اخبار

  • تاریخ انتشار : 1398/04/05 - 13:02
  • بازدید : 1382
  • تعداد بازدیدکننده : 610
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

حجامت به تنهایی پایه درمان نیست

عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: حجامت، سومین مرحله درمان محسوب می شود و از دیدگاه طب سنتی اولین قدم تدابیر و اصلاح سبک زندگی است.

عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: حجامت، سومین مرحله درمان محسوب می شود و از دیدگاه طب سنتی اولین قدم تدابیر و اصلاح سبک زندگی است.


دکتر مژگان تن ساز در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه با اشاره به این که حجامت در طب سنتی  ازجمله اعمال یداوی مطرح می شود، از فعالیتبیش از ۶۰ سلامتکده طب سنتی در ۱۷ رشته محل تربیت متخصصان طب سنتی خبر داد و گفت: در این مراکز پزشکان دوره دیده ای از دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور فعالیت می کنند.

وی با اشاره به این که اصلاح سبک زندگی اولین گام درمان محسوب می شود، توصیه کرد: اگر چنانچه بتوانیم با اصلاح سبک زندگی بیماری را درمان کنیم، نباید به دنبال راههای دیگر باشیم.

دکتر تن ساز تاکید کرد: اساسا برای تحقق تندرستی رعایت شش اصل ضروری است، اصلاح سبک زندگی و توجه به وضعیت آب و هوا (و یا حداقل پرهیز از قرار گرفتن در معرض برخی آلودگی ها نظیر استعمال دخانیات،مواد شوینده و شیمایی)، اصلاح خوردنی ها و آشامیدنی ها، خواب و بیداری، حرکت و سکون، توجه به روح و روان و احتباس و استفراغ از جمله مواردی است که باید به آنها توجه شود.

دکتر تن ساز گفت: در صورتیکه با شش گام مهم سلامتی و درمانی که در بالا به آن اشاره شد، بیماری فرد اصلاح نشد، با نظر متخصص می توان درمان های مفرده را انجام و پیگیری کرد.

حجامت جایگاه دارد و برای تمام افراد و در تمام زمان ها مناسب نیست

وی تاکید کرد: حجامت برای تمام افراد و در تمام زمان ها مناسب نیست و متاسفانه این مهم که حجامت برای چه افرادی و با چه مشخصاتی قابلیت انجام دارد مورد غفلت قرار گرفته است.

دکتر تن ساز با بیان این که حجامت جایگاه دارد، اگر لازم باشد باید انجام شود ولی اگر در جای مناسب خود نباشد اتفاقا نباید انجام شود وعوارضی هم خواهد داشت، یادآور شد: این که هر فردی بخواهد برای سلامتی حجامت انجام دهد، همچنین دیدگاهی در طب سنتی وجود ندارد بنابراین بیشترین توصیه برای بیمارانی است که غلبه دم و یا پرخونی دارند.

پاییز و بهار بهترین فصل برای حجامت است

وی با اشاره به این که بهترین زمان برای حجامت فصل پاییز و بهار است، گفت: در فصل بهار به دلیل گرم شدن هوا خون  رقیق تر و در واقع غلبه خون بیشتر می شود، به همین دلیل توصیه می شود که اگر قرار است خون گیری انجام شود، در این فصل انجام شود.

دکتر تن ساز یادآورشد: باید توجه داشت حجامت و پیشگیری از بروز بیماری‌ها، تقویت سیستم بدن در بهار و پاییز برای افراد سالم انجام می‌شود، اما حجامت درمانی زمان خاصی ندارد و بنابر تشخیص متخصص طب سنتی و بسته به شرایط بدنی و نوع بیماری تعداد حجامت و میزان خونگیری مشخص می‌شود.

دکتر تن ساز ادامه داد: فردی که می‌خواهد بیشترین نفع را از حجامت ببرد بهتر است ۳ روز قبل از حجامت از خوردن غذاهای سنگین و پر چرب، شیرینی‌جات قنادی و ترشیجات سرکه پرهیز کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه دو نوع حجامت خشک و‌تر داریم عنوان کرد: حجامت خشک یعنی بادکش گذاری و حجامت‌تر بادکش‌گذاری همراه خروج خون از بدن است، در باد‌کش خشک عمل ساکشن روی پوست انجام می‌شود و به صورت سرد و خشک و گرم و خشک صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای درمان بیماری های غلبه خون، دوره سنی مجاز دوسال تا 60 سال است، یعنی معمولا زیر دوسال و بالای 60 سال حجامت  توصیه نمی شود همچنین افراد خیلی چاق یا خیلی لاغر نیز بهتراست حجامت انجام ندهند.

دکتر تن ساز با بیان این که اگر حجامت به روش های بهداشتی و از سوی افراد متخصص انجام نشود، ممکن است فرد دچار بیماری شود اظهار کرد: حجامت نیز همانند تمامی اعمالی که با خون سرو کار دارند، همانند دندانپزشکی، آرایشگاه، تزریق، اتاق عمل اگر با روش و اصول بهداشتی رعایت نشود، خطراتی نظیر ابتلابه بیماریهای عفونی، ویروسی و باکتریایی را در پی دارد.

انتهای پیام/

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 79859
کلمات کلیدی