اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/04/10 - 11:17
  • بازدید : 302
  • تعداد بازدیدکننده : 264
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
دکتر زالی:

میتوتراپی تحول عظیمی در درمان بیماری‌های لاعلاج ایجاد می‌کند

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که "میتوتراپی" تحول عظیمی در درمان بیماری‌های لاعلاج ایجاد می‌کند، توجه مرکز تحقیقات علوم اعصاب به این مقوله را حرکت در لبه دانش دانست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر علیرضا زالی در جلسه شورایعالی مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه که امروز یکشنبه برگزار شد، توجه به مقوله میتوتراپی را حرکت در لبه دانش دانست و گفت: میتوتراپی یک گام جلوتر از ژن درمانی و سایر درمانهاست و در درمان بسیاری از بیماری‌ها نظیر افسردگی، پارکینسون، آلزایمر و اسکیزوفرنی می‌توان از آنها بهره برد.


دکتر زالی با بیان این که میتوتراپی تحول عظیمی در درمان بیماری های لاعلاج ایجاد می‌کند و در آینده نقش خود را در درمان بیماری‌ها نشان می‌دهد، بر لزوم برگزاری سمپوزیوم و وبینار ملی یا بین المللی در این زمینه و همچنین شناسایی صاحبنظران این حوزه برای هم اندیشی و تشکیل قطب میتوتراپی تاکید کرد.

 

وی سه مرکز تحقیقات علوم اعصاب، نوروبیولوژی و نوروفیزیولوژی را بازوهای چالاک پژوهش دانشگاه برشمرد که مزین به حضور افراد و اساتید برجسته در سطح ملی و بین المللی هستند.

 

دکتر زالی ضمن تقدیر از رتبه پژوهشی این مراکز گفت: تعصب شما نسبت به پیشرفت دانشگاه ستودنی است و می‌تواند الگویی برای سایر مراکز باشد.  

 

وی ضمن بیان توضیحاتی درخصوص چالش‌های بودجه‌ای از تلاش و تدبیر دکتر زرقی در رفع بسیاری از این چالش‌ها تقدیر کرد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تصویب تاسیس چندین پژوهشکده در آخرین نشست شورای دانشگاه گفت: ما پژوهشکده‌ها را کاتالیزورهای تحقیقاتی می‌دانیم که باعث تسهیل اجرای تحقیقات می شود.

 

دکتر زالی در ادامه ضمن بیان توضیحاتی درخصوص چالش‌های نیروی انسانی در مراکز تحقیقات به جذب 250 عضو هیئت علمی پژوهشی در کل کشور براساس فراخوان بیستم وزارت بهداشت اشاره کرد.

 

جذب سرباز نخبه، نیروهای پسا دکترا، جذب دانشجویان نخبه و توانمند از سایر مراکز، برخی از پیشنهادهای رییس دانشگاه درخصوص رفع چالش‌های نیروی انسانی در این مراکز بود.

 

دکتر زالی افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی همواره در کشور نقش آفرینی کرده و هم اکنون نیز باید کلیشه زدایی کند که شما عزیزان در این موضوع صف شکن هستید.

 

به گفته رییس دانشگاه علوم پایه و بالینی باید از نظر کاربردی با هم ادغام(MERGE) شوند و یکی از مراکزی که می تواند در این زمینه پیشتازی کند مرکز علوم اعصاب است.

 

دکتر زالی تشکیل شبکه  Networkرا فرصت خوبی برای ارتباط مراکز تحقیقات اعصاب دانشگاه برشمرد تا بتواند همه رشته‌های ذینفع علوم اعصاب به یک نقشه مشترک و صحیح در این زمینه برسند.

 

انجام کارهای مشترک و آزمایشگاهی با دانشگاه شهیدبهشتی، ایجاد یا پیوند با شرکت های دانش بنیان، شرکت اعضای هیئت علمی و غیر هیئت علمی مرکز تحقیقات علوم اعصاب در دوره فلوشیپ پژوهش دانشگاه، همکاری با مرکز تحقیقات نقشه‌برداری مغز دانشگاه و دانشکده پیراپزشکی از دیگر توصیه های مطرح شده توسط رییس دانشگاه در این نشست بود.

 

وی با اشاره به چالاک بودن مرکز تحقیقات علوم اعصاب گفت: هوش مصنوعی باید اینجا تجلی یابد، این موضوع کاری نو اما پرشتاب است. در بحث متاورس و هوش مصنوعی و ... اطلاعات و دیتا بسیار مهم است که شما دسترسی به دیتای اصیل و بسیار خوبی دارید.

 

دکتر زالی با اشاره به سامانه HIM در دانشگاه یادآور شد که پژوهشگران این مرکز می‌توانند از دیتای بسیار دقیق و قابل اعتماد و در دسترس این سامانه در پژوهش‌های خود بهره‌مند شوند.

