اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/01/16 - 20:47
  • بازدید : 131
  • تعداد بازدیدکننده : 129
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
دکتر زالی در مراسم یادبود زنده‌یاد استاد اردبیلی:

تواضع؛ بارزترین صفت متعالی استاد اردبیلی

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراسم یادبود دکتر میرحسین اردبیلی، از اساتید برجسته دانشگاهی به مرور برخی از فضایل و خصایص اخلاقی وی پرداخت.

 
به گزارش روابط عممی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در مراسم یادبود مرحوم دکتر میرحسین اردبیلی تصریح کرد:  از طرف خود، اساتید، دانشجویان و همکاران گرامی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی این مصیبت وارده را خدمت خانواده معزز و مکرم استاد تسلیت عرض می‌کنم.
 
 
 
 
 
وی ادامه داد: مراسم امروز در شان تکریم شخصیت برجسته دانشگاهی استاد اردبیلی است. در این راستا جا دارد به بسیاری از خصایص اخلاقی استاد در حضور اقوام و آشنایان دانشگاهیان در فضایی مملو از مهر که بسیاری از همکاران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اقصی نقاط کشور با آن آشنایی دارند، اشاره شود.
 
 
 
 
 
 
به گفته رییس دانشگاه، شخصیت متواضع و خوشرویی دکتر اردبیلی اولین خصلت برجسته ایشان بود. همکاران از این ویژگی اخلاقی استاد به نیکی یاد می‎کنند.
 
 
 
 
دکتر زالی همچنین افزود: استاد با اینکه یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های علمی کشور بود، اما مزین به صفت متعالی تواضع بود؛ خضوع ستودنی که در استاد متبلور بود شخصیت ایشان را به شخصیت باطراوت و جذاب تبدیل می کرد.
 
 
 
 
دکتر زالی با اشاره به اینکه استاد اردبیلی فرزند مهد فرهنگی ایران، اردبیل بود و همواره به این دیار کهن افتخار می کرد، گفت: استان اردبیل در درازنای تاریخ ایران، فرهنگ بسیار غنی دارد. بیش از 4700 سال از تاریخ کهن اردبیل می‌گذرد و این استان اساسا یک دیار باستانی است.
 
 
 
 
به گفته وی، دکتر اردبیلی تجسم آشکاری از فرهنگ باستانی اردبیل بود و بسیاری از زوایای شخصیت اخلاقی ایشان منتج از چنین جغرافیای مقدس و پخته‌ای است.
 
 
 
 
دکتر زالی تصریح کرد: این فرهنگ در درازنای تاریخ ایران جایگاه ممتاز دارد، علاقه مردم اردبیل به اهل بیت به ویژه حضرت اباعبدالله(ع) و مراسمات مذهبی ریشه در اعتقادات و رسومات بزرگان اردبیل دارد.
 
 
 
 
رییس دانشگاه در ادامه بیان کرد: نکته بعدی مهرورزی استاد نسبت به شاگردان بود. بسیاری از اساتید حاضر در این جلسه نیز زمانی شاگرد دکتر اردبیلی بودند. این خصلتی که به عنوان فضیلت در کالبد استاد نهادینه بود موجب شده بود به شاگردان نگاهی عدالت محور و مبتنی بر لطافت و مهرورزی داشته باشد.
 
 
 
 
وی افزود: به خاطر دارم در کلاس درس ایشان تا ساعتی پس از پایان کلاس پاسخگوی سوالات شاگردان بودند و این گشاده رویی و انبساط خاطر چهره دکتر اردبیلی در ذهن همه منقوش است. استاد در سطوح بالینی نیز با مهربانی و صبوری می‌ایستاد و پاسخ سوالات را می‌داد  همین موضوع او را به مرجعی برای فراگیران تبدیل کرده بود.
 
 
 
 
دکتر زالی عنوان کرد: توجه استاد به بیماران نیز زبانزد بود. عزیزانی که در بیمارستان طالقانی توفیق داشتند در معیت استاد حضور داشته باشند، دریافتند که دکتر به بیمار و همراه بیمار نگاهی مبتنی بر لطافت و توجه داشت و این موضوع نیز مستخرج از خاستگاه غنی زادگاه ایشان بود. 
 
 
 
 
رییس دانشگاه با بیان اینکه نگاه دکتر به همکاران و همگنان نیز همواره بر پایه احترام و مودت بود، گفت: همه افرادی که در خدمت استاد اردبیلی بودند شاهد هستند که ایشان گشاده دستانه و سخاوتمندانه هر آنچه که در توشه علمی خود دارد در اختیار همکاران و شاگردان خود می گذاشت.
 
 
 
 
دکتر زالی اظهار کرد: امروزه تکنولوژی‌های آموزشی فراگیر شده و تحصیل به مراتب نسبت به دوران استاد اردبیلی آسان‎تر شده است، اما کلاس دکتر اردبیلی به مراتب یکی از جذاب‌ترین کلاس‌های درس دانشکده پزشکی بود. یاد دارم مباحث بسیار پیچیده فیزیوپاتولوژی بیماری‌های قلب و عروق را در زمانی فشرده با انبساط خاطر، ساده سازی مفاهیم و روش‌های متنوع آموزش می‌داد.
 
 
 
 
به گفته دکتر زالی، استاد اردبیلی در ساده سازی مفاهیم پیچیده علمی قلب و عروق بی نظیر بود و بدیل نداشت.
 
 
 
 
رییس دانشگاه ضمن بیان خاطره‌ای از استاد عنوان کرد: آثار تجلی اخلاق حرفه‌ای پزشکی ماندگار خواهد ماند. شخصیت برجسته، اخلاق حرفه‌ای و علمی استاد، ایشان را به یک معلم ارزشمند و برجسته دانشگاهی تبدیل کرده بود و تعلم و علم آموزی ‌از ویژگی‌های مهم ایشان بود، فضیلتی که در قرآن نیز به عنوان سیره نبوی از آن یاد می‌شود.
 
 
 
 

دکتر میرحسین اردبیلی سال‌های زیادی از حیات ارزشمند خود را در حوزه آموزش پزشکی و گرایش قلب و عروق گذراند , در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه فعالیت‌های ارزشمند علمی و پژوهشی انجام و شاگردان زیادی را تربیت کرد. 

 

استاد اردبیلی در زمان حیات پربار علمی خود علی‌رغم فعالیت پزشکی در بیمارستان آیت‌الله طالقانی دانشگاه، در زمینه اجرایی و‌ مدیریتی نیز کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذاشت.

 

 

انتهای پیام/
  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 140606
کلمات کلیدی