اخبار

  • تاریخ انتشار : 1402/12/23 - 12:38
  • بازدید : 275
  • تعداد بازدیدکننده : 238
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
در قطعنامه همایش ملی آرد کامل نان سالم مطرح شد؛

از لزوم فرهنگ‌سازی مصرف نان تا حمایت از کاخانجات آرد کامل

دکتر حسن پیری مشاور اجرایی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،در قطعنامه اولین همایش ملی آرد کامل نان سالم در استان تهران بر ضرورت همکاری‌های بین‌بخشی، فرهنگ‌سازی مصرف نان، حمایت از کارخانجات آرد کامل و حمایت سیاستگذاران برای استفاده از آرد کامل در محصولات غذایی تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر حسن پیری مشاور اجرایی رییس دانشگاه و نایب رییس نخستین همایش آرد کامل و نان سالم در اختتامیه ضمن تقدیر از تمامی دست اندرکاران برگزاری ابراز امیدواری کرد که این همایش آغاز راهی برای ساماندهی به نان به عنوان قوت غالب همه مردم باشد.

 

وی با اشاره به پیشرفت‌های کشور پس از انقلاب شکوهمند اسلامی گفت: پیشرفت کشور در همه بخش‌ها پس از انقلاب مایه مباهات و افتخار است اما پیشرفت حوزه سلامت بسیار متفاوت و در اوج قله ترقی و بالندگی است.

 

به گفته دکتر پیری وزارت بهداشت متولی 25 درصد بخش سلامت و سیاستگذار اصلی  این حوزه است و مابقی برعهده سایر دستگاه‌هاست.

 

وی وزارت بهداشت را سیاستگذار اصلی در حوزه سلامت عنوان کرد و تلاش‌ها و دستاوردها و عملکرد وزارت بهداشت در این حوزه را مایه افتخار مملکت برشمرد.

 

نایب رییس نخستین همایش آرد کامل و نان سالم با اشاره به حضور پزشکان هندی و بنگلادشی در شهرستان‌ها در سال‌های پیش از انقلاب یادآور شد که امروزه با تربیت متخصصان و فوق تخصصان در این حوزه به خودکفایی رسیده‌ایم.

 

دکتر پیری انجام پیشرفته‌ترین اعمال جراحی، وجود تجهیزات پزشکی پیشرفته در کشور، مراجعه بیماران خارجی برای درمان به ایران، تربیت دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های ایران را برخی از پیشرفت‌های امروز کشور در حوزه سلامت عنوان کرد که بسیار ارزشمند و مایه مباهات است.

 

وی تاکید کرد: در این مسیر بسیار شکوفا بر ما فرض است که برای ارتقا و ساخت ایران سربلند و سرافراز تلاش مضاعف داشته باشیم و امیدواریم برگزاری این همایش و نتایج آن گام موثری در این مسیر رشد باشد.

 

دکتر پیری در خاتمه سخنان خود به قرائت قطعنامه  پایانی همایش پرداخت که متن این قطعنامه به شرح زیر است.

 

"بسم الله الرحمن الرحیم

قطعنامه اولین همایش ملی آرد کامل نان سالم در استان تهران

1.همکاری‌های بین بخشی برای استقرار و نهادینه شدن تولید و ترویج آرد و نان کامل در سال های آتی تقویت شود.

 

2. با توجه به اهمیت آموزش و فرهنگ سازی مصرف نان، ذی‌نقشان اصلی در امر آموزش و اطلاع رسانی به ویژه سازمان صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط همکاری و هماهنگی‌های لازم را با وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته باشند.

 

3. به منظور تشویق و حمایت از کارخانجات آرد کامل  و نانوایی‌های نان کامل که مطابق با شیوه نامه ابلاغی اقدام می کنند، سیاست‌های تشویقی توسط کارگروه استانی گندم، آرد و نان در نظر گرفته شود.

 

4. دوره‌های آموزشی و بازآموزی مدون براساس بسته آموزشی استاندارد برای نانوایانی که اقدام به پخت نان کامل می کنند با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای، اتحادیه‌های آرد و نان و وزارت بهداشت برگزار شود.

 

5. همایش، جشنواره و گردهمایی‌های سالانه مرتبط با تولید و فرهنگ سازی مصرف نان کامل برای بهبود فضای کسب و کار و مشارکت های مردمی برگزار شود.

 

6. برنامه عملیاتی تهیه، تولید، توزیع، ارتقا کیفیت آرد و نان و توانمدسازی نانوایان توسط کمیته فنی آرد و نان کامل دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با محوریت دبیرخانه ساغ تدوین و گزارش اقدامات به دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ارسال شود. 

 

7. حمایت طلبی لازم توسط سیاستگذاران به منظور فراهم آوردن بستر لازم برای تشویق دست اندرکاران و تولیدکنندگان صنایع غذایی در استفاده از آرد کامل در محصولات غذایی صورت گیرد.

 

8. برنامه‌ریزی برای حمایت از پژوهشگران درخصوص تهیه طرح‌های تحقیقاتی در زمینه تولید و فرهنگ سازی مصرف نان کامل  و تاثیر آن بر سلامت جامعه انجام شود.

 

9. بازتوزیع یارانه کشور به صورتی انجام پذیرد که الگوی تولید و توزیع آرد کامل و ترویج فرهنگ استفاده از نان سالم و کامل را در برداشته باشد در این زمینه لازم است از واحدهای صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی که پیشتاز استفاده از آرد کامل هستند حمایت‌های لازم صورت گیرد.

 

با آرزوی توفیق روزافزون

20 اسفند 1402"

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، 20 اسفندماه اولین همایش ملی آرد کامل نان سالم در استان تهران با گردهمایی دولتمردان، سیاستگذاران و اندیشمندان با هدف بهبود همکاری‌های بین بخشی در زنجیره گندم، آرد و نان در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار شد.

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 140080
کلمات کلیدی