اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/01/18 - 08:43
  • بازدید : 261
  • تعداد بازدیدکننده : 201
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
معاون بهداشت دانشگاه خبر داد

ارایه بیش از 300 هزار خدمت در مراکز بهداشتی دانشگاه در ایام نوروز

معاون بهداشت دانشگاه از ارایه بیش از 300 هزار خدمت به مراجعه کنندگان مراکز بهداشتی تابعه دانشگاه در ایام نوروز خبر داد .

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از معاونت بهداشت، دکتر محمدرضا سهرابی ضمن تقدیر از تلاش کارکنان بهداشتی دانشگاه در اجرای طرح سلامت نوروزی و ماه مبارک رمضان گفت: برنامه سلامت نوروزی و ماه مبارک رمضان از 15 اسفندماه 1402 آغاز شد و با تلاش بی‌وقفه کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه تا 25 فروردین ماه ادامه خواهد داشت.

 

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در قالب این طرح در راستای تامین سلامت شهروندان و مسافران گفت: در تعطیلات نوروز 1403 بیش از 59 هزار نفر به  مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت مراجعه کرده و در این ایام 300هزار و 189 خدمت  دریافت کردند.

 

انجام بیش از 30 هزار بازدید بهداشتی /کشف و ضبط 20 تن مواد غذایی غیر بهداشتی

به گفته دکتر سهرابی در قالب این برنامه تا پایان روزسیزدهم فروردین 1403 بیش از 30 هزار بازدید از مراکز تهیه،توزیع و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی، بین‌راهی و مراکز اقامتی توسط کارشناسان انجام شده است.

 

وی افزود: با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروز، هزار و 759 مورد از بازدیدهای مذکور از شیرینی فروشی‌ها، کارگاه‌های قنادی و تولید اختصاصی زولبیا و بامیه و 745 بازدید نیز از مراکز تهیه و عرضه آش وحلیم صورت گرفته است.

 

معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به 16 هزار و 78 بازرسی که با استفاده ازدستگاه‌های پرتابل انجام پذیرفت، گفت: در این بازرسی‌ها 20 هزار و 325 کیلوگرم موادغذایی فاسد، فاقد مشخصات بهداشتی، غیرمجاز و تاریخ مصرف گذشته کشف و توقیف شد.

 

دکتر سهرابی در بخش دیگری از سخنان خود از صدور چهارهزار و611 مورد اخطار بهداشتی، معرفی 213 مرکز متخلف از قوانین و مقررات بهداشتی به مراجع قضایی، پلمپ 126واحد و دریافت و رسیدگی به 700  شکایات مردمی از ابتدای اجرای طرح سلامت نوروزی تا پایان 13 فروردین خبر داد.

 

وی نظارت و کنترل سلامت آب را از دیگر فعالیت‌های بازرسان بهداشت محیط دانشگاه عنوان کرد و گفت: کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه در این بازه زمانی از 242 سامانه‌ آبرسانی بازدید کردند. همچنین 533 نمونه‌برداری میکروبی از آب آشامیدنی و 9 هزار و962 مورد کلرسنجی سلامت آب را انجام دادند.

 

 

کنترل و رصد بیماری‌ها در ایام نوروز/ مراجعه بیش از 900 حیوان گزیدگی در ایام نوروز

معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به کشیک‌های 24 ساعته کنترل و رصد بیماری‌ها در تعطیلات نوروزی گفت:شناسایی، بررسی و مراقبت از موارد مشکوک به بیماری‌های واگیربه طور بی‌وقفه انجام شده است.

 

به گفته وی در این مدت از325 مورد مشکوک به بیماری‌هایی مانند سرخک، آنفلوانزا و سایر بیماری‌های واگیر نمونه‌گیری انجام شد و همگی مورد بررسی قرار گرفتند و مراقبت‌های لازم را دریافت کردند.

 

وی با اشاره به ارایه خدمات شبانه روزی مراقبت و پیشگیری از بیماری هاری گفت: تا پایان تعطیلات رسمی نوروز 926 مورد حیوان‌گزیدگی به مراکز پیشگیری و مراقبت هاری دانشگاه مراجعه کردند که خدمات بهداشتی درمانی لازم نظیر شست‌و‌شو و ضدعفونی محل گزش، تزریق واکسن و سرم هاری، تزریق واکسن کزاز به آنها ارایه شده است.

 

معاون بهداشت دانشگاه با توجه به دوره سه تا چهار نوبتی واکسن هاری خاطرنشان کرد که  یکهزار و 791 دوز واکسن هاری به  افراد مذکور تزریق شده است.

 

ارایه خدمات غربالگری نوزادان/ غربالگری بیش از 1700  نوزاد در مراکز دانشگاه

دکتر سهرابی از اخذ نمونه پاشنه پای یکهزار و 765 نوزاد در ایام نوروز خبر داد که 69  نوزاد مشکوک به هیپوتیروئیدی، سه نوزاد مشکوک به بیماری فنیل‌کتونوری و 28 نوزاد مشکوک به نقص آنزیم G6PD تشخیص داده شدند.

به گفته وی یکهزار و 581  نوزاد نیز از نظر بیماری‌های متابولیک ارثی مورد غربالگری قرار گرفتند که 31 مورد آنان مشکوک به بیماری متابولیک ارثی بودند و اقدامات لازم برای آنها توسط مراقبان سلامت انجام شد.

برگزاری کلاس‌های آموزش هنگام ازدواج و آموزش زوجین 

دکتر سهرابی با اشاره به فعالیت واحدهای بهداشتی در ارایه خدمات به مادران و نوزادان و گروه‌های مختلف سنی گفت: در ایام نوروز یکهزار و 165 مشاوره فرزندآوری انجام شد و با برگزاری 38 کلاس آموزش هنگام ازدواج 342 زوج از خدمات مشاوره ازدواج بهره‌مند شدند.

به گفته وی مراقبت از دو هزار و 525 مادر باردار و ارایه بیش از 3 هزار و300 خدمت به آنان، ارایه خدمات بهداشتی به بیش از 20 هزار نفر از گروه‌های سنی مختلف(نوزادان و کودکان، جوانان و نوجوانان و میانسالان و سالمندان) و انجام بیش از 14 هزار غربالگری تغذیه گروه‌های سنی و فیزیولوژیک بخشی از فعالیتهای معاونت بهداشت در ایام نوروز بود.

معاون بهداشت دانشگاه برپایی66 غرفه‌ و ایستگاه سلامت، مشارکت بیش از یکهزار و 100 نفر از سفیران و داوطلبان سلامت در آموزش مسافران و شهروندان، چاپ و نصب بنرهای آموزشی در معابر ورودی شهرها، توزیع نزدیک به  پنج هزاررسانه چاپی واطلاع رسانی در یکهزار و 700 کانال و گروه مجازی را از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته این معاونت برای تامین سلامت شهروندان و مسافران نوروز عنوان کرد.

معاون بهداشت دانشگاه در خاتمه سخنان خود ضمن تقدیر از تلاش و خدمات تمامی کارکنان حوزه بهداشت دانشگاه در راستای خدمت رسانی و تامین سلامتی شهروندان و مسافران در تعطیلات نوروز برای آنان سالی توام با سلامت و توفیق آرزو کرد .

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

 

 

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 140588
کلمات کلیدی