اخبار

  • تاریخ انتشار : 1402/03/17 - 10:22
  • بازدید : 267
  • تعداد بازدیدکننده : 259
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

بازدید وزارتی از آزمایشگاه غربالگری بیماری‌های متابولیک ارثی

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از آزمایشگاه غربالگری بیماری‌های متابولیک ارثی بازدید کرد.

 

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از معاونت بهداشت، در این بازدید دکتر کوروش اعتماد مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، روند اجرای برنامه غربالگری بیماری‌های متابولیک ارثی و فرایندهای آزمایشگاهی مربوطه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را مورد ارزیابی قرار داد.

 

در این بازدید که دکتر سهرابی معاون بهداشت دانشگاه، دکتر باقرصاد رییس اداره ژنتیک وزارت بهداشت و دکتر وحیدی رییس دانشکده داروسازی نیز حضور داشتند، ضمن ارایه گزارشی درخصوص نحوه اجرای برنامه از سال 1396 تاکنون به برخی از نوآوری‌ها و ابتکارات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در اجرای برنامه غربالگری بیماری‌های متابولیک ارثی اشاره شد.

 

براساس این گزارش  برقراری ارتباط اتوماسیونی بین مراکز یا شبکه‌ها و آزمایشگاه غربالگری، ادغام برنامه PKU در برنامه متابولیک ارثی و برخط کردن نتایج آزمایشات غربالگری متابولیک ارثی برخی از ابتکارات مذکور بود.

 

در ادامه بازدید مذکور دکتر کبارفرد رییس آزمایشگاه غربالگری بیماری‌های متابولیک ارثی مبتکران آگاه به تشریح فرایند تعیین و تایید آزمایشگاه‌های قطب برنامه پرداخت.

 

وی یادآور شد که برنامه غربالگری بیماری‌های متابولیک ارثی نوزادان در 10 دانشگاه علوم پزشکی کشور از جمله دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اجرا  می‌‌شود .

 

به گفته وی از ابتدای اجرای این برنامه تا پایان سال 1401 بیش 170 هزار نوزاد در محدوده تحت پوشش دانشگاه از نظر 53 بیماری متابولیک ارثی مورد غربالگری قرار گرفتند که 149 بیمار قطعی شناسایی شده و مورد درمان قرار گرفتند.

 

سپس دکتر اعتماد و هیئت همراه از بخش‌های مختلف آزمایشگاه بازدید کردند و روند انجام فرآیندهای آزمایشگاهی از لحظه پذیرش نمونه تا اخذ نتیجه توسط مدیر کنترل کیفیت آزمایشگاه بیان شد.

 

دکتر کوروش اعتماد در این بازدید با اشاره به اهمیت بیماری‌های متابولیک ارثی از نوآوری‌ها، پوشش مطلوب و  اجرای موفق برنامه متابولیک ارثی در محدوده تحت پوشش دانشگاه قدردانی کرد.

 

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در سخنان خود بر لزوم ثبت نظام مند این گروه از بیماری‌ها و انجام طرح‌های تحقیقاتی به منظور بررسی نتایج حاصل از برنامه به ویژه هزینه اثربخشی آن تاکید کرد.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 127552
کلمات کلیدی

نظر شما

  • نظرات شما دیده و بررسی می شود.