا به این سندرم مبتلا می‌شوند و تپش قلب یا فشارخون مقاوم، دیابت، اختلال در تمرکز، درد عضلانی آزاردهنده، سرفه‌های مزمن و تنگی نفس از جمله نشانه‌های آن است.

 

 

رییس دانشگاه ضمن یادآوری بخشی از حماسه‌آفرینی‌های کادر بهداشت و درمان استان تهران، تصریح کرد: در زمان پاندمی، شاهد بالاترین میزان اتحاد، به ویژه در زمان اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی در استان تهران بودیم. انجام بیش از پنج میلیون و 600 هزار ویزیت سرپایی، بستری 606 هزار بیمار در بخش عادی و 112 هزار نفر از این تعداد در بخش مراقبت‌های ویژه از خدمات قابل تقدیر بهداشت و درمان پایتخت است. همچنین تزریق 28 میلیون دوز واکسن کرونا، اقدام عظیمی بود که به ثمر نشست و تهران را در سطح پوشش واکسیناسیون سردمدار کرد. طی آن دوران، شهادت مدافعان سلامت، از جمله هزینه‌های سنگینی بود که به نظام سلامت وارد شد.

 

 

دکتر زالی از بررسی 480 پرونده شهدای مدافع سلامت، نهایی شدن 280 مورد آن و به رسمیت شناختن حدود 300 شهید مدافع سلامت خبر داد و گفت: استان تهران با 59 شهید مدافع سلامت، پیشتاز بوده و پس از آن استان آذربایجان غربی، مازندران و خراسان رضوی است.

 

 

رییس دانشگاه اظهار کرد: هر صفحه از این مصحف شریف به نام شهدای مدافع سلامت، شهدای مدافع حرم و امنیت و جهادگران آسمانی مزین شده و مرقومه مقام معظم رهبری در این اوراق پربرکت نشان از التفات ایشان به این اثر و نگاه قدرشناسانه به از جان گذشتگی شهداست.

 

 

دکتر زالی برگزاری این آیین و تلاش ستاد کتابت مصحف شریف و دفتر طبع و نشر قرآن کریم را بهانه‌ای برای یادآوری سختکوشی کادر بهداشت و درمان که در اوراق زرین نظام سلامت افتخارآفرینی کرده اند، دانست و افزود: دستاوردهای بهداشت و درمان در سایه اهتمام و همت و بلندنظری این عزیزان بوده است؛ افرادی که حتی در بسیاری از مواقع از دیدن خانواده خود محروم بودند. تمامی این جانفشانی‌ها باید مستندنگاری شود.

 

 

 

 

رییس دانشگاه در پایان یاد شهدای مدافع حرم و امنیت را نیز گرامی داشت و گفت: بالغ بر 2 هزار و 500 شهید مدافع حرم در کشور داریم که امنیت ملی و منطقه‌ای خود را رهین مظلومیت این عزیزان می‌دانیم.

 

 

نسخه اهدایی مصحف شریف به نام 275 شهید مدافع سلامت مزین است

 

 

دکتر اسماعیل رهدار رییس ستاد مردمی کتابت نور در سایه شمس الشموس در این مراسم از کتابت مصحف شریف به همت 30 نفر از خطاطان ممتاز کشور خبر داد که هر صفحه از آن به نام یکی از شهدای مدافع سلامت، حرم و امنیت و جهادگران آسمانی مزین است و گفت: نام 275 شهید مدافع سلامت، 275 شهید مدافع حرم، 20 شهید شاخص، 70 جهادگر آسمانی در این کتاب آمده و مابقی صفحات به نام شهدای مدافع امنیت است.

 

 

 

 

وی ادامه داد: این اثر بعد از کتابت به مقام معظم رهبری اهدا شد و ایشان نیز مرقومه‌ای به تقدیر از عاملان ایده و کاتبان نوشتند که در صفحه ابتدایی این مصحف آمده است. جلد دیگری از مصحف شریفه نیز منتشر شد تا به ستاد مدیریت کرونا در کلانشهر تهران اهدا و در سالن امام علی(ع) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نگهداری شود.

 

 

دکتر رهدار در پایان ضمن اشاره به آغاز کتابت جمعی قرآن کریم از سال 1387، در خصوص فراگیری آن و همکاری بیشتر سازمان‌ها و نهادها با دارالکتابه طبع و نشر قرآن کریم ابراز امیدواری کرد.

 

 

دکتر مرتضی توکلی قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم فعالیت بیش از سه دهه این مرکز را مبتنی بر 2 اصل دانشن نظری و سهولت در خواندن قرآن برای ایرانیان خواند و گفت: این نسخه از صحف شریف را به جهت تقدیر از ایثار و شجاعت شهدا و جادگران سراسر افتخار این مرز و بوم اهدا کرده‌ایم.

 

 

در پایان این مراسم از مصحف شریف اهدایی رونمایی شد و از دست‌اندرکاران کتابت این اثر ارزنده، خانواده‌های شهدای سلامت، روسای بیمارستان‌های فعال در دوران کرونا، مراکز بهداشتی با بالاترین میزان تزریق واکسیناسیون در پایتخت و سازمان‌ها و نهادهای فعال در دوران کرونا تقدیر شد.

 

 

انتهای پیام/

کد خبرنگار: 7702 ی.ق

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 129991

نظر شما

  • نظرات شما دیده و بررسی می شود.

اخبار مهم دیگر:

"مصحف شریف کتابت شده به نیابت از لشکر خوبان" به ستاد فرماندهی کرونای تهران اهدا می‌شود
در آیینی "مصحف شریف کتابت شده به نیابت از لشکر خوبان" که هر صحفه از آن بنام یکی از شهدای مدافع حرم،سلامت،امنیت و جهادگران آسمانی مزین شده است به ستاد فرماندهی کرونا در کلان‌شهر تهران تقدیم می‌شود.
شهدای مدافع سلامت؛ گل سرسبد ایثار و ایستادگی در بحران کرونا
شهدای مدافع سلامت؛ گل سرسبد ایثار و ایستادگی در بحران کرونا
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: شهدای مدافع سلامت گل سرسبد ایثار و جلوه پرشکوه کنار مردم ایستادن هستند. مدافع آسمانی سلامت نیز عضوی از این لشکر خوبان محسوب می شوند.