اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/02/25 - 11:32
  • بازدید : 151
  • تعداد بازدیدکننده : 128
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

بهبود سلامت دهان و دندان ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر را کاهش می‌دهد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت نقش سلامت دهان و دندان در سلامت افراد گفت: نتایج مطالعات صورت گرفته حاکی از ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با سایر بیماری‌های غیرواگیر است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از معاونت بهداشت، دکتر محمدرضا سهرابی معاون بهداشت دانشگاه در آخرین روز اجرای پویش ملی سلامت دهان و دندان، ضمن حضور در مدرسه عدالت از نزدیک به ارزیابی نحوه اجرای طرح پرداخت.

 

در این مدرسه معاینات دندانپزشکی و ارایه آموزش‌های لازم به دانش آموزان با همکاری دانشجویان دانشکده دندانپزشکی و کارشناسان شبکه بهداشت شمیرانات صورت گرفت.

 

دکتر سهرابی  در حاشیه این بازدید با بیان این که این پویش ملی با  شعار «دهان، دریچه سلامت»  اجرا می‌شود، به نتایج مطالعات صورت گرفته اشاره کرد و گفت: نتایج پژوهش‌ها حاکی از ارتباط بیماری‌های دهان ودندان با سایر بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌های دستگاه گوارش و زایمان زودرس است.

 

دکتر سهرابی خاطرنشان کرد که با اجرای این پویش تلاش شده است که از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی و ارایه مطالب آموزشی در گروه‌های مجازی، توجه مردم به اهمیت سلامت دهان و دندان جلب شود.

 

معاون بهداشت دانشگاه حساس‌سازی و آگاهی‌بخشی کودکان درخصوص سلامت دهان و دندان را یکی از اهداف مهم این پویش عنوان کرد که با هماهنگی اداره آموزش و پرورش، شهرداری‌ و سایر نهادها در سطح استان تهران برنامه‌های آموزشی متنوعی در این زمینه برگزار شده است.

 

به گفته دکتر سهرابی این برنامه‌های آموزشی در قالب مسابقه، زنگ مسواک، بازی، خاطره نویسی، قصه‌گویی و... طراحی و اجرا شد و دانش‌آموزان نحوه صحیح مراقبت از دهان و دندان‌ها را به صورت عملی تجربه کردند.

 

وی از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این پویش به معاینات دهان و دندان کودکان و دانش‌آموزان،  پیشگیری از پوسیدگی‌های دندانی با وارنیش فلورایدتراپی کودکان ۳ تا ۱۴ ساله اشاره کرد.

 

معاون بهداشت دانشگاه یادآور شد: در این پویش ملی کلینیک‌های سیار دندانپزشکی در محلات کم برخوردار شهرستان‌های ورامین، پاکدشت و پردیس مستقر شدند و علاوه بر آموزش اصول سلامت دهان و دندان به ارایه خدمات رایگان دندانپزشکی نیز پرداختند.

 

ارایه حدود 25 هزار خدمت دندانپزشکی به محلات کم‌برخوردار

به گفته وی در سال  ۱۴۰۲ این کلینیک‌ها ۲۰۸ روز در مناطق مختلف(مدارس، روستاها، مساجد و حسینیه‌ها و خانه‌‌های مشارکت) استقرار یافته و به ارایه حدود 25 هزار خدمت دندانپزشکی به ساکنان و مراجعان این مناطق پرداختند.

 

دکتر سهرابی از برنامه‌ریزی برای فعالسازی شیفت عصر واحدهای دهان و دندان خبر داد و گفت: در حال حاضر علاوه بر ارایه خدمت در صبح‌ها چهار واحد دهان و دندان در شیفت بعدازظهر در مراکز بهداشت تابعه دانشگاه فعال شده‌ است و خدمات دندانپزشکی را با تعرفه دولتی به مراجعان ارایه می‌‌کنند.

 

معاون بهداشت دانشگاه پویش ملی سلامت دهان و دندان را آغازی برای تعامل و همکاری همه جانبه تمام سازمان‌های تاثیرگذار در ترویج و آموزش فرهنگ سلامت دهان و دندان برشمرد و ابراز امیدواری کرد با طراحی و برنامه‌ریزی و همچنین همکاری والدین شاهد ارتقای شاخص‌های سلامت دهان و دندان در کودکان و نوجوانان باشیم.

 

دکتر سهرابی همچنین بر استفاده از ظرفیت‌های مشترک برای ارتقای سلامت دانش‌آموزان و طراحی برنامه‌های مداخله‌ای در زمینه کاهش عوامل خطر مشترک بیماری‌های غیرواگیر تاکید کرد.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

 

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 142417
کلمات کلیدی