اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/02/24 - 15:03
  • بازدید : 236
  • تعداد بازدیدکننده : 207
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
رییس دانشگاه:

هوش مصنوعی فعالیت‌های پژوهشی را آسان می‌کند

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی استفاده از هوش مصنوعی را باعث سهولت فعالیت‌های پژوهشی عنوان کرد و خواستار تدوین بسته پلتفرم‌های نوین از قبیل هوش مصنوعی توسط معاونت تحقیقات و فناوری شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ، دکتر علیرضا زالی در نشست هیئت رییسه دانشگاه که به میزبانی معاونت تحقیقات و فناوری برگزار شد، اظهار کرد: پژوهش و تحقیقات و فناوری، موتور محرکه دانشگاه است و بدون تردید سرمایه گذاری و تلاش در این زمینه باعث تعالی و ارتقا دانشگاه می‌شود.

 

به گفته وی کارنامه پژوهشی یکی از ابزار پذیرش افراد در مراکز آموزشی معتبر بین‌المللی است؛ گرچه مهارت‌های بالینی و توانمندی‌های حرفه‌ای بسیار مهم است اما نهادهای بین‌المللی و مکاتب آکادمیک معتبر جهانی به کارنامه پژوهشی یک متخصص توجه می‌کنند.

 

دکتر زالی یادآور شد که رتبه بندی‌های جهانی نیز بر همین اساس انجام می‌شود و علاوه بر مهارت‌های حرفه‌ای به تولیدات علمی، فناوری، پژوهشی و ابداعات توجه می‌کند حتی در رتبه‌بندی‌هایی که دارای آمیزه‌های اجتماعی هستند نیز به مقوله پژوهش و تحقیق و مقالات نیز توجه دارند.

 

وی به هم ریختن توازن در فناوری و تولیدات علمی را یک چالش راهبردی در سیاستگذاری عنوان کرد و یادآور شد: درصورتی که کارها به صورت متوازن انجام نشود حتما یک طرف کار آسیب می خورد؛ بنابراین باید با نگاه ملی به آسیب شناسی درخصوص موضوع توازن فناوری و تولیدات مقاله‌ای بپردازیم.

 

دکتر زالی ضمن تقدیر از تلاش و برنامه‌ریزی معاونت تحقیقات و فناوری گفت: بدون تردید با برنامه‌ریزی و هدفگذاری صحیح صورت گرفته حتما از رکوردهای تعیین شده عبور خواهیم کرد.

 

وی با اشاره به رتبه‌بندی و جایگاه کشور در منطقه از نظر پژوهشی بر لزوم یک برنامه سیستماتیک برای توسعه پژوهش در عرصه بین المللی تاکید کرد و افزود: این امرنیازمند یک رویکرد ملی فنی تکنیکال  ودلسوزانه است.

 

دکتر زالی با تاکید بر اهمیت کیفیت در پژوهش گفت: براساس آمار وزارت بهداشت شاهد ارتقای کیفیت تولیدات پژوهشی دانشگاه هستیم و این ارتقای کیفی مربوط به ارجاعات، مقالات، خود استنادی، اچ ایندکس سازمانی و موضوعاتی از این قبیل است.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با اشاره به حمایت هیئت رییسه دانشگاه از حوزه پژوهشی یادآور شد: با برنامه ریزی شاهد ارتقای کمی و کیفی پژوهش و فناوری در دانشگاه و ارتقای رتبه دانشگاه خواهیم بود.

 

وی با اشاره به کاهش آمار اعضای هیئت علمی خاموش در دانشگاه، خواستار تدوین و طراحی پروفایل پژوهشی رسمی برای یکایک اعضای هیئت علمی دانشگاه شد که به صورت سالانه فعالیت‌های پژوهشی آنان توسط حوزه تحقیقات و فناوری رصد شود.

