اخبار

  • تاریخ انتشار : 1395/07/05 - 10:54
  • بازدید : 358
  • تعداد بازدیدکننده : 103
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

رئیس جمهور: طرح تحول نظام سلامت را با قدرت ادامه می دهیم/ پزشکان پناه و ملجأ مردم هستند

صبح امروز (1شهریور) مراسم روز پزشک با حضور رئیس جمهور، وزیر بهداشت و روسای دانشگاه های علوم پزشکی و جمع زیادی از اعضاء جامعه پزشکی کشور برگزار شد.

 
 صبح امروز (1شهریور) مراسم روز پزشک با حضور رئیس جمهور، وزیر بهداشت و روسای دانشگاه های علوم پزشکی و جمع زیادی از اعضاء جامعه پزشکی کشور برگزار شد.
رئیس جمهور در این دیدار با اشاره به اهمیت و جایگاه سلامت ودرمان در جامعه گفت: بر اساس احادیث، نعمت امنیت در گرو سلامت و صحت بیان شده است. اگر جامعه ای پناه و ملجا نداشته باشد و اگر جامعه ای پزشک نداشته باشد، التهاب و اضطراب همواره  با فرد، خانواده و جامعه همراه خواهد بود.
دکتر روحانی خطاب به جامعه پزشکی گفت: شما آورنده صحت و سلامت و آورنده بخش بزرگی از امنیت روانی جامعه هستید. برخی گمان می برند که پزشکان درمانگر اعضای بدن انسان ها هستند اما چنین نیست؛ پزشکان پناه و ملجأ مردم هستند. کلام پر مهر یک پزشک به بیمار اطمینان می دهد و این کاهنده درد و رنج بیماری است.
دکتر حسن روحانی معنویت را ابزار اصلی درمان دانست و عنوان کرد چه زیباست وقتی پزشکی مراحل درمان بیمار خود را با نام خدا  آغاز کند و جایی موفق می شویم که همراه و همگام با سنت الهی حرکت کنیم. درمان و شفابخشی هیچ منافی روح علم و تخصص نمی باشد چرا که همین درمان و شفا در راه ها و مسیر های علمی نهفته است.
رئیس جمهور که به مناسبت روز پزشک و درجمع پزشکان کشور سخن می گفت، پزشک را یک هنرمند توصیف کرد و کار درمانگری را یک عمل پیچیده دانست که بدون اعتقاد و ایمان به عمل خویش امکانپذیر نمی باشد.
وی جامعه سلامت کشور را به کار جمعی ترغیب کرد و از آنها خواست تا دست در دست هم شفا و سلامت را به جامعه برگردانیم.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، شرایط درمان را گره خورده با مسائل اجتماعی دانست و سلامت اجتماعی را متضمن سلامتی در سایر حوزه ها دانست. حجت الاسلام روحانی اظهار داشت: چالش های اجتماعی هم آسیب زاست و سلامت جامعه را به خطر می اندازد به عنوان نمونه حتی اگر قوانین راهنمایی و رانندگی و یا مسائل مربوط به حوزه راه ها نیز به درستی تدوین و اجرا نشود ما در حوزه سلامت جامعه با آسیب روبرو می شویم.
 
دکتر روحانی پزشکی را یک عبادت دانست که اجر آن برابر با رضایت و لبخند خداوند متعال و رضایت و شادی قلبی بیمار و خانواده آن است و تصریح کرد: اجر کار بزرگ و عبادتی که پزشکان به جای می آورند با پول و مسائل مادی قابل مقایسه نیست.
 
تداوم طرح تحول نظام سلامت با حمایت های قاطع دولت، قول رئیس جمهور به جامعه پزشکی کشور
 
رئیس دولت در ادامه سخنرانی خود به ابعاد اجرایی طرح تحول نظام سلامت پرداخت و گفت: طرح تحول در نظام سلامت که کار بزرگی بود، از سال 93 آغاز شد و تا کنون به خوبی دنبال شده است و ما با هر سختی و دشواری این طرح را ادامه خواهیم داد.ممکن است در بخشی عقب ماندگی هایی داشته باشیم اما در ادامه طرح آن را برطرف خواهیم کرد.
 
دکتر روحانی از همه پزشکان، متخصصان، پرستاران، مدیران و دست اندرکاران اجرایی طرح تحول نظام سلامت قدردانی کرد و خطاب به آنها اظهار داشت: با همه سختی ها و دشواری در طول مسیر اجرای طرح تحول نظام سلامت، با کمک و تلاش و همت جامعه پزشکی این طرح با ایثار و اخلاق و فداکاری و هنرمندی بخش سلامت کشور پیش خواهد رفت.
 
