اخبار

  • تاریخ انتشار : 1402/11/04 - 12:26
  • بازدید : 44
  • تعداد بازدیدکننده : 38
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

هماهنگی کارکنان مرکز غدیر در مدیریت بحران؛ الگویی ارزشمند برای تمام کارکنان دانشگاه

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تقدیر از نمایندگان پرسنل کلان بیمارستان غدیر، همدلی و هماهنگی پرسنل این مرکز را برای مدیریت بحران در زمان آتش سوزی یکی از اتاق‌های این بیمارستان، الگویی مناسب برای تمام اعضای خانواده دانشگاه دانست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در جلسه‌ای که به منظور تقدیر از حماسه‌آفرینی پرسنل بیمارستان غدیر زمان وقوع آتش‌سوزی در یکی از اتاق‌های این بیمارستان تازه تاسیس برگزار شد، برنامه‌ریزی برای این دیدار در آستانه فرارسیدن میلاد حضرت علی(ع) را به فال نیک گرفت.

 

وی در ادامه با اشاره به ابعاد مختلفی که مدیریت این حادثه را بیش از هر حادثه دیگری مهم جلوه می‌دهد، عنوان کرد: مراکز تازه تاسیس بیشتر در معرض دید عموم و حساسیت افکار عمومی قرار دارند و نگاه آسیب شناسانه و نقادانه بیشتری نسبت به سایر مراکز بر آن‌ها حاکم است.

 

به گفته وی، اگر این حادثه در بیمارستانی قدیمی‌تر رخ می‌داد شاید وجوه کمتری از آسیب‌های آن مورد توجه قرار می‌گرفت و افکار عمومی به این میزان بر آن متمرکز نبود.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه از همان روزهای ابتدایی پس از عبور از این بحران تاکید بر قدردانی از پرسنل این بیمارستان بود، تصریح کرد: در زمان وقوع بحران و مدیریت خودجوشی که صورت گرفت، هیچ یک از پرسنل به قدردانی راس سیستم فکر هم نمی‌کردند، اما هدف ما از این برگزاری این نشست، الگوسازی برای تمام پرسنل دانشگاهی است تا در شرایط این چنینی از تمام ظرفیت اجرایی خود استفاده کنند.

 

دکتر زالی عنوان کرد: گاهی اوقات در سطوح بهداشت و درمان و اورژانس مانوری برگزار و بحرانی شبیه سازی می‌شود تا پرسنل همواره آمادگی داشته باشند که در این مانورها رفتارهای مدیریتی تصنعی است؛ اما این اتفاق بحرانی واقعی بود که پرسنل بیمارستان را محک زد.

 

وی افزود: این اتفاق، رخدادی واقعی و چالش‌آفرین بود که می‌توانست ابعاد وسیع و نگران کننده‌ای را به همراه داشته باشد، اما پرسنل بیمارستان غدیر در یک صحنه واقعی، بحران را کنترل کردند.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نکته مهم دیگر را زمان بروز حادثه اعلام کرد و گفت: در ساعات عادی با حضور حداکثری پرسنل کنترل شرایط راحت‌تر اتفاق می‌افتد، اما نیمه شب کادر اجرایی در حالت ضعف مدیریتی است و پرسنل از طراوت کمتری نسبت به ساعات عادی روز برخوردارند. رخداد این حادثه در نقطه کور زمانی، اهمیت مدیریت آن را چندین برابر می‌کند.

 

دکتر زالی اظهار کرد: بسیاری از مواقع زمانی که حادثه‌ای رخ می‌دهد، مجموعه باید منتظر رسیدن تیم امداد بماند، اما در بیمارستان غدیرپرسنل همان لحظه بدون درنگ در صحنه حضور پیدا کردند و همین موضوع باعث شد زمان طلایی را از دست ندهند.

 

به گفته رییس دانشگاه، شاید اگر ساعت‌ها کلاس مدیریت بحران برای پرسنل برگزار می‌شد، این گونه نتیجه در صحنه نداشت.

 

وی تصریح کرد: هماهنگی نانوشته بین اعضای تیم هم ستودنی بود، چرا که در صورت عدم هماهنگی و وجود تداخل، هرگونه تلاش بی‌فایده بود. همچنین انتقال فوری بیماران به بخش اورژانس بدون هیچ رخداد جانی نیز از تصمیمات مهمی بود که زمان وقوع حادثه گرفته شد.

 

دکتر زالی در ادامه بر ضرورت مستندنگاری این تجربه به عنوان تجربه مدیریتی موفق تاکید کرد و گفت: رخداد بیمارستان غدیر باید به عنوان سوژه مدیریتی مورد مطالعه قرار گیرد و ابعاد آن معرفی شود. همچنین باید به عنوان تجربه برتر در وزارت بهداشت و جشنواره شهید رجایی مطرح شود.

 

وی عنوان کرد: واحد روابط عمومی دانشگاه نیز با نگارش روایات این حادثه از زبان خود پرسنل، با توجه به تازگی داستان می‌تواند در ثبت خاطرات آن کمک شایانی کند.

 

دکتر زالی تصریح کرد: از ابتدای رویداد معتقد بودم تلخی حادثه را باید با شیرینی بازسازی آن از بین برد و این موضوع هم محقق شد. بازسازی بخش آسیب دیده بیمارستان هم رکورد دیگری بود که پس از وقوع حادثه به ثبت رسید. در فرآیند بازسازی نیز همه ظرفیت‌ها به کارگرفته شد و این دستاورد هم باید به عنوان تجربه مدیریتی مستند شود.

 

وی در ادامه به نقش سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در تمشیت افکار عمومی اشاره کرد و تصمیمات عالمانه و سازنده این نهاد را ستودنی خواند.

 

دکتر زالی همچنین اقدام به موقع و اطلاع رسانی دکتر امیر هاشمی رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه را نیز قابل تقدیر دانست و گفت: در جریان گذاشتن رییس دانشگاه در این مواقع به دلیل امکان تسریع در برقراری ارتباط با سایر ارگان‌ها، باید در اولویت باشد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان ضمن تقدیر از حماسه‌آفرینی پرسنل بیمارستان غدیر در تمامی بخش‌ها، عنوان کرد: امیدوارم شایستگی جبران زحمات شما را داشته باشیم.

 

در این جلسه سعید غلام‌زاده مشاور اجرایی معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه از هماهنگی و مدیریت مثال‌زدنی پرسنل بیمارستان تقدیر کرد و کنترل این بحران را بدون هیچ تلفات جانی در حالی‌که تمام ظرفیت بیمارستان به کارگرفته شده بود، ستودنی دانست.

 

در این جلسه که با حضور دکتر محمود خدادوست معاون توسعه مدیریت و منابع، دکتر حسن پیری مشاور اجرایی و مدیر حوزه ریاست دانشگاه، دکتر پوژیا شجاعی رییس بیمارستان غدیر و مژگان جزی‌زاده کریمی مدیر روابط عمومی دانشگاه برگزار شد، از نمایندگان پرسنل این بیمارستان تقدیر شد.

انتهای پیام/

کد خبرنگار: 7702 ی.ق

  • گروه خبری :
  • گروه خبری : 138215
کلمات کلیدی

نظر شما

  • نظرات شما دیده و بررسی می شود.