 

رییس دانشگاه در خاتمه سخنان خود از تلاش‌ها و زحمات مجموعه مرکز تحقیقات علوم اعصاب و دو مرکز تحقیقات دیگر تقدیر کرد و اظهار امیدواری کرد که به زودی این سه مرکز رسما یک پژوهشکده را تشکیل دهند.

 

 

دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز در این نشست گفت: در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به دنبال مرجعیت علمی در حوزه تحقیقات و دستیابی به دانشگاه نسل سوم در حوزه فناوری هستیم.

 

وی با اشاره به فعالیت‌های برجسته پزوهشی دانشگاه در حوزه های مختلف و در راستای مرجعیت علمی گفت: در حوزه علوم پایه در علوم اعصاب قابلیت مرجعیت علمی را داریم.

 

دکتر زرقی در ادامه از تصویب تشکیل پژوهشکده علوم اعصاب در شورای دانشگاه با تجمیع سه مرکز تحقیقات علوم اعصاب، نوروبیولوژی و نوروفیزیولوژی خبر داد.

 

وی با بیان این که مرکز تحقیقات علوم اعصاب از نظر کمی کوچک است اما دارای کیفیت بالایی است، به بیان توضیحاتی درخصوص رفع دغدغه‌ها و چالش‌های اعضای هیئت علمی و غیر هیئت علمی پرداخت و از تلاش تمامی همکاران این مرکز تحقیقات تقدیر کرد.

 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه با اشاره به افتتاح پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه به اساتید و پژوهشگران این مرکز توصیه کرد که از ظرفیت‌ها و امکانات این پارک بهره مهند شوند.

 

دکتر ابوالحسن احمدیانی رییس مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه نیز در این نشست ضمن بیان سخنانی به تبیین برنامه های آتی و اهداف این مرکز پرداخت.

 

وی مرکزیت تحلیل و پردازش بیماری های مغز و اعصاب در دانشگاه، مرکزیت تحلیل های بیوانفروماتیک بیماری های مغز و اعصاب در دانشگاه و تشکیل قطب تحقیقات پیش بالینی و بالینی میتوتراپی را از جمله اهداف این مرکز تحقیقات عنوان کرد.

 

دکتر احمدیانی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی اعضای هیئت علمی و پژوهشگران این مرکز خواستار حمایت بیشتر مسئولان دانشگاه، تعمیر و تجهیز ابراز و دستگاه‌های آزمایشگاهی مرکز، تجمیع مراکز تحقیقاتی اعصاب دانشگاه و تبدیل وضعیت استخدامی اعضای ضریب K شد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود میتوتراپی را علمی نوین در کشور عنوان کرد که از سایر روش‌های درمانی بسیار کارآمدتر و موثرتر است و بر لزوم راه اندازی قطب میتوتراپی در دانشگاه تاکید کرد و آن را مایه افتخار دانشگاه دانست.

 

ارتباط بیشتر مراکز تحقیقاتی اعصاب دانشگاه از دیگر موضوعات عنوان شده توسط دکتر احمدیانی بود و آن را باعث قوت دانشگاه برشمرد.

 

در بخش دیگری از این نشست دکتر ساره اسدی معاون پژوهشی مرکز تحقیقات علوم اعصاب گزارشی از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی مراکز تحقیقات علوم اعصاب، نوروبیولوژی و نوروفیزیولوژی ارایه کرد.

 

وی در این گزارش  با اشاره به فعالیت‌ها، رتبه پژوهشی، طرح‌های مصوب و تولیدات علمی این مراکز تحقیقات به معرفی آزمایشگاه‌های مختلف این مراکز پرداخت.

 

وی در ادامه عزم جدی این مراکز را برای انجام طرح‌های بالینی به منظور رفع مشکلات درمانی و بهداشتی جامعه و کشور یادآور شد.

پذیرش 53 دانشجوی دکترای علوم اعصاب (33 نفر آنان فارغ التحصیل شدند)، برگزاری کارگاه‌ها و همایشهای متعدد ملی و بین المللی، چاپ نشریات متعدد (فیزیولوژی و فارماکولوژ، تازه های علوم شناختی، علوم اعصاب حال و آینده و ...)، چاپ مقالات و کتب توسط اعضای هیئت علمی مرکز، همکاری های ملی و بین دانشگاهی و بین المللی در اجرای طرحهای پژوهشی برخی از اقدامات این مرکز تحقیقات بود.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، جلسه شورا‌ی‌عالی مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه با حضور دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه، دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه،دکتر ابوالحسن احمدیانی رییس مرکز تحقیقات علوم اعصاب، دکتر معصومه جرجانی رییس مرکز تحقیقات نوروبیولوژی و سایر اعضا امروز یکشنبه 10 تیرماه برگزار شد.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

 

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 143998
کلمات کلیدی