 

رییس دانشگاه در ادامه سخنان خود به بیان توصیه‌هایی در راستای ارتقای پژوهشی دانشگاه پرداخت که برگزاری نشست‌های توجیهی برای اعضای هیئت علمی نوورود و تازه نفس برای آشنایی با حوزه پژوهش، استفاده از ظرفیت سرباز نخبه‌ها در مراکز، جذب 30 پسا دکترا، انجام ارزیابی داخلی از مراکز تحقیقاتی، فعال کردن مراکز تحقیقات غیرفعال، بازدید از تک تک مراکز تحقیقات دانشگاه برخی از این توصیه‌ها بود.

 

وی با اشاره به اهمیت فعالیت مستمر مراکز رشد، خواستار بازنگری و تعریف فعالیت جدید برای پیشگیری از سکون مراکز و ایجاد شتاب در آن‌ها شد.

 

رییس دانشگاه با تاکید بر ضرورت گسترش و توسعه فضای تحقیقات و فناوری، پارک علم و فناوری را آبروی دانشگاه برشمرد و خواستار اجرای پروژه‌های زیرساختی در این حوزه شد.

 

دکتر زالی به تغییر حوزه پژوهش در جهان اشاره کرد و یادآور شد که تمام نوآوری‌های جدید در حوزه دیجیتال و مواردی از قبیل متاورس و هوش مصنوعی باید از متن معاونت تحقیقات و فناوری صورت گیرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنن خود به ساخت واکسن جدید ضد ملانوما و داروی جدید درمان فیبروز ریه (اولین داروی تولید بشر که توسط هوش مصنوعی ساخته شده) با کمک هوش مصنوعی اشاره کرد.

 

تدوین بسته پلتفرم‌های نوین، اعلام فراخوان فعالان در حوزه Artificial Intelligence  (هوش مصنوعی) و پلتفرم‌های نوین، بروزسانی سنترال لب، همکاری با شرکت‌های دارویی، پشتیبان‌گیری بایوبانک دانشگاه، ارتقای کیفی مجلات دانشگاه، انجام با قدرت ثبت بیماری‌ها در دانشگاه برخی دیگر از توصیه‌های ریاست دانشگاه به حوزه تحقیقات و فناوری بود.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به حمایت از حوزه تحقیقات و فناوری به منظور شتاب بیشتر اجرای برنامه‌ها اعلام آمادگی کرد.

 

وی همچنین از تخصیص بسته بودجه برای رشد مقالات خبر داد و با توجه به تجارب و نگاه راهبردی و مجموعه توانمند، آینده بسیار درخشانی را برای حوزه تحقیقات پیش بینی کرد.

 

دکتر زالی مدیران مجموعه تحقیقات و فناوری دانشگاه را افسران ارزشمند این حوزه برشمرد و بر ضرورت اطلاع رسانی کارهای انجام شده و پروژه های پژوهشی دانشگاه که برخی از آنان می‌تواند به صورت کشوری مطرح شود نیز تاکید کرد.

 

وی ضمن تقدیر از دستاوردهای متعدد پژوهشی دانشگاه و تلاش مدیران و پرسنل این حوزه به مواردی نظیر ثبات مدیریتی و توانمندی‌های موجود در این معاونت، افق‌های جدید پیش روی دانشگاه در حوزه هوش مصنوعی، درمان بیماری‌های صعب‌العلاج به کمک فناوری‌های جدید نظیر واکسن های mRNA و لزوم نگاه به مطالب جدید در حوزه های علم و فناوری اشاره کرد.

 

دکتر زالی در بخش دیگری از سخنان خود ثبات مدیریتی را مهم و در حوزه آکادمیک یک دستاورد عنوان کرد و گفت: پیشرفت کشور، از مسیر دانشگاه محقق می‌شود و دانشگاه برای این که رشد کند و به بالندگی برسد به استقلال نیاز دارد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به بازدیدهای انجام شده از مراکز تحقیقاتی به بیان چندین پروژه و ارایه پیشنهادهایی پرداخت که می تواند در این مراکز اجرا شود.

 

دکتر زالی در خاتمه سخنان خود از تلاش و زحمات مجموعه تحقیقات و فناوری دانشگاه تقدیر کرد.

 

براساس این گزارش در بخش دیگری از این نشست که با حضور مدیران حوزه پژوهش برگزار شد، دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه در گزارشی به ارایه عملکرد و دستاوردهای پنج ساله و  برنامه‌های آتی این معاونت پرداخت.

