اخبار

  • تاریخ انتشار : 1402/12/14 - 15:00
  • بازدید : 201
  • تعداد بازدیدکننده : 184
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
رییس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت خبر داد

افزایش حدود هفت درصدی کم‌شنوایی در کشورهای جهان

رییس اداره سلامت گوش و شنوایی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت وارد کردن افراد کم‌شنوا و ناشنوا به پروسه درمان، از افزایش حدود هفت درصدی کم‌شنوایی در کشورهای جهان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از دانشکده بهداشت و ایمنی، در همایش ملی روز جهانی شنوایی همزمان با روز جهانی شنوایی در  دانشکده بهداشت و ایمنی برگزار شد، دکتر سعید محمودیان رییس اداره سلامت گوش و شنوایی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت ضمن گرامیداشت روز جهانی شنوایی گفت: سوم مارس  از سوی سازمان جهانی بهداشت با هدف حمایت طلبی و آگاهی رسانی به مردم و  توجه به سلامت شنوایی، مراقبت‌های شنوایی و بیماری‌های خطرآفرین شنوایی نامگذاری شده است.

وی افزود: آمار بیماری کم‌شنوایی در جهان رو به افزایش است و در تمام کشورها حدود 6.8 درصد افزایش یافته است.

به گفته وی طبق بررسی‌های صورت گرفته، در ایران حدود 6.7 درصد افراد تمام گروه‌های سنی، 3.7 درصد نوزادان تازه متولد شده و حدود 3.5 درصد کودکان سن مدرسه مبتلا به درجات مختلف کم شنوایی هستند که باید هرچه سریعتر شناسایی و درمان شوند.

به گفته دکتر محمودیان شعار امسال این روز جهانی مبنی بر "مراقبت از گوش و شنوایی را به واقعیت تبدیل کنیم" ، خواستار تغییر ذهنیت‌ها و نگرش‌ها نسبت به موضوع شنوایی و کم شنوایان است.

 

وی گفت: کم شنوایی نه فقط به دلیل فقدان علایم قابل مشاهده بلکه به دلیل نادیده گرفتن در جوامع مختلف در کشورهای مختلف به عنوان ناتوانی پنهان شناخته شده است.

 

دکتر محمودیان با اشاره به رایج‌ترین موانع فرهنگی و دردهای اجتماعی معلولیت ناشنوایی، راهبردهای مهمی را برای کاهش موانع فرهنگی پیشنهاد کرد و اقدامات مرتبط با هر مشکل را برشمرد.

 

وی با اشاره به راهبردهای سازمان جهانی بهداشت برای کاهش موانع فرهنگی از دوره نوزادی تا سالمندی گفت: یکی از کانون‌های کم شنوایی منابع سرو صدا در شهرها، استفاده از هدفون و گوش کردن با صدای بلند است که با همکاری وزارت بهداشت، وزارت صمت و سایر وزارتخانه ها و آموزش توسط کارشناسان باید از این امر جلوگیری شود.

 

دکتر محمودیان در ادامه به پیوستگی سطوح ارجاع افراد دارای معلولیت کم شنوایی یا ناشنوایی یا در معرض خطر و دریافت نظام‌مند خدمات ارتقا یافته مراقبت از شنوایی تاکید کرد و به تبیین ارکان مراقبت های گوش و شنوایی فرد محور پرداخت.

 

به گفته وی سه هدف اصلی روز جهانی شنوایی در سال 1402 مقابله با نگرش های نادرست رایج، ارایه اطلاعات دقیق و مبتنی بر شواهد، حمایت طلبی از سوی سیاستگذاران و جامعه مدنی است.

 

در ادامه همایش دکتر کورش اعتماد مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت نیز گفت: در ایران غربالگری نوزادان براساس عارضه کم شنوایی صورت می‌گیرد که این غربالگری یکی از معدودترین اقدامات مداخله‌ای در حوزه بهداشت و پیشگیری است.

 

به گفته وی نوجوانان و جوانان دومین گروه هستند که با توجه به شرایط سنی و استفاده از وسایل صوتی مانند هندزفری و صدای بالا در معرض آسیب جدی شنوایی هستند. گروه سوم که رو به افزایش است نیز سالمندان هستند که در معرض کم شنوایی ناشی از افزایش سن قرار دارند و نیازمند تشخیص و درمان هستند.

 

دکتر حنطوش زاده کارشناس مسئول کاشت حلزون بخش شنوایی معاونت درمان وزارت بهداشت نیز در این همایش به مرور راهکارهای افزایش تعداد مراکز درمانی و بیان چالش‌های موجود پرداخت.

 

وی برآورد دقیق نیاز سالانه به وسایل کمک به ناشنوایان، بروز بودن خدمات ارایه شده، انعقاد تفاهم نامه بین معاونت درمان و معاونت بهداشتی وزارت بهداشت به منظور تهیه بسته حمایتی برای تمام بیماران خاص و صعب‌العلاج شامل خدمات درمانی و حمایتی در طول درمان را از جمله اقدامات انجام شده توسط معاونت درمان عنوان کرد.

 

دکتر متصدی زرندی استاد گروه گوش، گلو، بینی و سر و گردن دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر مرکز کاشت حلزون شنوایی بیمارستان امیراعلم نیز در این همایش به تشریح تکنولوژی و اپلیکیشن‌های جدید کاشت حلزون در آینده و حال پرداخت و ابراز امیدواری کرد با استفاده صحیح از این منابع شاهد آینده روشنی باشیم.

 

وی افزود: با توجه به این که برخی از افراد کم شنوایی خود را پنهان می‌کنند و به دنبال درمان نیستند، مبارزه با این مشکل سخت می‌شود و باید بتوانیم فرهنگ جامعه را تغییر داده و افراد کم شنوا و ناشنوا را وارد فرایند (پروسه) درمان کرد که این موضوع بزرگترین موفقیت ما است.

 

دکتر محمد اجل لوئیان رییس بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفا (بخشش) نیز با تاکید بر اهمیت مسایل اجتماعی و فرهنگی گفت: در ایران از نظر شناسایی و درمان بیماری مشکلی نداریم اما با وجود امکانات درمانی برای کم شنوایی و ناشنوایی، جمعیتی از مبتلایان در کشور هستند که درمان را نمی پذیرند و متاسفانه این امر در بین قشر تحصیلکرده و روشنفکر نیز دیده می شود و فقط مختص افراد سطح پایین تر جامعه نیست.

 

وی با اشاره به بالا بودن هزینه‌های درمان، حمایت بنیاد خیریه بخشش از افرادی را که بین دهک های یک تا شش جامعه هستند و برای هزینه های درمانی کم شنوایی یا ناشنوایی مشکل دارند اعلام کرد.

 

براساس این گزارش در خاتمه این همایش با اهدای لوح تقدیر از کم شنوایان و ناشنوایان موفق در عرصه‌های علمی، هنری و ورزشی تقدیر شد.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

 

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه,اخبار مراکز و دانشکده ها
  • گروه خبری : 139682