تداوم طرح تحول نظام سلامت به صورت منسجم و با حمایت های قاطع دولت، قول رئیس جمهور به جامعه پزشکی کشور بود تا با اطمینان و توان بیشتر به کار خود در این مسیر ادامه دهند.
 
دکتر روحانی در توصیف ابعاد اجرای طرح تحول نظام سلامت، عزت بیمار را بزرگترین ثمره آن دانست و گفت: کاهش رنج طی مسافت های طولانی، درمان تخصصی و ارزان در نزدیکترین محل به بیمار، تجهیز و ارتقاء هتلینگ بیمارستان ها و خدمات بزرگ دیگر از برکات این طرح است.
 
وی تصریح کرد: این طرح با پول و کار دولت پیش نمی رود بلکه همت، تلاش و فداکاری کادر پزشکی و سلامت آن را جلو می برد.
 
رییس جمهور ادامه داد: همه باید دست به دست هم دهیم و ادامه اجرای طرح تحول سلامت را بعنوان یک عبارت بزرگ تلقی کنیم.
 
حفظ سرمایه اجتماعی در جامعه پزشکی یک ضرورت است
 
دکتر حسن روحانی با تأکید بر ضرورت حفظ و ارتقاء سرمایه اجتماعی در جامعه پزشکی و سلامت کشور افزود: سرمایه اجتماعی یک نیاز ضروری در بحث درمان است زیرا این یک تعامل دوسویه است و اعتماد و اطمینان طرفینی زمینه ساز نیل به اهداف حوزه درمان است. وی ادامه داد: سرمایه اجتماعی بین مردم و نظام، بین مردم و دولت، بین مردم و وزارت بهداشت و بین مردم و پزشک باید حفظ و ارتقاء پیدا کند.
 
رئیس دولت تدبیر و امید نقد های غیر منصفانه به جامعه پزشکی را مضر و رعایت احترام به این افراد را ضروری دانست و اذعان داشت این اقدام ها موجب خسارت و زیان به زندگی عموم مردم می شود.
 
حجت الاسلام روحانی به تاکید بیان داشت: جامعه ای که قدردان آدم های پاک و زحمتکش و بزرگان و عالمان و مخلصان خود نباشد، آن جامعه دچار مشکل می شود. مگر ما قشری خدوم تر از جامعه پزشکی داریم که روز خود را با درد و رنج بیمار آغاز می کنند و تا پاسی از شب با این غم و اضطرب و مسئولیت همراه است. دکتر روحانی ادامه داد: ما در فرهنگ اسلامی به رعایت ادب و اخلاق توصیه شده ایم و صریحا در اسلام دریافته ایم که قبل از بیان هر کلامی، به خوبی بیاندیشیم.
 
رعایت ادب و اخلاق و استفاده و کاربری درست در فضای مجازی خواسته مهم رئیس جمهور از فعالان و کاربران شبکه های اجتماعی بود. وی دولت را پشتیبان فعالیت این شبکه ها برای تبادل علم، دانش و ارتباط با جهان دانست و خواستار رعایت اقتضای اخلاق در این محیط ها شد تا با هر کلام و سخنی، گروهی را در جامعه نرنجانیم.
 
ارتقاء توان بخش خصوصی در حوزه درمان و بهره گیری از توان این بخش، موضوع دیگری از سخنان امروز رئیس جمهور در جمع  بزرگ خانواده پزشکی بود و بر رفع مشکلات فعالان این بخش تأکید کرد.
 
رئیس دولت تدبیر و امید تأثیرات برجام در حوزه سلامت کشور را بسیار مهم توصیف کرد و بیان داشت: امروز در موقعیتی قرار داریم که مشکلات عدیده برای خرید و انتقال تجهیزات پیشرفته پزشکی به کشور برداشته شده است و یا در حوزه واردات داروهای اساسی و نیز ارتباطات علمی در جامعه پزشکی و بخش های مختلف درمان در وضعیت بسیار مطلوبی قرار داریم. دکتر روحانی همچنین با اشاه به ارتقاء رتبه علمی کشور، تلاش جامعه پزشکی در بخش آموزش و تحقیقات را بسیار ارزنده دانست و از این بخش تقدیر کرد.
  • گروه خبری : اخبار دانشگاه,اسلایدر خبری
  • گروه خبری : 36524
کلمات کلیدی