دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیش از 6400 دانش آموخته دانشگاهی پیشرو در تامین نیروی تخصصی حوزه بهداشت کشور
دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی یکی از دانشگاههای پیشرو در راه اندازی دانشکده بهداشت در کشور است که هر ساله تعداد زیادی دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی رشته های مرتبط با بهداشت از این دانشکده فارغ التحصیل می شوند.
دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی یکی از دانشگاههای پیشرو در راه اندازی دانشکده بهداشت در کشور است که هر ساله تعداد زیادی دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی رشته های مرتبط با بهداشت از این دانشکده فارغ التحصیل می شوند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ، همزمان با روز جهانی بهداشت دکتر شاهین شادنیا مشاور اجرایی معاون آموزشی دانشگاه با اشاره به نقش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در آموزش متخصصان بهداشتی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی یکی از دانشگاههای پیشرو در راه اندازی دانشکده بهداشت در کشور است که هر ساله تعداد زیادی دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی رشته های مرتبط با بهداشت از این دانشکده فارغ التحصیل می شوند.
وی یکی از افتخارات این دانشگاه را تربیت متخصصان حوزه بهداشتی و کارشناسان مورد نیاز جامعه برشمرد که بتوانند به صورت علمی مسایل و مشکلات بهداشتی کشور را مرتفع کنند و افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نقش بسیار مهمی در تامین نیروی لازم کارشناسی و اعضای هیات علمی دانشکده های بهداشت کشور داشته است و بسیاری از اعضای هیات علمی شاغل در سایر دانشگاهها دانش آموخته این دانشگاه هستند.
مشاور اجرایی معاون آموزشی دانشگاه افزود: بهداشت واژه ای عام است که مختص به یک رشته و یا دانشکده نیست و تمامی دانشکده ها به طرق مختلف در آموزش وتربیت نیروهای متخصص بهداشتی مورد نیاز و ارتقای بهداشت و سلامت جامعه نقش دارند اما دانشکده بهداشت به عنوان سرشاخص با عنوان بهداشت شناخته شده تر می باشد.
وی در ادامه گفت: بطور مثال دانشکده پرستاری و مامایی در بحث بهداشت باروری تاثیرگذار است یا در دانشکده پزشکی رشته پزشکی پزشکی اجتماعی با ماهیت و نگرش پیشگیرانه بیشتر به مقوله بهداشت و پیشگیری از بیماریها می پردازد. دانشکده تغذیه نیز با توجه به نقش تغذیه در بهداشت کلی جامعه و ابتلا به بیمارهای غیرواگیر، با تربیت متخصص در دو رشته صنایع غذایی و علوم تغذیه بر روی تولیدات و محصولات غذایی و الگو سازی تغذیه و نوع رژیم غذایی اثرگذار است.
حدود 700 دانشجوی کارشناسی در دانشکده بهداشت و ایمنی مشغول تحصیل هستند
به گفته دکتر شادنیا هم اکنون در دانشکده بهداشت و ایمنی 54 عضو هیات علمی مشغول فعالیت هستند و 693 دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته رشته های ایمنی صنعتی، بهداشت عمومی، مهندسی بهداشت محیط، مهندسی بهداشت حرفه ای، مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار، مهندسی مهندسی صنایع ایمنی صنعتی شاغل به تحصیل می باشند.
بیش از 6400 دانش آموخته دانشکده بهداشت شهیدبهشتی در سه حوزه آموزش، بهداشت و پژوهش کشور فعالیت می کند
وی خاطرنشان کرد: تاکنون 6444 نفر از دانشکده بهداشت و ایمنی شهید بهشتی در مقاطع کاردانی و کارشناسی رشته های بهداشت حرفه ای، بهداشت محیط، بهداشت عمومی، مهندسی بهداشت محیط، مهندسی بهداشت حرفه ای، مهندسی صنایع ایمنی صنعتی، ایمنی صنعتی و محیط کار فارغ التحصیل شده اند.
دکتر شاهین شادنیا با اشاره به جایگاه دانش آموختگان این حوزه در نظام سلامت دارند و نقش عمده آنان در ارتقای سلامت جامعه اظهار داشت:دانش آموختگان حوزه بهداشت در نظام سلامت کشور در سه گروه خدمات بهداشتی، خدمات آموزشی و خدمات پژوهشی در سطح کشور به ارایه خدمت می پردازند. این افراد علاوه بر دانشگاههای علوم پزشکی و شبکه های بهداشتی در آزمایشگاههای کنترل کیفی، کارخانجات مرتبط با صنایع غذایی، صنایع کشاورزی و... نیز مشغول فعالیت و خدمت رسانی می شوند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: گروهی از این افراد در مراکز بهداشتی دانشگاهها به عنوان کارشناسان بهداشت محیط ، حرفه ای و... به ارایه خدمت می پردازند. گروه دیگر در بخش پژوهشی با انجام تحقیقات در حوزه تولید دانش و علم لازم برای خدمت رسانی فعالیت می کنند وگروه سوم این دانش آموختگان نیز به عنوان اعضای هیات علمی در حوزه آموزش و تربیت دانشجویان فعالیت دارند.
دکتر شادنیا ضمن گرامیداشت روز جهانی بهداشت ابراز امیدواری کرد تلاشها در جهت اعتلای بهداشت محدود به یک روز یا هفته نباشد و نگرش ها به نحوی شود که شاهد برنامه ریزی برای ارتقای بهداشت کشور در تمام طول سال باشیم وافزود: امیدواریم این حرکت سمبلیک و نامگذاری منجر به نهادینه شدن بهداشت در تک تک افراد جامعه شود و یک جامعه سالم تر و پویا تر با هزینه کمتر داشته باشیم.
به گفته وی همواره پیشگیری بهتر از درمان است چه از نظر آسیبها و آلامی که برای افراد ایجاد می شود و چه از نظر هزینه هایی که برای کشور به وجود می آید و قطعا با پیشگیری می توان هزینه های درمان را کاهش داد.
مشاور اجرایی معاون آموزشی دانشگاه با اشاره به اهمیت رویکرد اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت خاطرنشان کرد: در حوزه درمان می توانیم با پیشگیری بخشی از هزینه های درمانی را کاهش دهیم. درمان در تمامی دنیا پرهزینه است درصورتی که با یک اقدام ساده و کم هزینه می توان از بسیاری از بیماریها واگیر و غیرواگیر پیشگیری کرد و امیدوارم این امر در سطح جامعه نهادینه شود .
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به برنامه های آتی معاونت آموزشی دانشگاه در حوزه آموزش بهداشت اظهار داشت: در سال گذشته تجمیع دو دانشکده بهداشت و دانشکده سلامت، ایمنی و محیط زیست تحت عنوان دانشکده بهداشت و ایمنی با هدف ارتقای آموزش وتربیت نیروی تخصصی و همچنین اجتناب از پراکندگی کار انجام شد. امیدواریم با همکاری دانشکده بهداشت و گروههای مربوطه و اعضای هیات علمی بتوانیم به سمت راه اندازی رشته های مورد نیاز جامعه (رشته های بهداشتی جزو رشته های اولویت دار در کشور هستند) حرکت کنیم و این یکی از سیاستهای کلی آموزش دانشگاه است.