 

دکتر زرقی ضمن تشریح عملکرد معاونت در حوزه تولید علم و فناوری به رشد مستمر دانشگاه در سیستم‌های مختلف رتبه بندی ملی و بین‌المللی اشاره کرد.

 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه افزود: در این دوره علاوه بر توجه به کمیت، نگاه کیفی عمیقی درخصوص تولیدات علمی نیز داشته‌ایم.

 

به گفته وی این موضوع با رشد شاخص‌هایی نظیر درصد مقالات با مشارکت بین‌المللی بالای 30 درصد، میزان مقالات چاپ شده در مجلات چارک اول موضوعی، افزایش تعداد دانشمندان یک درصد و دو درصد برتر دانشگاه به 22 نفر، روند صعودی H index و H5 index دانشگاه و همچنین میزان استنادگیری تعداد مقالات منتشره، قابل رصد و مانتیتورینگ است.

 

دکتر زرقی ضمن تقدیر از حمایت همه جانبه رییس دانشگاه به اقدامات صورت گرفته در حوزه زیرساختی در این معاونت اشاره کرد و افزود: در این دوره پنج ساله در حوزه زیرساخت نیز موفق به افزایش زیربنای فناوری به 28 هزار متر مربع، افزایش تعداد مراکز رشد به 9 مرکز، افزایش تعداد محصولات دانش بنیان به بالای 250 محصول، افزایش تعداد پژوهشکده به هفت مورد، افزایش تعداد مجلات ضریب تاثیر به 13 مجله شدیم.

 

وی با اشاره به برنامه‌های معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه در سال جاری، جذب 30 دانشجوی پسا دکترا، افزایش جذب سربازان نخبه، افزایش میزان حق‌التشویق مقالات، حمایت از مجلات علمی، حمایت از مراکز بهره‌ور و با برون‌ده بالا را مهمترین اهداف معاونت در سال جاری عنوان کرد.

 

دکتر زالی گزارش ارایه شده توسط دکتر زرقی را ترجمانی از تلاش کارکنان این معاونت برشمرد که شامل دستاوردهای پژوهشی و فناوری دانشگاه و همچنین برنامه‌های مداخله‌ای در راستای توسعه و تعالی و ارتقای دانشگاه نیز است.

 

در ادامه نشست چند تن از مدیران حاضر در نشست با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه خود به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.

 

دکتر فروزان کریمی نیز ضمن بیان سخنانی یادآور شد که با همکاری می‌توان در مسیر ارتقای کیفی انتشارات و مجلات جهش کرده و در حوزه وبومتریکس نیز ارتقا یابیم.

 

دکتر حمیدرضا مقیمی مدیر امور فناوری معاونت تحقیقات و فناوری نیز در این نشست ضمن تقدیر از حمایت‌های رییس دانشگاه گفت: تفکر دانشگاه نسل سوم باید در دانشگاه همگانی شود و تمام بخش‌ها باید فناوری را ازآن خود بدانند.

 

وی با بیان این که فناوری بحث تازه‌ای در کشور ماست گفت: بررسی ها نشان می دهد از زمان رسیدن یک ایده به فکر فرد تا اجرای آن 15 سال طول می‌کشد.

 

دکتر مصطفی طاویرانی مدیر امور پژوهشی معاونت تحقیقات و فناوری نیز در این نشست ضمن تقدیر از حمایت‌های دکتر زالی به بیان سخنانی در خصوص تاریخچه حق‌التشویق مقالات در کشور پرداخت و یادآور شد که در طی این سال‌ها در این زمینه رشد صورت گرفته است.

 

براساس این گزارش در خاتمه این نشست دکتر زالی رییس دانشگاه و به همراه معاون تحقیقات و فناوری و سایر اعضای هیئت رییسه از واحدهای ستادی این معاونت بازدید کرده و از نزدیک با همکاران به گفت وگو پرداخت و در جریان کارهای آن‌ها قرار گرفت.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

 

 

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 142386
کلمات کلیدی