اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/02/09 - 15:14
  • بازدید : 119
  • تعداد بازدیدکننده : 109
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

ارایه خدمات سلامت روان در شش مرکز سراج در مناطق تابعه دانشگاه

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه با اشاره به افتتاح شش مرکز سراج در مناطق تابعه دانشگاه از ارایه خدمات سلامت روان به مراجعان در این مراکز خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از معاونت بهداشت، محمدرضا غفارزاده رزاقی ضمن گرامیداشت روز روانشناس و مشاور از کارشناسان و فعالان این حوزه تقدیر کرد.

 

وی تاکید کرد: آنچه با روح و روان و اعتقادات و اخلاقیات انسان‌ها سر و کار دارد، اهمیت زیادی در سلامت روان انسان دارد و سلامت معنوی بعد بسیار مهمی از ابعاد سلامت محسوب می‌شود.

 

دکتر رزاقی نقش روانشناسان در این ارتباط را بی‌بدیل دانست و افزود: اگر این ارتباط مبتنی بر اعتقاد و باور عمیق و دلسوزی برای سلامت کامل مردم باشد، می‌تواند در تامین سلامت ایشان به صورتی معجزه‌آسا عمل کند.

 

وی با اشاره به مهمترین فعالیتهای گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت گفت: در سال 1402 با تلاش همکاران این گروه شش مرکز سراج در  مناطق تابعه مرکز بهداشت شرق و شبکه‌های بهداشت و درمان پردیس، دماوند، فیروزکوه، پاکدشت، قرچک افتتاح شد.

 

دکتر غفارزاده رزاقی خاطرنشان کرد: مرکز سلامت روانی اجتماعی(سراج)، یک مرکز تخصصی در حوزه سلامت روان است که با حضور روانپزشک، روانشناس، مددکار اجتماعی و کاردرمانگر خدمات را به مراجعان ارایه می‌دهد.

 

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت درخصوص چگونگی مراجعه به این مراکز گفت: مراجعان نیازمند به خدمات تخصصی سلامت روانی اجتماعی از سوی مراکز خدمات جامع سلامت و سایر دستگاه‌های مرتبط در مناطق تحت پوشش به این مراکز معرفی می‌شوند و خدمات مربوطه را به صورت رایگان دریافت می‌کنند.

 

 وی از تشکیل کمیته‌های سراج با حضور فرماندار، رییس گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت، نماینده سراج شهرستان و مسئولان سازمان‌های مرتبط با برنامه در فرمانداری شهرستان  خبر داد.

 

غفارزاده رزاقی گفت: این کمیته‌ها  با هدف سازمان‌دهی همکاری‌های بین بخشی و مشارکت مردم در ارتقای سلامت روانی اجتماعی شهرستان تشکیل شده است تا عوامل خطر اختلالات روانی کاهش یابد. 

 

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت، ارایه خدمات مددکاری را از دیگر خدمات مراکز سراج عنوان کرد و گفت: این خدمت  از طریق تشکیل دبیرخانه بین‌بخشی سراج در فرمانداری و جلب همکاری سایر دستگاه‌ها صورت می‌‎پذیرد.

 

وی با اشاره به خدمات ارایه شده در حوزه سلامت روان گفت: با توجه به اهمیت آموزش مهارت‌های زندگی درسلامت جامعه، کارشناسان این گروه در برگزاری جلسات آموزش گروهی به بیش از  80 هزار نفر آموزش‌هایی در خصوص مدیریت خشم، مدیریت استرس، ارتباط موثر، خود آگاهی و ... ارایه کردند.

 

غفارزاده رزاقی افزود: برنامه مهارت فرزندپروری با ارایه مطالب آموزشی شامل تقویت رفتار کودک، مشکلات رفتاری کودکان، شناخت موقعیت دشوار و... به بیش از 47 هزار نفر ارایه شد.

 

وی در خصوص برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد گفت: به منظور ارایه مهارت‌های فرزندپروری با رویکرد پیشگیری از مصرف مواد، الکل و دخانیات در کودکان و نوجوانان 8 تا 17 سال، برنامه‌های خانواده توانا وآموزش‌های تقویت بنیان خانواده و نوجوان سالم به بیش از 24 هزار نفر  از گروه هدف ارایه شد.

 

بر اساس این گزارش در سال گذشته با تلاش کارشناسان سلامت روان بیش از سه میلیون نفر در سه حوزه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد از نظر  مصرف مواد، دخانیات و الکل،  سلامت اجتماعی و  سلامت روان  مورد غربالگری اولیه قرار گرفتند.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 141634
کلمات کلیدی