اخبار

  • تاریخ انتشار : 1402/05/02 - 11:06
  • بازدید : 241
  • تعداد بازدیدکننده : 227
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

"زمان صفر"؛ مانوری برای آمادگی نظام سلامت در مقابله با بحران

تمرین دورمیزی زمان صفر با موضوع آمادگی در برابر وقوع اپیدمی بیماری وبای التور و مدیریت شرایط اضطرار پدیده گرد و غبار در معاونت بهداشت برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از معاونت بهداشت، این مانور با فرماندهی دکتر سهرابی معاون بهداشت و با حضور اعضای سامانه فرماندهی حادثه معاونت بهداشت و مراکز و شبکه‌های بهداشت تابعه، ستاد عملیات بحران دانشگاه(EOC) ، دفتر مدیریت خطر بلایا و حوادث وزارت بهداشت و گروه سلامت در بلایای دانشکده بهداشت برگزار شد.

 

دکتر سهرابی معاون بهداشت دانشگاه و فرمانده مانور مذکور ضمن بیان سخنانی اجرای این قبیل مانورها را گام موثری در راستای ارتقای علمی و آمادگی عملیاتی تیم نظام سلامت در مقابله با بحران برشمرد.

 

وی گفت: این مانور با هدف شناسایی نقاط قابل بهبود، شناسایی و تقویت ظرفیت‌های موجود، تقویت کار گروهی و تیمی و به منظور تمرین کارکنان در مورد نقش‌ها و مسئولیت‌های اساسی در بحران‌ها انجام می‌شود.

 

معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به تجارب کسب شده از مدیریت بحران‌های پیشین نظیر زلزله بم و سیل فیروزکوه افزود: تجربه حضور در حوادث قبلی موجب شد که هم اکنون برای بحران‌ها از قبل برنامه‌‌ریزی صورت گیرد و آمادگی بهتری برای پاسخگویی به بحران‌ها داشته باشیم.

 

دکتر سهرابی با تاکید بر ضرورت مدل‌سازی بحران‌های قابل انتظار خاطرنشان کرد: مدل‌سازی به تیم‌های عملیاتی امکان می دهد تا در شرایطی نزدیک به واقعیت به ارزیابی نیاز‌ها، میزان تقاضا و امکانات و تجهیزات پرداخته و متوجه تاثیر وقوع یک رویداد بر توانایی آنها در پاسخگویی به بحران شوند.

 

وی با اشاره به لزوم هماهنگی بین بخشی خواستار انجام مانورهایی با حضور سایر سازمان‌ها برای انجام هماهنگی بیشتر و مدیریت بحران شد.

 

دکتر محمدرضا سهرابی با تاکید بر برگزاری این تمرین‌ها در فواصل زمانی کوتاه‌تر از  اعضای کمیته خواست برنامه عملیاتی مجموعه تحت پوشش خود در راستای مقابله با حوادث و بلایا را تدوین کرده و ضمن مشخص کردن چالش‌های موجود به ارایه راهکارهای عملیاتی برای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت بپردازند.

 

مهندس اعظم محمدی رییس گروه مدیریت خطر بلایا و حوادث معاونت نیز در این برنامه ضمن اعلام موضوع سناریوی تدوین شده گفت: هدف از برگزاری این مانور حفظ و ارتقای آمادگی اعضای سامانه فرماندهی حادثه از نظر علمی و عملی و بررسی آمادگی ارتباطی ستاد عملیات بحران دانشگاه (EOC)و مرکز هدایت عملیات معاونت بهداشت (DOC ) است.

 

به گفته وی در مانور مذکور مواردی نظیر ظرفیت‌سازی برای عملیات مشترک، فرایند فراخوان اعضای سامانه فرماندهی حادثه، فرایند هشدار سریع و اطلاع‌رسانی مرکز هدایت عملیات معاونت بهداشت با مراکز و شبکه‌های تحت پوشش و چالش‌های زیرساختی در لحظه صفر بررسی شده و کارکردهای تخصصی با توجه به سناریوی فرضی ارزیابی می‌شد.

 

در ادامه ضمن اعلام سناریو« اپیدمی بیماری وبای التور» و «مدیریت شرایط اضطرار پدیده گردوغبار بهداشت» ، مدیران و روسای گروه‌های معاونت بهداشت به تشریح فرآیندها و فعالیت‌های مورد انتظار  در حیطه تخصصی خود درهنگام وقوع حوادث مشابه پرداختند.

 

در خاتمه درخصوص چالش‌ها و نقاط خطر شناسایی شده توسط حاضران بحث‌و تبادل‌نظر صورت گرفت و راهکارهایی برای ارتقای توان علمی و عملیاتی حوزه بهداشت در پاسخ به موضوع بیان شد.

 

براساس این گزارش مانور های دور میزی با تمرکز بر فرآیندهای پاسخگویی و سلسله مراتب فرماندهی با هدف ارتقای سطح آمـادگـی تیم‌های واکـنـش اضـطـراری طراحی و اجرا می‌شوند.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

 

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 129534
کلمات کلیدی

نظر شما

  • نظرات شما دیده و بررسی می شود.