افتخار کسب مدال طلای جهانی مخترعان برای دانش آموخته دانشگاه
دکتر ژنوس عزتپناه محقق و فارغالتحصیل دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، از فدراسیون جهانی مخترعان، مدال طلا گرفت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، محقق دانشگاه موفق به دریافت مدال طلا از فدراسیون جهانی مخترعان International Federation of Inventors’ Associations)) شد که این مدال بالاترین سطح افتخار در این رویداد جهانی است.
این سازمان جهانی با همکاری نهادهای جهانی ازجمله WIPO و سازمانهای مرتبط با نوآوری و ثبت اختراع فعالیت میکند و در راستای ارتقای نوآوری و توسعه پایدار گام برمیدارد.
دکتر ژنوس عزتپناه مخترع روش آموزشی Visual Story-Based Structural Learning درباره طرح خود توضیح داد: روش آموزش مباحث بالینی پزشکی با استفاده از شبیهسازی استعاری، داستانپردازی و تصویرسازی چندلایه ثبت شده است.
وی درباره زمینه فنیهای این اختراع اظهار کرد: این اختراع در حوزه آموزش پزشکی قرار دارد و مرتبط با روشهای نوین یادگیری در مباحث بالینی است.
دکتر عزتپناه ادامه داد: روش حاضر با استفاده از شبیهسازی استعاری، داستانپردازی ساختارمند و تصویرسازی چندلایه، فرایند درک و بهخاطرسپاری مفاهیم پیچیده بالینی را بهبود میبخشد.
وی با اشاره به اینکه در آموزش متداول پزشکی، دانشجویان با انبوهی از مفاهیم پیچیده و پراکنده در آناتومی، پاتوفیزیولوژی و درمان مواجهاند خاطرنشان کرد: یادگیری و بهکارگیری بالینی این مباحث آموزشی معمولا دشوار است، این چالش موجب یادگیری سطحی و فراموشی سریع میشود.
دکتر عزتپناه اهداف آموزشی این اختراع را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: سادهسازی مفاهیم پیچیده بالینی با استفاده از استعارههای بصری و داستانی، ایجاد حافظه طولانیمدت از طریق داستانپردازی و تصویرسازی چندلایه، افزایش تعامل و مشارکت فعال یادگیرنده با بهرهگیری از انیمیشن و محتوای تعاملی دیجیتال، یادگیری عمیق، ماندگار و قابل انتقال به محیط بالینی برای دانشجویان از جمله اهداف این اختراع است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر چندین روش آموزشی نوآورانه در برای آموزش وجود دارد، گفت: روش Visual Story-Based Structural Learning، محدودیتهای آموزشی را برطرف کرده و برای اولینبار در حوزه بالینی، استعارههای ثابت، داستانپردازی، لایهای و تصویرسازی چندرسانهای (استاتیک و انیمیشن) را بهکار میگیرد.
ارایه راه حل برای مشکل فنی موجود همراه با شرح دقیق و کافی و یکپارچه اختراع از دیگر مزایای روش مذکور است که دکتر عزتپناه به آن اشاره کرد.
وی با بیان اینکه این روش بر چندین محور اصلی استوار است، درباره این محورها توضیح داد: شبیهسازی استعاری با تمرکز بر مفاهیم پیچیده (مانند گوش) با استعارههای ساده (خانه دوطبقه) انجام میشود. با داستانپردازی ساختارمند هر مبحث بهصورت یک داستان منسجم از آناتومی تا عوارض و درمان، ارایه میشود. همچنین استعارههای ثابت با تمرکز بر شخصیتها و عناصر استعاری در همه مباحث تکرار میشوند و موجب ایجاد قلابهای حافظهای و انیمیشنهای آموزشی برای نمایش برخی فرایندها میشوند.
توضیح اشکال، نقشه و نمودارها، بیان واضح و دقیق مزایای اختراع نسبت به اختراعات پیشین، تمرکز بر مباحث بالینی، استفاده از استعارههای ثابت و پیوسته برای افزایش یادگیری طولانیمدت، روایت داستانی منسجم که ارتباط بین مفاهیم را تقویت میکند، قابلیت چندفرمتی، رسانهای بودن که به درگیری بیشتر یادگیرنده منجر میشود، توضیح حداقل یک روش اجرایی برای به کارگیری اختراع، تولید استوریبوردهای مباحث بالینی با استعارههای ثابت، طراحی گرافیکی مفاهیم بهصورت استاتیک و انیمیشن، پیادهسازی محتوای تعاملی (Self-assessment و Case-based learning) در اپلیکیشن، استفاده در قالب کتاب، ویدیو، کارگاه و کلاس آنلاین از دیگر مزیتهای اختراع این روش آموزشی است که این مخترع به آن اشاره کرد.
وی به کاربردهای صنعتی اختراع این روش آموزشی اشاره کرد و ادامه داد: استفاده در دانشگاهها و دانشکدههای پزشکی برای آموزش مباحث بالینی، انتشار بهصورت کتابهای آموزشی برای دانشجویان و پزشکان، توسعه پلتفرمهای آنلاین برای آموزش تعاملی، برگزاری کارگاههای حضوری و آنلاین در دانشگاهها و مراکز آموزشی و ارایه در پروژههای بینالمللی و کنفرانسهای آموزش پزشکی از کاربردهای صنعتی این طرح است.
وی در ادامه توضیح داد: این اختراع یک روش آموزشی نوین در حوزه آموزش بالینی پزشکی است که با نام «متد ژنوس» شناخته میشود، این اختراع به پیچیدگی مفاهیم بالینی و دشواری یادگیری و بهخاطر سپردن ارتباط بین آناتومی، پاتوفیزیولوژی، علائم بالینی و درمان و مسائلی که در روشهای آموزشی مرسوم بهویژه در بخش بالین حلنشده باقی مانده پاسخ میدهد.
انتهای پیام/
کدخبرنگار:7701س.ق