اخبار

  • تاریخ انتشار : 1402/03/24 - 09:00
  • بازدید : 687
  • تعداد بازدید : 683
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
روز جهانی اهدای خون؛

زندگی را به اشتراک بگذارید

«خون بدهید، پلاسما بدهید، زندگی را به اشتراک بگذارید و این کار را هر از چندگاهی تکرار کنید»؛ شعار کمپین روز جهانی اهداکنندگان خون در سال 2023 است.

به گزارش گروه ترجمه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به نقل از سازمان بهداشت جهانی شعار کمپین روز جهانی اهداکنندگان خون در سال 2023، که هرساله در 14 ژوئن جشن گرفته می‌شود «خون بدهید، پلاسما بدهید، زندگی را به اشتراک بگذارید و این کار را هر از چندگاهی تکرار کنید» است.
 
 
 
 
 
 
این شعار بر روی بیمارانی تمرکز می‌کند که به حمایت مادام‌العمر خون اهداکنندگان نیاز دارند و نقش هر فرد با اهدای هدیه ارزشمند خون یا پلاسما را یادآوری می‌کند، همچنین بر اهمیت اهدای خون یا پلاسما به طور منظم برای ایجاد یک منبع ایمن و پایدار از خون و فرآورده‌های خونی که می‌تواند همیشه در سراسر جهان در دسترس باشد، تاکید می‌کند تا همه بیماران نیازمند بتوانند به موقع درمان شوند.
 
 
 
 
 
 
 
 
اهداف گرامیداشت این روز عبارت است از:
 
  • تشویق و تشکر از افرادی که خون اهدا می‌کنند و دیگران را نیز در این راه ترغیب می‌کنند
  • تشویق افراد سالم به اهدای خون به طور منظم به منظور تغییر کیفیت زندگی بیماران وابسته به خون اهدایی و کمک به ایجاد یک منبع خون مطمئن در همه کشورهای جهان

  • یادآوری نقش حیاتی اهدای منظم خون و پلاسما به صورت داوطلبانه در دستیابی به دسترسی جهانی به فرآورده های خونی ایمن

  • گسترش حمایت همگانی در سطوح ملی، منطقه‌ای و جهانی در میان دولت‌ها برای تقویت و حفظ برنامه‌های ملی خون

 

 

 

 

هر اهدا، یک هدیه ارزشمند و اهدای مجدد، کلید ایجاد یک منبع خون ایمن و پایدار است.

 

 

در بسیاری از کشورها، خدمات انتقال خون با چالش تامین خون کافی و همچنین تضمین کیفیت و ایمنی آن روبروست. عدم دسترسی به خون و فرآورده های خونی ایمن (به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط) بر سلامت همه بیماران، از جمله بیمارانی که نیاز به تزریق خون منظم دارند، تاثیر می‌گذارد.

 

 

یکی از راهبردهای WHO کمک به کشورهای با درآمد کم و متوسط در بهبود وضعیت دسترسی و کیفیت پلاسمای انسانی با هدف بهینه سازی استفاده از پلاسمای بازیابی شده از اهدای خون کامل و افزایش دسترسی بیماران به درمان‌های پروتئین پلاسما نجات دهنده زندگی است.

 

 

منبع: WHO

 

انتهای  پیام/

 

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 127734

نظر شما

  • نظرات شما دیده و بررسی می شود.

اخبار مهم دیگر:

اهدای خون؛ اقدامی برای گسترش همبستگی است
اهدای خون؛ اقدامی برای گسترش همبستگی است
هر سال روز 14 ژوئن، روز جهانی اهداء خون در سراسر دنیا گرامی داشته می شود. این امر فرصتی است برای قدردانی از داوطلبان اهداء خون که بدون هیچ چشم داشتی موجب نجات جان افراد دیگر می شوند. این روز همچنین موقعیتی است برای افزایش آگاهی آحاد جامعه نسبت به نیاز مبرم به اهداء منظم خون هم به لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی جهت اطمینان از ایمنی خون و فرآورده های آن برای بیماران نیازمند.
یک دقیقه وقت بگذارید و زندگی خود را تغییر بدهید
یک دقیقه وقت بگذارید و زندگی خود را تغییر بدهید
روز دهم سپتامبر هر سال به عنوان روز جهانی پیشگیری از خودکشی نامگذاری شده است. این نامگذاری به صورت مشترک از جانب سازمان جهانی بهداشت WHO و مجمع بین المللی پیشگیری از خودکشیInternational Association For Suicide Prevention (IASP) در پاسخ به مشکل روزافزون پدیده خودکشی در سطح جهانی، طرح ریزی شده است.