اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/01/29 - 12:59
  • بازدید : 129
  • تعداد بازدیدکننده : 122
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
رییس دانشکده بهداشت و ایمنی مطرح کرد؛

بهداشت؛ حق مسلم همه مردم جهان

رییس دانشکده بهداشت و ایمنی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ظرفیت‌های این دانشکده بهداشت را حق مسلم همه ابنای بشر دانست و گفت: از زمان تاسیس سازمان بهداشت جهانی تاکنون فعالیت‌های WHO بر توجه به بهداشت همگانی متمرکز بوده است.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از دانشکده بهداشت و ایمنی، نشست تخصصی روز جهانی بهداشت با حضور جمعی از اساتید، متخصصان و صاحب‌نظران حوزه بهداشت به صورت حضوری و مجازی در دانشکده بهداشت و ایمنی برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست دکتر اکبر اسلامی رییس دانشکده با اشاره به شعار امسال سازمان بهداشت جهانی مبنی بر "سلامتی من، حق من" گفت: اعلامیه جهانی حقوق بشر همزمان با تاسیس سازمان بهداشت جهانی WHO در سال 1948 اعلام شد و حیات، آزادی و عدالت سه مصداق اصلی آن بود.

 

وی یادآور شد که از آن زمان تاکنون در طول این سال‌ها فعالیت‌های WHO بر توجه به بهداشت همگانی متمرکز بوده است.

 

دکتر اسلامی افزود: در دنیای امروز و مخصوصا در ماه‌های اخیر شاهد تضییع حقوق بشر هستیم. امروزه با وجود این که هوش مصنوعی سبب تغییر سبک زندگی شده اما در موضوعات ابتدایی مانند حق و حقوق انسان‌ها همچنان شاهد بروز مشکلاتی هستیم.

 

وی با اشاره به توجه ادیان الهی به خصوص دین اسلام به کرامت انسانی، بهداشت و جهان شمولی آن را حق مسلم همه ابنای بشر دانست.

 

دکتر اسلامی در ادامه سخنان خود به تبیین ظرفیت‌های دانشکده بهداشت وایمنی در حوزه نیروی انسانی متخصص، دانشجویان و دانش آموختگان پرداخت و ابراز امیدواری کرد این ظرفیت به خوبی برای ارتقای نظام شبکه بهداشت کشور مورد استفاده قرار گیرد.

 

وی با بیان این که پس از انقلاب اسلامی با تاسیس خانه‌های بهداشت در کشور، توجه به بهداشت همگانی بسیار افزایش یافت، گفت: این امر یکی از نقاط عطف نظام سلامت کشور محسوب می‌شود و از مصادیق تلفیق نظام آموزش و بهداشت است. اما نیازمند بازنگری‌ است.

 

در ادامه نشست دکتر خالقی راد کارشناس ارشد دفتر سازمان بهداشت جهانی در ایران ضمن بیان سخنانی گفت: گرچه در بسیاری از کشورها قوانین حقوق بشر وجود دارد اما در تعداد کمی از آنها به سلامت و بهداشت در این قوانین توجه شده است. بنابراین شعار امسال سازمان جهانی بهداشت "سلامتی من، حق من" انتخاب شده است.

 

دکتر خالقی راد تاکید کرد: آب سالم، غذای سالم، هوای سالم، شرایط مناسب محیط کار و شرایط بدون تبعیض از حقوق همه انسانهاست.

 

وی با توجه به این که موضوعاتی نظیر تغییرات اقلیم و محیط زیست مرز نمی‌شناسند، سلامت مردم جهان را نیز به هم پیوسته و مرتبط دانست.

 

دکتر خالقی راد در ادامه سخنان خود به تبیین اقدامات مشترک سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت پرداخت.

 

در ادامه نشست دکتر منوچهر کرمی معاون پژوهشی دانشکده بهداشت و ایمنی با اشاره به دلیل نامگذاری روز جهانی بهداشت، حق سلامت را از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت، مراقبت‌ های اولیه بهداشتی و حقوق بشر تشریح کرد.

 

وی ضمن تبیین حق سلامت بر اهمیت دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی با کیفیت و بدون تبعیض تاکید کرد.

 

به گفته معاون پژوهشی دانشکده شعار امسال روز جهانی بهداشت در اسناد بالادستی کشور از جمله اصل 29 قانون اساسی به خوبی مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی در ادامه به مرور وظایف دولت‌ها و وزارتخانه‌های مختلف برای تحقق کامل حق سلامت در همه ابعاد پرداخت.

 

معاون پژوهشی دانشکده در خاتمه سخنان خود حق بر سلامت در مقیاس کشور ایران را به صورت مطالبه گری برای کیفیت، پوشش و جامعیت خدمات و مراقبت‌ها، سبد واکسیناسیون کشوری، تحقق سند وزین سیاست‌های کلی سلامت بیان کرد.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 140963
کلمات کلیدی