اخبار

  • تاریخ انتشار : 1400/06/20 - 12:43
  • بازدید : 344
  • تعداد بازدید : 333
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

راهنماي درمان هپاتیتC منتشر شد

کتاب راهنمای درمان هپاتیت cتوسط دکتر بهزاد حاتمی گردآوری و زیر نظر دکتر محمدرضا زالی استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتشر شده است.

کتاب راهنمای درمان هپاتیت cتوسط دکتر بهزاد حاتمی گردآوری و زیر نظر دکتر محمدرضا زالی استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتشر شده است.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، کتاب عنوان شده توسط دکتر بهزاد حاتمی فوق تخصص بیماریهای گوارش و کبد بالغان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گردآوری شد و توسط دکتر لیلا پاشاروش دستیار فوق تخصص بیماریهای گوارش و کبد بالغان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ویراستاری شده است.

در پیشگفتار این کتاب آمده است؛ عفونت ویروس هپاتیتC معضل بهداشتی مهمی در سراسر جهان است که مداخله فعال و گسترده برای پیشگیری و کنترل آن لازم است. این عفونت یکی از علل اصلی هپاتیت مزمن با خطر پیشرفت به سمت سیروز کبدی و ایجاد سرطان کبد است.

 

شیوع جهانی عفونتHCV  در سال 2005 حدود 2.8 درصدجمعیت جهان معادل 185 میلیون نفر برآورد شده است البته شیوعHCV در مناطق مختلف جهان متفاوت است.ایران پایین ترین میزان شیوعHCV در خاورمیانه را دارد که شیوع این بیماری در جمعیت عمومی کمتر از 0.5 درصد معادل 186500 نفر تخمین زده شده است. معتادان تزریقی، بیماران هموفیلی، تالاسمی و همچنین بیماران همودیالیزی جمعیت های عمده در معرض خطر این عفونت در ایران هستند.

درمان هپاتیتC در سال های اخیر با ورود داروهای جدید به بازار بطور عمده ای دگرگون شده است به طوری که امروزه عفونتHCV به عنوان یک بیماری قابل درمان قطعی در نظر گرفته می شود. این داروها بسیار مؤثر بوده، عوارض جانبی چندانی ندارند. خوشبختانه، داروهای جدید ضد ویروس هپاتیتC شامل سوفوسبوویر، ترکیب سوفوسبوویر/لدیپاسویر در یک قرص، داکلاتاسویر و ترکیب سوفوسبوویر/داکلاتاسویر در یک قرص از سال 2016 و متعاقباً ترکیب سوفوسبوویر/ولپاتاسویر در یک قرص در ایران موجود هستند و با قیمت مناسبی دراختیار بیماران قرار می گیرند.

با در دسترس بودن داروهای جدید درمان هپاتیتC ، سیستم بهداشتی ایران در راستای تحقق هدفگذاری سازمان جهانی بهداشت مبنی بر حذف هپاتیتC تا سال 2030 ، گام های جدی برای نیل به این مقصود در سطح کشور برداشته است.

دو راهنمای بین المللی جامع برای درمان هپاتیتC  شاملراهنمای آمریکایی AASLDو راهنمای اروپاییEASLوجود دارد که کتاب حاضر عمدتاً برگرفته از این دو راهنما و با تمرکز بر داروهای موجود در ایران برای استفاده همکاران پزشک و عزیزان دانشجو در کلیه مقاطع پزشکی عمومی تا تخصص و فوق تخصص تهیه شده است.

هدف از تدوین این کتاب راهنمایی برای پزشکان برای شناسایی و درمان هپاتیتC است تا بتوانیم به هدف سازمان جهانی بهداشت  مبنی بر ریشه کنی این بیماری در جامعه تا سال 2030 نائل شویم.

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

  • گروه خبری : کتب و مقالات
  • کد خبر : 107931
کلید واژه